Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Sieci transmisji danych (5)

Inne magistrale danych (MOST-Bus i LIN Bus)

Wydawać by się mogło, że wprowadzony stosunkowo niedawno standard transmisji danych CAN jest na tyle nowoczesny, że jego zalety i możliwości starczą na długie lata. Jednak okazało się, i to w niedługim czasie, że nie spełnia on funkcji sterujących i nie realizuje przesyłania danych zgodnie z wszelkimi aktualnymi oczekiwaniami i potrzebami konstruktorów pojazdów samochodowych.

Okazało się bowiem, że ze względu na wprowadzanie w pojazdach coraz większej liczby multimediów wymagających dużej szybkości transferu przy jednoczesnym eliminowaniu zakłóceń, magistrala CAN jest, niestety, zbyt wolna i nie spełnia już pokładanych w niej w tym zakresie nadziei. Z drugiej strony, stosowanie sterowników CAN do kierowania pracą niewielkiej liczby prostych układów okazało się zbyt drogie.

Do sprawdzenia poprawności działania sieci transmisji danych niezbędny jest tester diagnostyczny.

W związku z tak zróżnicowanymi potrzebami projektantów odnośnie sieci transmisji danych opracowano i wprowadzono pod kątem konkretnych zastosowań, kilka odrębnych standardów sieci informatycznych. Pierwszym z nich jest magistrala MOST (Media-Oriented Systems Transport). Światłowodowa magistrala MOST powstała, ponieważ przepustowość magistrali CAN była niewystarczająca, aby w pełni i poprawnie obsłużyć coraz to bardziej nowoczesne, a zarazem znacznie bardziej wymagające systemy multimedialne. Ten rodzaj magistrali został stworzony do przesyłania konkretnych sygnałów, takich jak obraz i dźwięk. Magistrala MOST ma strukturę pierścieniową, przy zachowaniu nadanej odpowiednio kolejności sterowników.

W skład magistrali MOST wchodzić mogą następujące urządzenia:
- zmieniarka CD,
- tuner radiowy i telewizyjny,
- procesor dźwięku (cyfrowy),
- wzmacniacz systemu audio,
- system nawigacji satelitarnej,
- moduł video,
- telefon pokładowy,
- sterownik systemu audio,
- wyświetlacz centralny,
- zestaw wskaźników.

Dzięki zastosowaniu światłowodów do przesyłania danych zostały całkowicie wyeliminowane zakłócenia elektromagnetyczne pochodzące od innych elektrycznych i elektronicznych urządzeń w pojeździe. Dzięki zastosowaniu magistrali MOST zmniejszono kilkudziesięciokrotnie liczbą przewodów w instalacji. Ponadto zwiększono prawie dziesięciokrotnie prędkość transmisji z 2Mb/s przy magistrali CAN do 21Mb/s przy magistrali MOST. W tego typu magistrali każdy sterownik odbiera wszystkie przesyłane w sieci dane, przetwarza je, dołącza do nich swoje własne informacje i przesyła dalej. W każdym ze sterowników musi nastąpić zamiana sygnałów świetlnych na elektryczne i odwrotnie.

Można wyróżnić trzy tryby pracy tego typu magistrali:
- uśpienia – nie następuje żadna wymiana danych. Wszystkie urządzenia muszą zgłosić gotowość do przerwania pracy, nie może być żadnych żądań z systemów zewnętrznych oraz nie może być uaktywniona funkcja samodiagnozy. Może on wystąpić na skutek wymuszenia przez układ zarządzania energią w przypadku zbliżającego się wyczerpania akumulatora;
- gotowości – (stand by) uaktywniany przez jeden ze sterowników wchodzących w skład magistrali. W trybie tym żadna funkcja nie jest jeszcze dostępna dla użytkownika, ale magistrala znajduje się w stanie gotowości do pracy;
- pracy – wszystkie funkcje są dostępne. Może nastąpić tylko w przypadku, gdy poprzedził go stan gotowości, a akumulator ma wystarczający zapas energii lub włączony jest silnik. Aktywacja stanu pracy odbywa się poprzez włączenie któregokolwiek z urządzeń podłączonych do magistrali.

Innym rodzajem sieci transmisji danych jest magistrala LIN (Local Interconnect Network). Ideą stworzenia tego rodzaju sieci było połączenie niewielkiej liczby czujników i elementów wykonawczych z jednym nadrzędnym sterownikiem w ramach lokalnej sieci o jak najprostszej strukturze. Tego typu rozwiązanie konstrukcyjne charakteryzuje się strukturą typu “master-slave”, gdzie urządzeniem nadrzędnym jest komputer sterujący, a czujniki i elementy wykonawcze są elementami podrzędnymi. W pojedynczej magistrali typu LIN liczba urządzeń podrzędnych nie może przekroczyć 16. Wszystkie urządzenia podrzędne podłączone są do sterownika “master” tym samym pojedynczym przewodem sygnałowym z odgałęzieniami.

Sterownik “master”spełnia w sieci LIN następujące funkcje:
- monitoruje transmitowane dane oraz ustala prędkość transmisji;
- nadaje nagłówki komunikatów;
- przetwarza dane oraz pośredniczy w transferze między urządzeniami sieci LIN, a siecią CAN;
- ustala kolejność i przydział czasu dla poszczególnych węzłów;
- diagnozuje wszystkie elementy sieci.

Sieć typu LIN została stworzona w celu wyeliminowania zbędnej ilości przewodów, które musiałyby zostać przeprowadzone przy klasycznym rozwiązaniu komunikacji pomiędzy czujnikami, elementami kontrolującymi i wykonawczymi. Prędkość transmisji danych w sieci LIN nie przekracza 20 kb/s i jest ustalana przez oprogramowanie sterownika, które przyznaje czas nadawania dla wszystkich podłączonych do sieci węzłów poprzez wysłanie z węzła nadrzędnego nagłówka zawierającego identyfikator węzła, który ma spełnić żądanie danych. Struktura sieci LIN i oprogramowanie sterownika przewiduje najbogatszą wersję wyposażenia dla danego typu układu pojazdu i zapewnia możliwość rozszerzenia wyposażenia i zainstalowania w przyszłości dodatkowych urządzeń, bez obawy o ich prawidłowe sterowanie i funkcjonowanie. Ramka danych w sieci LIN składa się z pięciu fragmentów. Pierwszym z nich jest przerwa synchronizacyjna. Służy ona do identyfikacji rozpoczęcia nadawania nowej ramki. Składa się ona z 13 bitów dominujących. W następnej kolejności nadawany jest jeden bit recesywny (delimiter) wskazujący koniec przerwy synchronizacyjnej. Kolejnym fragmentem ramki jest sekwencja “zer” i “jedynek” służąca synchronizacji zegarów jednostek podrzędnych sieci. Wreszcie nadawany jest 8-bitowy identyfikator wiadomości, zawierający adres węzła podrzędnego, liczbę bitów oczekiwanej odpowiedzi, a także dwa bity kontrolne, niezbędne do sprawdzenia poprawności przekazu po stronie odbiorczej. Ostatni fragment ramki dedykowany jest dla pól “odpowiedzi”. Zajmuje on od 1 do 8 pól (10-bitowych). W każdym polu tego typu nadawany jest zawsze jeden bit dominujący oznaczający start oraz jeden bit recesywny oznaczający koniec pola. Sieć LIN jest rozwiązaniem stworzonym głównie w celu uproszczenia połączeń układów elektronicznych samochodu znajdujących się w obrębie jednej struktury. Mała przepustowość danych wyklucza stosowanie jej tam, gdzie wymagana jest duża prędkość i niezawodność transmisji. Ze względu na stosowanie połączenia jednoprzewodowego sieć LIN jest dość podatna na uszkodzenia. Brak ekranowania przewodu powoduje, że jest wrażliwa na zakłócenia elektromagnetyczne.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony