Diagnostyka

Diagnostyka

3 miesiące temu  31.05.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Problemy z geometrią pojazdów użytkowych
Strona 2 z 2

Możliwe problemy
Wbrew obiegowym opiniom przyczyną tzw. ściągania nie są wyłącznie błędy dotyczące niewłaściwego ustawienia zbieżności kół osi kierowanej. Powody niestabilnego zachowania pojazdu podczas jazdy są najczęściej bardziej złożone i mogą wynikać z zupełnie innych przyczyn, np.:

  • zbyt dużych luzów w układzie kierowniczym,
  • zużytych lub uszkodzonych opon oraz nadmiernego bicia promieniowego i osiowego obręczy kół,
  • niewłaściwego kąta wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy.

W przypadku wyprzedzenia sworznia najczęściej problemy pojawiają się, kiedy jedna strona znacznie różni się od drugiej. W niektórych pojazdach producenci przewidują zastosowanie specjalnych klinowych podkładek regulacyjnych. W przypadku braku możliwości korekcji konieczna jest naprawa blacharska polegająca na ingerencji w kształt ramy nośnej w miejscu mocowania zawieszenia. 


Pomiar skręcenia i skrzywienia diagonalnego

O jednostkach
Parametry geometrii układu jezdnego pojazdu są wartościami kątowymi. W przypadku pochylenia kół, pochylenia i wyprzedzenia zwrotnic oraz skrętu kół jest to jednoznaczne. W przypadku zbieżności kół stosowane są dwa sposoby określania wartości tego parametru. 
W warsztatach i na niektórych stacjach diagnostycznych nadal funkcjonuje pomiar zbieżności kół w „mm”, co nie jest błędem merytorycznym, ale powinno być zastąpione pomiarem w wartościach kątowych (º). Powodem, dla którego zalecane jest stosowanie wartości kątowych, jest to, że kąt jest niezależny od średnicy obręczy pojazdu, więc jest zawsze stały. Zbieżność w „mm” jest dodatkowo uzależniona od średnicy obręczy. 

Należy zwrócić uwagę, że w niektórych przypadkach wartości zbieżności kół podawane są w „mm/m”, mylone jest to ze zbieżnością w „mm”. To jeszcze inna jednostka. Jest ona, podobnie jak „º”, niezależna od średnicy obręczy kół mierzonego pojazdu. Jest to bardzo częsty błąd brzemienny w skutkach. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku wartości podawanych w „º” mogą to być „º” i „’” lub „º” i dziesiętne części stopnia.

Bogusław Raatz
www.raatz.info

Fot. HERKULES TRUCK

GALERIA ZDJĘĆ

Problemy z geometrią pojazdów użytkowych
Problemy z geometrią pojazdów użytkowych
Problemy z geometrią pojazdów użytkowych

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony