ReklamaB1 - automechanika Mirek

Diagnostyka

Diagnostyka

Warto wiedzieć

21 dni temu  03.11.2017, ~ Administrator   

Radar, lidar, kamery. Czy wszystkie czujniki są niezbędne?
Strona 1 z 2

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego samochodów, takie jak np. Toyota Safety Sense lub funkcje zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów analizują dane o sytuacji na drodze pochodzące z różnorodnych źródeł, w tym czujników optycznych i radarowych. Jakie to czujniki i czemu potrzeba ich aż tak dużo?

Podstawowym elementem wyposażenia, niezbędnym do działania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego lub funkcji zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów jest kamera. Zainstalowana za przednią szybą, zazwyczaj przed wewnętrznym lusterkiem wstecznym, dostarcza obrazu drogi przed samochodem, który następnie analizowany jest przez potężny komputer systemu. W efekcie system uzyskuje informacje o położeniu samochodu w obrębie pasa ruchu (względem linii oznakowania poziomego jezdni), znakach drogowych (w szczególności znakach zakazu i ograniczeń prędkości), a także obecności przeszkód, np. innych pojazdów. Obraz z kamery pozwala także wykryć światła przednie lub tylne pojazdów w odległości do ok. 100 metrów, co jest wykorzystywane przez funkcję automatycznych świateł drogowych. W bardziej zaawansowanych systemach, wykorzystuje się kamery stereoskopowe, czyli po prostu dwie kamery umieszczone na tej samej wysokości w odległości kilku-kilkunastu centymetrów względem siebie – takie rozwiązanie zastosowano np. w najnowszym Lexusie LS. Kamery stereoskopowe działają podobnie do ludzkiego wzroku, dając pojazdowi możliwość „widzenia” przestrzennego.

Lidar

Kamerom towarzyszą z reguły dodatkowe czujniki. Pierwszym z nich jest lidar – precyzyjny czujnik optyczny, stanowiący połączenie lasera z fotodetektorem. Nazwa lidar pochodzi od połączenia słów „light” (światło) i radar, można ją też interpretować jako skrót od „Light Detection and Ranging” (wykrywanie i pomiar odległości za pomocą światła) lub „Laser Imaging, Detection and Ranging” (laserowe obrazowanie, wykrywanie i pomiar odległości).

Krótko mówiąc, najważniejszym zadaniem lidaru jest właśnie określenie dystansu od poszczególnych obiektów znajdujących się przed pojazdem. Odbywa się to w ten sposób, że promień lasera świecącego niewidzialnym dla oka światłem podczerwonym odchylany jest przez wirujące lustro, dzięki czemu periodycznie omiata przestrzeń przed samochodem. Odbite od przeszkód światło wraca do czujnika, gdzie jest wykrywane przez fotodetektor. Następnie komputer na podstawie czasu, który minął od wysłania promienia lasera do jego powrotu do czujnika oblicza odległość od poszczególnych przeszkód, a w pamięci systemu powstaje „mapa”, zwana „chmurą punktów”, pozwalająca komputerowi ocenić, czy istnieje zagrożenie kolizją.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony