Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Układy klimatyzacji
Obsługa i konserwacja

Układ klimatyzacji należy do tych systemów w pojazdach samochodowych, które wymagają okresowej obsługi serwisowej. Zgodnie z zaleceniami producentów układów klimatyzacji i pojazdów, układ ten powinien być poddawany okresowym, corocznym przeglądom i czynnościom konserwacyjnym. Tylko przy stosowaniu się do tych zaleceń możliwe jest zapobieganie występieniu poważnych uszkodzeń w układzie klimatyzacji.


Jednym z głównych powodów konieczności wykonywania okresowej obsługi serwisowej układu klimatyzacji jest naturalny, nieunikniony ubytek czynnika chłodniczego. W pełni sprawny układ klimatyzacji traci rocznie od 30 do 120 g czynnika. Powodem takiego stanu rzeczy są porowatości elementów i minimalne nieszczelności w układzie. Wielkość ubytku uzależniona jest od rodzaju pojazdu i długości przewodów gumowych układu klimatyzacji (o znacznie większej szybkości dyfuzji czynnika) w stosunku do metalowych. Ten zabieg konserwacyjno-obsługowy jest o tyle istotny, że nienapełniony do końca układ klimatyzacji, nie pracuje już tak wydajnie jak powinien, a ponadto jest narażony na dodatkowe obciążenia.



W pełni automatyczna stacja serwisowa umożliwia wyjątkowy komfort pracy i znacznie większą wydajność.

Drugim powodem, dla którego należy systematycznie poddawać układ klimatyzacji czynnościom konserwacyjnym jest fakt, iż do układu (do oleju sprężarkowego i czynnika chłodzącego) przedostaje się w postaci pary (występującej w powietrzu) woda, która w układzie krzepnie, tworząc kryształki lodu, utrudniające, a niekiedy nawet uniemożliwiające przepływ czynnika roboczego w układzie. Kolejnym powodem konieczności corocznej obsługi serwisowej układu klimatyzacji jest fakt, że powierzchnie skraplacza, zwłaszcza w okresie letnim, pokryte zostaną warstwą zanieczyszczeń (w tym również i owadów), która skutecznie mniejsza strumień powietrza przepływającego przez skraplacz, co może być przyczyną przegrzania układu. Jeszcze innym rodzajem zagrożenia dla układu klimatyzacji może być zatkanie rurki odprowadzającej skropliny z parownika, wskutek czego niemogące znaleźć ujścia skropliny odkładać się będą na obudowie parownika, znacznie zmniejszając zdolność układu do usuwania wilgoci z powietrza, sprzyjając tym samym rozwojowi bakterii i powstawaniu nieprzyjemnych zapachów.

W związku z pojawiającymi się zagrożeniami poprawnego funkcjonowania układu klimatyzacji wskazane jest co najmniej raz w roku poddać go następującym czynnościom obsługowym:
- sprawdzić i oczyścić rurkę odprowadzającą skropliny z parownika;
- sprawdzić i oczyścić skraplacz (zanieczyszczenia usuwać szczotką);
- sprawdzić działanie wentylatorów skraplacza;
- sprawdzić działanie układu, jego temperaturę i ciśnienie;
- sprawdzić szczelność układu;
- opróżnić układ, sprawdzić zawartość wilgoci w czynniku chłodniczym;
- w przypadku stwierdzenia nadmiernej zawartości wilgoci w czynniku wymienić osuszacz w filtrze-odwadniaczu lub zasobniku albo wymienić na nowy filtr-odwadniacz lub zasobnik;
- osuszyć układ;
- napełnić układ odpowiednią ilością czynnika chłodniczego i oleju sprężarkowego.

Przed przystąpieniem do wykonywania obsługi corocznej pożądane jest wykonanie następujących czynności:
- sprawdzenie poprawności działania wentylatora skraplacza;
- wzrokowe sprawdzenie sprawności wszystkich elementów układu;
- podłączenie zestawu manometrów;
- ustabilizowanie układu;
- sprawdzenie temperatury i ciśnienia w układzie;
- sprawdzenie sprawności układu;
- sprawdzenie szczelności układu;
- identyfikacja czynnika chłodniczego w układzie.



Do profesjonalnej obsługi układów klimatyzacji konieczne jest posiadanie profesjonalnej stacji serwisowej.

Obsługa układu klimatyzacji samochodowej wymaga dostępu do specjalistycznych narzędzi i urządzeń. Konstrukcje urządzeń do obsługi klimatyzacji samochodowej są mniej lub bardziej skomplikowane, a różnice w nich polegają przede wszystkim na stopniu automatyzacji całego procesu obsługi. Wiele czynności obsługowych można wykonać bez użycia najbardziej skomplikowanych stacji serwisowych. Poza zestawem podstawowych narzędzi niezbędnych w każdym warsztacie samochodowym do prac związanych z obsługą układów klimatyzacji samochodowych wymagane są:
- środki ochrony osobistej;
- zestaw manometrów z przewodami;
- pompa próżniowa;
- pompa do odsysania czynnika chłodniczego;
- pojemnik (butla) na czynnik chłodniczy;
- suwak chłodniczy;
- dokładny termometr;
- wykrywacz nieszczelności;
- dozownik ciekłego czynnika chłodniczego;
- wagi;
- miernik uniwersalny;
- wskaźnik poziomu oleju sprężarkowego;
- olej sprężarkowy;
- urządzenia do przeprowadzania prób ciśnieniowych czystym azotem;
- urządzenie do odzysku czynnika chłodniczego;
- pojemniki na czynnik chłodniczy przeznaczony do oczyszczenia;
- grzałka pojemnika z czynnikiem chłodniczym;
- zestaw do płukania elementów układu klimatyzacji;
- dozownik oleju sprężarkowego;
- elektroniczny analizator gazowego czynnika chłodniczego;
- zestaw narzędzi do zdejmowania sprężynowych łączników przewodów;
- przyrząd do wymiany dyszy dławiącej.

W celu prowadzenia obsługi układów klimatyzacji w sposób w pełni profesjonalny, należy posługiwać się urządzeniem zwanym stacją serwisową. W ofercie rynkowej dostępnych jest wiele różnych rozwiązań konstrukcyjnych tego typu urządzeń, różniących się między sobą budową, przeznaczeniem i rodzajem wykonywanych funkcji dodatkowych. Niemniej wszystkie dostępne opcje urządzeń można podzielić na dwie zasadnicze grupy:
- stacje serwisowe obsługowe,
- stacje serwisowe regenerujące.

Prostszym i znacznie tańszym rozwiązaniem jest stacja serwisowa obsługowa. Jej zadaniem jest odessanie zużytego czynnika chłodzącego oraz napełnienie układu świeżym czynnikiem, a także wymiana oleju sprężarkowego. Droższym, a zarazem bardziej skomplikowanym rozwiązaniem jest stacja serwisowa regenerująca. Umożliwia ona wykonanie wszystkich czynności jak w przypadku stacji obsługowej oraz ponadto obróbkę usuniętego czynnika (oczyszczenie z wody, oleju, zanieczyszczeń mechanicznych). Jest to bardzo istotna funkcja, ponieważ tak przerobiony czynnik nadaje się do ponownego użycia. Serwisowa stacja obsługowa wyposażona jest w pompę podciśnieniową sprężarki i zestaw manometrów odczytujących ciśnienie ssania i tłoczenia. Przy pracy taką stacją korzysta się z zewnętrznych zbiorników na czynnik świeży, jak i zużyty i zbiornika oleju sprężarkowego z systemem dozującym. Tego typu stacje serwisowe posiadają przeważnie zestaw filtrów odwadniających, odkwaszających, odolejających oraz mechanicznych. Znacznie bardziej skomplikowanym urządzeniem, ale dającym zarazem znacznie wyższy komfort pracy, jest stacja serwisowa-regenerująca. Odciąga z pojazdu czynnik z jednoczesnym automatycznym procesem separacji oleju. Po procesie oddzielenia oleju czynnik chłodniczy zostaje poddany regeneracji polegającej na usunięciu z niego zanieczyszczeń oraz wilgoci. Tak oczyszczony czynnik trafia do zbiornika, skąd następuje ponowne napełnienie czynnikiem układu klimatyzacji. Jednak przed procesem napełnienia urządzenie rozpoczyna operację sprawdzenia szczelności układu klimatyzacji. Stacja serwisowa uruchamia pompę próżniową i wytwarza w układzie wysokie podciśnienie. Następnie układ przez określony czas jest monitorowany przez urządzenie pod kątem spadku podciśnienia. Dzięki wykorzystaniu dodatkowej funkcji w przypadku wykrycia nieszczelności układu, urządzenie przerywa pracę bez przejścia do funkcji napełnienia układu czynnikiem. W przypadku pozytywnego wyniku testu szczelności urządzenie napełnia układ zregenerowanym czynnikiem chłodniczym, co sygnalizowane jest sygnałem dźwiękowym.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony