Dzisiejsza diagnostyka stawia przed mechanikami nie lada wyzwania. Do niedawna podstawowe czynności diagnostyczno-obsługowe zawężone były często tylko do mechaniki. Dziś, w dobie rozwijającej się innowacyjności, nowych technologii i modułowych podzespołów, pojazdy wymagają użycia profesjonalnego narzędzia diagnostycznego.
Nikogo już nie dziwi fakt, że prozaiczne czynności, jak wymiana oleju, muszą zostać potwierdzone w elektronicznym systemie sterowania, nierzadko więcej niż w jednym. Co więcej, niejednokrotnie operacje tego typu muszą być przeprowadzone zgodnie z procedurą opracowaną przez producenta pojazdu, która przewiduje wykonanie jej w kilku konkretnych sekwencjach. Akceptacji elektronicznego systemu wymagają już niemal wszystkie czynności przeglądowo-obsługowe aut. Tym bardziej nie sposób wyobrazić sobie wykonania bardziej zaawansowanych operacji, jak na przykład inicjalizacja zmechanizowanej skrzyni biegów.
Bez narzędzia diagnostycznego niemożliwe jest dziś przeprowadzenie profesjonalnej diagnostyki pojazdu ani zakończenie naprawy. Przekłada się to bezpośrednio na zapotrzebowanie na informację nie tylko o mechanice, ale również o narzędziach dla mechaników, takich jak testery diagnostyczne.
Oczywistą kwestią jest to, że nie zawsze zdajemy sobie sprawę z konsekwencji zakupu takiego czy innego urządzenia. Często dopiero po pierwszych doświadczeniach z nowym sprzętem doznajemy czegoś w rodzaju dysonansu pozakupowego, kiedy okazuje się, że nie do końca spełnia on nasze oczekiwania.
Jak tego uniknąć i zainwestować adekwatnie do naszych potrzeb? Każdy mechanik przy wyborze testera diagnostycznego powinien odpowiedzieć sobie na kilka bardzo ważnych pytań.
- 1. Kto jest producentem sprzętu i jak długo dany tester jest na rynku?
Na rynku jest wiele firm oferujących sprzęt diagnostyczny. Jeśli mówimy o segmencie samochodów osobowych, to już prawdziwa dżungla, przez którą niezwykle trudno się przebić w gąszczu nierzadko sprzecznych informacji. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm w branży jest TEXA. Jej najważniejszą zaletą jest to, że działa w 100% niezależnie. Mając pełną autonomię i produkując testery wielomarkowe, rozwija ofertę oprogramowań według własnego uznania oraz potrzeb użytkowników. To oni, przekazując opinie oraz potrzeby diagnozowania poszczególnych systemów, mają wpływ na ofertę i zakres działania sprzętu TEXA. Dzięki bliskiej współpracy z mechanikami firma wyznacza kierunki rozwoju oprogramowania i sprzętu diagnostycznego wykorzystywanego w dziedzinie szeroko pojętej diagnostyki pojazdowej. Takie działania są doceniane na rynku. Dowodem na to są liczne nagrody otrzymane na targach branżowych, m.in. Automechanika we Frankfurcie, Autopromotec w Bolonii, czy przyznana ostatnio nagroda w dziedzinie innowacji Frost&Sullivan. Potwierdzają one, że firma TEXA jest rzetelnym partnerem na długie lata.
2. Kto jest oficjalnym przedstawicielem producenta w Polsce i czy w ogóle takowy jest?
Wiele urządzeń sprowadzanych jest do Polski z całego świata. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że czasem proponowana marka nie ma oficjalnego przedstawicielstwa, a sprzęt sprowadzany jest „jednostkowo”. De facto oznacza to mocno ograniczony lub wręcz niemożliwy dostęp do informacji i aktualizacji. Stanowi to poważną barierę dla rzetelnej i aktualnej diagnostyki w ofercie warsztatu.
Firma TEXA posiada w Polsce swoje oficjalne przedstawicielstwo, dzięki czemu zawsze istnieje możliwość zasięgnięcia informacji o sprzęcie, oprogramowaniu oraz wszelkich innych kwestiach związanych z ofertą. Oficjalnymi przedstawicielami TEXA w Polsce są dodatkowo autoryzowani dystrybutorzy, którzy również są w stanie udzielić wszelkich informacji na temat jej produktów.
3. Kim jest sprzedawca oferujący sprzęt diagnostyczny?
Sprzedawca profesjonalnego sprzętu diagnostycznego to zespół fachowców, którzy poza dostarczeniem zamówionego produktu spełnią szereg potrzeb związanych z obsługa posprzedażną. Sprzedawca ze stabilną pozycją na rynku jest w stanie zapewnić nie tylko profesjonalną pomoc przy doborze odpowiedniego urządzenia, ale również zagwarantować swojemu klientowi wsparcie w postaci szkoleń z obsługi danego produktu, pomocy merytorycznej związanej z jego codziennym użytkowaniem, jak również zapewnieniem obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej na najwyższym poziomie. Przy wyborze sprzedawcy należy zwrócić uwagę by nie była to „osoba” anonimowa, a rzetelny zespół, który niejako zaopiekuje się naszym warsztatem, by w każdej chwili posłużyć swoja pomocą.
4. Czy istnieje możliwość sprawdzenia działania sprzętu przed zakupem?
Najczęściej zastanawiamy się, czy spełni nasze oczekiwania i zapewni zwrot inwestycji. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być możliwość zobaczenia praktycznej prezentacji urządzenia. Oczywistą rzeczą jest fakt, że nie odpowie ona w 100% na nasze pytania, niemniej jednak możliwość zapoznania się z zawartością oprogramowania oraz jego układem graficznym, typem informacji w nim zawartych, pozwoli nam zbudować pierwszą opinię na jego temat. Wszystkie aspekty są istotne, dlatego zachęcamy do zadawania jak największej liczby pytań sprzedającemu. Od technicznych rozpoczynając, poprzez gwarancję i ewentualne naprawy serwisowe, po czysto użytkowe związane z aktualizacją oprogramowania, na możliwości rozbudowy urządzenia i dostępności akcesoriów opcjonalnych kończąc. Im więcej będziemy wiedzieli, tym decyzja o zakupie, jaką podejmiemy, będzie bardziej świadoma i przemyślana, co przełoży się na nasze zadowolenie.
5. Czy ze strony sprzedającego można liczyć na jakiekolwiek wsparcie?
Częstym problemem są obecnie zakupy w internecie. Dlaczego? Z jednej strony są proste i nie wymagają czasu. Z drugiej niosą ryzyko trafienia w sieci na wielu nieuczciwych sprzedawców i pułapki niepełnej informacji. Warto korzystać z oferty znanych i szanowanych firm, które mają swoje strony i sklepy internetowe umożliwiające zakup interesujących nas produktów w prosty sposób, z zachowaniem wysokiego poziomu usług. Nie można powiedzieć że internet pozostaje poza jakąkolwiek kontrolą i może być porównany z „czarną dziurą” handlu, ale należy rozsądnie dobierać dostawców, pamiętając, że w przypadku stwierdzenia usterek w działaniu urządzenia musimy je zareklamować i przesłać do sprzedawcy bądź poprosić o pomoc techniczną. Ten aspekt staję się niezwykle istotny w przypadku urządzeń o dużych gabarytach, a bezpośrednia pomoc sprzedawcy jest ogromnym atutem.
6. Wsparcie podczas użytkowania urządzenia?
Warto zapytać sprzedawcę, czy udzieli nam wsparcia, gdy pojawią się wątpliwości i problemy związane z użytkowaniem sprzętu, czy też pozostaniemy z nimi sami.
Zwykle to nie sam sprzedawca, a szanujący się producent sprzętu zapewnia wsparcie infolinii technicznej z obsługą w języku polskim. Oferowane wsparcie powinno być dostarczane przynajmniej w dwóch obszarach: pierwszy z nich to pomoc przy szeroko pojętej obsłudze sprzętu (hardware, software). Drugi obszar polega na udzielaniu wsparcia w trakcie rozwiązywania konkretnych problemów diagnostycznych, czyli krótko mówiąc, w trakcie napraw pojazdów, w tym także zdalnych sesji diagnostycznych. Jeśli mechanik ma jakiekolwiek wątpliwości podczas weryfikacji obecności usterki w naprawianym pojeździe, może zawsze zadzwonić i porozmawiać ze specjalistami na infolinii technicznej.
Jednym z producentów dostarczających pełny zakres fachowej pomocy diagnostycznej jest TEXA. Posiada ona sieć infolinii technicznych call działających przy oddziałach spółki w wielu krajach na świecie, dzięki czemu ma możliwość otrzymywania i gromadzenia informacji o przeprowadzonych procedurach naprawczych pojazdów pochodzących z różnych rynków. Po ich weryfikacji udostępnia je wszystkim użytkownikom w biuletynach technicznych zawartych w oprogramowaniu IDC4E, w wyszukiwarce rozwiązanych problemów oraz na infolinii technicznej. Zalet takiego wsparcia nie można przecenić, dlatego powinno być również brane pod uwagę przy wyborze sprzętu.
7. Gdzie są przeprowadzane ewentualne naprawy sprzętu?
Profesjonalny producent powinien zadbać również o obsługę posprzedażną lokalizując swój serwis jak najbliżej swojego klienta. TEXA Poland, będąca oddziałem TEXA, ma możliwość przeprowadzenia wszystkich napraw każdego typu urządzenia bezpośrednio w siedzibie firmy na terenie kraju. Dzięki temu czas naprawy jest skrócony, a bezpośredni kontakt z serwisantami daje możliwość elastycznego i bieżącego reagowania na każdą sytuację. Ponadto dzięki zaawansowanym systemom komunikacji wiele usterek naprawianych jest zdalnie, bez konieczności dostarczenia sprzętu do serwisu, co jest przejawem szacunku do użytkownika i troski o jego cenny czas.
8. Jakie pojazdy obsługuje tester i jakie ma możliwości rozwoju?
TEXA jako producent wielomarkowych urządzeń diagnostycznych dostarcza je dziś do najszerszej liczby możliwych aplikacji, począwszy od pojazdów motocyklowych, osobowych, ciężarowych, rolniczych, budowlanych, na obsłudze łodzi motorowych skończywszy. Nieustanny wysiłek wkładany w rozwój nowych wersji oprogramowania owocuje tym, że każda kolejna wersja udostępnia do diagnozowania wiele nowych systemów, ich kolejne warianty oraz coraz nowsze funkcjonalności i informacje dodatkowe. Dzięki temu mechanik zyskuje potężny oręż niezbędny do pracy. Aktualizacje oprogramowań pojawiają się dynamicznie, podążając za rozwojem parku samochodowego.
Komentarze (0)