Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  03.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Stary, nowy czy oba naraz? – zakup stacji pod kątem czynnika

Dyskutując na temat układów klimatyzacji, nie sposób pominąć bardzo ważnego faktu, że w roku 2013 zjechały z taśm montażowych pierwsze modele aut wyposażonych w nowy czynnik R1234yf. Stało się to z 2-letnim opóźnieniem, ale jednak.

Czynnik R1234yf jest zgodny w około 95% z R134a, ale jest gazem toksycznym i palnym, więc wymaga zachowania większych środków ostrożności. Należałoby sobie przypomnieć powód powstania nowego czynnika, który wprowadził tyle zamieszania na rynku. W 2006 roku została uchwalona Dyrektywa Unii Europejskiej mówiąca o tym, że od roku 2011 będzie można stosować w układach klimatyzacji tylko i wyłącznie czynnik, którego GWP (Współczynnik Globalnego Ocieplenia) jest mniejszy niż 150, podczas gdy dotychczasowy R134a ma GWP około 10-krotnie większe. Nowy R1234yf ma GWP = 4, ale niestety jest palny według norm określających przynależność danego produktu do środków niebezpiecznych (w szczególności łatwopalnych). Niestety, stało się tak, mimo że palność R1234yf jest nieporównywalnie mniejsza od benzyny, oleju napędowego czy LPG standardowo stosowanych w każdym pojeździe. Jednak podczas spalania R1234yf powstają toksyczne związki niebezpieczne dla zdrowia człowieka i to jest powodem powstawania kontrowersji związanych z zasadnością jego stosowania. Dodatkowym istotnym aspektem jest cena czynnika, która wynosi prawie 1000 zł za kg i wpływa na utrudniony dostęp do czynnika, podnosząc drastycznie koszty naprawy układu klimatyzacji.

Nowy czynnik chłodzący stawia nowe wymagania urządzeniom do obsługi klimatyzacji. Ze względu na koszty dużego znaczenia nabiera precyzja w odmierzaniu ilości czynnika podawanego do układu klimatyzacji, jak również fakt, że przejściowy okres współistnienia na rynku obu czynników będzie dość długi, co wymagać będzie równoczesnego wykorzystania stacji do obsługi nowego i starego gazu. Fakt, że R1234yf i R134a mają bardzo podobną charakterystykę, już w tej chwili powoduje, że niektóre serwisy ASO zamiast nowego czynnika napełniają układy czynnikiem R134a. Sytuacja może być jeszcze gorsza w nieautoryzowanych warsztatach blacharskich, które naprawiają auta powypadkowe. Zatem prawdopodobieństwo, że samochód, który powinien być napełniony R1234yf, będzie napełniony R134a jest bardzo duże. Wszystkie ww. argumenty mają niebagatelny wpływ na wybór odpowiedniego urządzenia do obsługi takiego układu klimatyzacji. Bezdyskusyjnym staje się fakt, że stacja klimatyzacji obsługująca układ na R1234yf powinna posiadać identyfikator czynnika. To pozwoli zabezpieczyć się przed nieświadomym ściągnięciem czynnika R134a lub mieszaniny R1234yf do butli wewnętrznej stacji i w konsekwencji napełnienieniem kolejnych samochodów bliżej nieokreśloną mieszaniną gazów. Najlepszym rozwiązaniem byłaby możliwość wykorzystania nie tylko identyfikatora czynnika, ale i stacji klimatyzacji, która obsługiwałaby jednocześnie R1234yf oraz R134a, co pozwoliłoby na płynną pracę w warsztacie i niejednokrotnie uniknięcie strat finansowych.


Texa taką sytuację przewidziała już kilka lat temu i zaprojektowała zaawansowane technicznie urządzenie obsługujące jednocześnie oba czynniki – Konfort 780R. Stacja ta jest w stanie obsłużyć obydwa czynniki, zapewniając 100-procentową czystość i separację obu czynników. Mechanik w ogóle nie musi się zastanawiać, jaki czynnik jest w samochodzie i w jaki sposób podejść do obsługi. To zadanie wykonuje K780R wyposażona w identyfikator czynnika. Kilka opatentowanych rozwiązań w K780R, jak i w identyfikatorze czynnika zostało popartych aprobatami licznych producentów samochodów europejskich i azjatyckich, co oznacza, że urządzenie może być wykorzystane w większości ASO na rynku polskim. Texa proponuje również identyfikację czynnika w modelach K760, K760Bus dedykowanych do gazu R134a, które w dowolnym momencie w prosty sposób można przezbroić na R1234yf. Model K770 standardowo wyposażony jest w identyfikator czynnika chłodzącego. Mówiąc o sprawności układu klimatyzacji, często pomija się fakt możliwych usterek elektrycznych układu sterowania. Temat często bagatelizowany przez mechaników, mający natomiast ogromny wpływ na sprawność systemu A/C, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że najnowsze układy są wyposażone w kilkadziesiąt czujników i elementów wykonawczych. NanoserviceClima – tester diagnostyczny Texa służący do komunikacji szeregowej z A/C, jest najprostszym i bardzo skutecznym rozwiązaniem pozwalającym na szybkie sprawdzenie sprawności elektrycznej układu. Jest to urządzenie zintegrowane ze stacją Texa, pozwalające praktycznie na jednoczesną komunikację szeregową ze sterownikiem podczas obsługi układu hydraulicznego A/C (możliwość odczytu parametrów, błędów, aktywacje, regulacje itp.).

Coraz częstszym zjawiskiem występującym na naszym rynku są serwisy mobilne układów A/C oferujące usługi w terenie. Najczęściej dotyczy to ciągników siodłowych, maszyn rolniczych lub budowlanych, ale również i warsztatów osobowych (np. blacharskich). Takie zjawisko zostało przewidziane przez Texa i w efekcie powstała stacja K705 do czynnika R134a. To urządzenie charakteryzuje się zwartą konstrukcją, prostotą obsługi, niewielką wagą i małymi gabarytami, co umożliwia bardzo łatwy transport urządzenia i czyni go mobilnym. K705 bazuje na wieloletnim doświadczeniu Texa w produkcji stacji A/C, posiada sprawdzone podzespoły pochodzące z urządzeń o klasę wyższych, zachowując jednocześnie rewelacyjnie prosty dostęp do butli oraz komponentów podlegających przeglądom okresowym.

Texa Poland Sp. z o.o.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony