Możliwe problemy
Wbrew obiegowym opiniom przyczyną tzw. ściągania nie są wyłącznie błędy dotyczące niewłaściwego ustawienia zbieżności kół osi kierowanej. Powody niestabilnego zachowania pojazdu podczas jazdy są najczęściej bardziej złożone i mogą wynikać z zupełnie innych przyczyn, np.:
- zbyt dużych luzów w układzie kierowniczym,
- zużytych lub uszkodzonych opon oraz nadmiernego bicia promieniowego i osiowego obręczy kół,
- niewłaściwego kąta wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy.
W przypadku wyprzedzenia sworznia najczęściej problemy pojawiają się, kiedy jedna strona znacznie różni się od drugiej. W niektórych pojazdach producenci przewidują zastosowanie specjalnych klinowych podkładek regulacyjnych. W przypadku braku możliwości korekcji konieczna jest naprawa blacharska polegająca na ingerencji w kształt ramy nośnej w miejscu mocowania zawieszenia.
Pomiar skręcenia i skrzywienia diagonalnego
O jednostkach
Parametry geometrii układu jezdnego pojazdu są wartościami kątowymi. W przypadku pochylenia kół, pochylenia i wyprzedzenia zwrotnic oraz skrętu kół jest to jednoznaczne. W przypadku zbieżności kół stosowane są dwa sposoby określania wartości tego parametru.
W warsztatach i na niektórych stacjach diagnostycznych nadal funkcjonuje pomiar zbieżności kół w „mm”, co nie jest błędem merytorycznym, ale powinno być zastąpione pomiarem w wartościach kątowych (º). Powodem, dla którego zalecane jest stosowanie wartości kątowych, jest to, że kąt jest niezależny od średnicy obręczy pojazdu, więc jest zawsze stały. Zbieżność w „mm” jest dodatkowo uzależniona od średnicy obręczy.
Bogusław Raatz
www.raatz.info
Fot. HERKULES TRUCK
Komentarze (0)