Silniki Diesla w samochodach osobowych będą w przyszłości jeszcze efektywniejsze dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych firmy Bosch. W roku 2015 samochód z silnikiem Diesla będzie zużywał zaledwie 3,6 l paliwa na 100 km. W porównaniu ze standardowym dieslem z roku 2009 będzie to oszczędność rzędu ok. 30%. Dzięki wprowadzeniu koncepcji hybrydowych zapotrzebowanie silnika Diesla na paliwo spadnie nawet o ok. 40%. Konstruktorzy Bosch już dziś pracują nad systemami do przyszłych koncepcji silnikowych producentów samochodów, co jeszcze bardziej wzmocni trend rozwojowy silników spalinowych.
Kamienie milowe 75-letniej historii technologii Diesla w samochodach osobowych
1921 r. Pierwsze próby z wtryskiem paliwa z wykorzystaniem olejarek Bosch
1922 r. Oficjalne rozpoczęcie prac rozwojowych nad wtryskiem paliwa do silników Diesla
1923 r. Pierwsze prototypowe egzemplarze pomp wtryskowych
1927 r. Seryjna produkcja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy do pojazdów użytkowych
1930 r. Jubileusz produkcji: 10 000 wyprodukowanych pomp wtryskowych do Diesla
1931 r. Regulatory pomp wtryskowych
1934 r. Pneumatyczny regulator pomp wtryskowych
1934 r. Jubileusz produkcji: 100 000 wyprodukowanych pomp wtryskowych do Diesla
1936 r. Rozpoczęcie produkcji układów wtrysku paliwa do samochodów osobowych
1950 r. Jubileusz produkcji: 1 000 000 wyprodukowanych pomp wtryskowych do Diesla
1960 r. Pierwsza pompa rozdzielaczowa (typ VM) - mechaniczna
1975 r. Pompa rozdzielaczowa VE - mechaniczna
1987 r. Elektroniczny sterownik silnika Diesla EDC dla pompy rzędowej
1989 r. Pompa rozdzielaczowa VE EDC typu VP37 do układów wtrysku bezpośredniego w samochodach osobowych
1996 r. Pompa rozdzielaczowa wielotłokowa promieniowa VP44
1997 r. Rozpoczęcie produkcji seryjnej pompy wysokociśnieniowej CP1 w fabryce w Bari (Włochy)
Rozpoczęcie produkcji wtryskiwaczy CRI1 w fabryce w Bamberg
Ciśnienie wtrysku: do 1 350 barów
1998 r. Unit Injector (pompowtryskiwacze) do samochodów osobowych
1998 r. „Nagroda Paula Pietscha“ dla firm Bosch i Fiat za system Common Rail uznany za przełomową innowację techniczną
1999 r. Jubileusz produkcji: milion wyprodukowanych systemów Common Rail
2001 r. Druga generacja systemów Common Rail dla samochodów osobowych
Ciśnienie wtrysku: do 1 600 barów
2001 r. Produkcja komponentów do systemów Common Rail w Charleston (USA)
2002 r. Jubileusz produkcji: 10 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail
2003 r. Common Rail dla samochodów osobowych, 3. generacja w wtryskiwaczami piezoelektrycznymi
Ciśnienie wtrysku: do 1 800 barów
2005 r. „Niemiecka Nagroda Przyszłości“ za opracowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych do systemów wtryskowych Diesla
2005 r. Rozpoczęcie produkcji komponentów do systemów Common Rail w Nashik (Indie)
2006 r. Udział samochodów z silnikami Diesla w Europie Zachodniej przekroczył 50%
2006 r. Zwycięstwo Audi R10 TDI z silnikiem Diesla i technologią wtrysku Bosch w wyścigu Le Mans. Kolejne zwycięstwa w Le Mans w latach: 2007, 2008 i 2010
2007 r. Pierwszy na świecie system wtrysku paliwa Bosch z ciśnieniem wtrysku 2 000 barów
2008 r. System Bosch Denoxtronic do wtórnego oczyszczania spalin w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla oraz nagroda środowiskowa „Öko-Globe“ w kategorii „Innowacja producentów wyposażenia “
2008 r. PSA Peugeot Citroën oraz Robert Bosch GmbH zawierają umowę o partnerstwie strategicznym na rzecz rozwoju technologii hybrydowej dla silników Diesla
2009 r. Jubileusz produkcji: 50 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail
2009 r. Pierwsze pojazdy na rynku spełniające normę Euro 6 – „Czyste diesle” (5 lat przed wprowadzeniem w życie normy Euro 6)
2011 r. Uruchomienie produkcji seryjnej pierwszego hybrydowego napędu Diesla w PSA Peugeot Citroën powstałego we współpracy z firmą Bosch
Komentarze (0)