
Typowy pedał przyspieszenia zbudowany z dwóch potencjometrów
Wiedza, doświadczenie i technologia
Wraz z rozwojem technologii zmieniają się narzędzia i podejście do diagnostyki. Dawniej skaner wyświetlał kody błędów bez komentarza, dziś coraz częściej pojawia się komunikat ostrzegający, by nie opierać decyzji wyłącznie na kodzie. Kod błędu należy traktować jako wskazówkę odnośnie do obszaru, w jakim występuje problem. Na przykład błąd informujący o niesprawności katalizatora może dotyczyć nie tylko katalizatora, ale także zaworu EGR, zaworu odpowietrzania skrzyni korbowej, układu par paliwa, złego paliwa i oczywiście sond lambda.
Dlatego musimy uczyć się analizować dane w różnych warunkach pracy silnika i rozpatrywać możliwe zależności między parametrami. Niektórzy praktycy stwierdzą: po co analizować tak wiele parametrów, rozpatrywać je pod względem naukowym – liczy się skuteczność, czyli to, ile aut naprawimy. Jednak połączenie doświadczenia z wiedzą teoretyczną pozwala pracować szybciej i skuteczniej. Warto więc stale się doskonalić. Dążyć do tego, aby zyskać miano fachowca, który potrafi rozwiązać nawet najtrudniejsze przypadki usterek.
Stanisław Mikołaj Słupski
Politechnika Lubelska
Katedra Elektrotechniki i Technologii Inteligentnych
Komentarze (0)