Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  12.06.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Warsztat samochodowy i regulacja geometrii. Biznes wspierający SKP?

Stanowisko kanałowe – takie dość często wybierają klienci firmy Unimetal

Strona 1 z 3

To top wskazań, gdy zapytać: jaką dodatkową działalność prowadzą przedsiębiorcy, by poprawić rentowność stacji kontroli pojazdów? Dlaczego najlepiej, gdy pod opiekę wziąć wtedy także pojazdy ciężarowe i autobusy? Otóż dobrym zwyczajem stosowanym w wielu firmach transportowych jest badanie hamulców i sprawdzanie luzów zawieszenia przed każdym opuszczeniem bazy przez pojazd.

Tam, gdzie priorytetem jest bezpieczeństwo użytkowania posiadanej floty, tam największe pole dla dywersyfikacji wiodącej działalności – w tym przypadku stacji kontroli pojazdów (SKP). Tymczasem nadal wśród ankietowanych ponad 20% nie prowadzi żadnej dodatkowej działalności, tak przynajmniej wynika z analizy wyników ankiety przeprowadzonej przez STM 5 i 6 kwietnia br., w której udział wzięło 692 reprezentantów SKP.
Okazuje się, że na szarym końcu wśród wskazań jest myjnia samochodowa. Na pytanie, jaką dodatkową działalność prowadzą przedsiębiorcy, by poprawić rentowność SKP, pierwsze dwa miejsca zajmują odpowiedzi: warsztat samochodowy i regulacja geometrii.

Z wielu względów to właśnie warsztat (także) dla pojazdów ciężarowych i autobusów ma największe szanse poprawić rentowność SKP. Pojazdy ciężarowe pracują pod dużymi obciążeniami, a także często rejestrują bardzo wysokie przebiegi. Dlatego weryfikacja ich stanu technicznego jest tak ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Ustawowo powołane do tego są oczywiście stacje kontroli pojazdów, a odpowiednie przepisy wskazują dopuszczalne odstępy czasowe między badaniami technicznymi. Ogólnie rzecz ujmując, zgodnie z tymi wymaganiami samochód ciężarowy podlega badaniu technicznemu raz do roku, a autobus 2 razy w roku.

Nasuwa się pytanie: a co w tak zwanym „międzyczasie”? Oczywiście utrzymanie pojazdu w należytym stanie technicznym należy do jego właściciela. Przy wystąpieniu niedomagań zwracamy się do autoryzowanego lub tzw. niezależnego serwisu albo niezbędnych napraw dokonujemy we własnym zakresie, tzn. we własnym warsztacie.

– Z praktycznego punktu widzenia każda istotna naprawa powinna kończyć się miarodajną weryfikacją sprawności naprawianego układu oraz tych z nim powiązanych – zaznacza Henryk Bill, doradca techniczno-handlowy Unimetal. – W takich sytuacjach czekanie do terminu następnego badania technicznego jest zbyt ryzykowne. Dlatego częstą praktyką jest kierowanie samochodu na stację kontroli pojazdów w celu odpowiedniego sprawdzenia. Szczególnie dotyczy to napraw układów hamulcowych, zawieszenia czy układu kierowniczego. W warunkach stacji dostępny jest specjalistyczny sprzęt w postaci urządzenia rolkowego do sprawdzania hamulców, szarpak, przyrządy do kontroli i ustawiania geometrii zawieszenia czy inne przyrządy, jak dymomierz i tester świateł.

Jak od razu dodaje, sieć warsztatów dla pojazdów ciężarowych stale się rozwija. W ostatnim czasie są to nie tylko autoryzowane punkty napraw znanych marek. Inwestują w nie również właściciele średnich i dużych firm transportowych. Celowość takiego działania jest zrozumiała. Oszczędza się na kosztach napraw i przestoju pojazdu. Dobrze zorganizowany warsztat jest w stanie efektywnie utrzymać właściwy stan techniczny posiadanej floty oraz świadczyć usługi dla firm zewnętrznych i przynosić dodatkowy dochód.

Kontrole geometrii gabarytowych pojazdów
Stanowisko diagnostyczne z odpowiednim wyposażeniem usprawni pracę każdego warsztatu, który naprawia układy hamulcowe, zawieszenie czy układ kierowniczy. Ale nie tylko. Naprawa zawieszenia lub jego modyfikacja, która wpłynęła na zwiększenie bądź zmniejszenie prześwitu, powinna zakończyć się kalibracją odpowiednich czujników systemów ADAS, które w pojazdach ciężarowych montowane są już od 2016 roku.
Stanowisko diagnostyczne, ale jakie? Okazuje się, że nadal popularnym rozwiązaniem jest stanowisko kanałowe, wyposażone w urządzenie rolkowe do badania hamulców i szarpak. Pożądany okazuje się przyrząd do kontroli i ustawiania geometrii lub tzw. płyta zbieżności do szybkiej oceny ustawienia kół.

– Zapewne dlatego wiele warsztatów pojazdów ciężarowych posiada własne okręgowe stacje kontroli pojazdów. Sprawdzenie skuteczności napraw odbywać się może w obrębie jednego obiektu, bez straty czasu na dojazd. Stacja kontroli pojazdów pełni tam funkcję stanowiska diagnostycznego. Dzięki niemu możliwe jest również sprawdzenie pojazdu przed naprawą i sprawniejsze zdiagnozowanie usterki. Wydatnie skraca to czas pozostawania pojazdu na czas prac serwisowych – kontynuuje Henryk Bill.

Tu nadmieńmy, że firma Unimetal produkuje całą gamę tego typu urządzeń: urządzenia rolkowe do kontroli hamulców RHE-40, szarpaki hydrauliczne SZ-16 oraz tester ustawienia kół UNC-8, a także zaawansowane urządzenie do kontroli geometrii kół typ Unimetal UNI-GEO. Są to urządzenia uniwersalne, tzn. przeznaczone do samochodów ciężarowych, osobowych, autobusów i samochodów dostawczych.

GALERIA ZDJĘĆ

Można pozostać nowoczesną SKP w sposób zasobooszczędny, zwłaszcza gdy okazuje się, że wystarczy... nowy komputer, skoro wiekowa linia diagnostyczna w sposób budżetowy zyska drugie życie
Jeśli przed każdym opuszczeniem bazy przez pojazd, to i stanowisko diagnostyczne z odpowiednim wyposażeniem usprawni pracę warsztatu, który naprawia układy hamulcowe, zawieszenie czy układ kierowniczy
Oficjalni partnerzy Maha w Polsce – Motoinvest s.c./MAH-serwis s.c. – proces modernizacji wykonują na oryginalnych częściach Maha Maschinenbau Haldenwang Niemcy. W ten sposób reanimują szczególnie teraz wiele ponad 20-letnich linii diagnostycznych, np. IW2 PKW
Oficjalni partnerzy Maha w Polsce – Motoinvest s.c./MAH-serwis s.c. – proces modernizacji wykonują na oryginalnych częściach Maha Maschinenbau Haldenwang Niemcy. W ten sposób reanimują szczególnie teraz wiele ponad 20-letnich linii diagnostycznych, np. IW2 PKW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony