Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Własny tester z nową duszą!
Skanery samochodowe to małe komputery, które są platformą działania programów diagnostycznych. Są to urządzenia działające i „myślące” w systemie ‘0’ i ‘ 1’ i wcale nie są inteligentne. Prawdziwa inteligencja i złożoność realizowanych funkcji zależy zawsze od zainstalowanych w nich programów. Podczas zakupu urządzenia diagnostycznego powinniśmy się zastanowić nad postępem technologicznym i tempem zmian w konstrukcji urządzeń danej marki, jaki ten postęp wywołuje. Powinniśmy wybrać taki tester, który ma możliwość adaptowania istniejącej jednostki poprzez uaktualnienie programu na niej działającego, a nie przez wymianę całego urządzenia przy okazji każdej większej zmiany w technologii cyfrowej.

Konstrukcja nowoczesnego skanera wyprzedza większość skomplikowanych problemów, które mogą się pojawić w przyszłości. Można zatem oczekiwać, że wymiana (aktualizacja) ulepszonego oprogramowania pozwoli dalej z powodzeniem eksploatować już posiadany tester. Testery firmy GlobalPro (GP-100, GedBox, F-Box) mają taką cechę. Przyrost możliwości urządzenia zależy jedynie od zainstalowanej na nim wersji oprogramowania. Przedmiotem rozważań powinny być również zasady aktualizacji, tzn. czy producent żąda systematycznych opłat za oprogramowanie, czy też umożliwia po dłuższej przerwie aktualizację bez dodatkowych opłat (jak w przypadku firmy GlobalPro).


Właściciel testera zadaje sobie oczywiście pytanie: „Skąd mam wiedzieć, że już jest czas na aktualizację testera?”. Nasze potrzeby i warunki eksploatacji urządzenia odpowiadają na to pytanie lepiej niż jakakolwiek rada. Tester w warsztacie samochodowym służy do diagnozy wielu marek samochodów, a w każdej z nich wielu systemów, a zatem musi stawić czoła nowym problemom każdego dnia. Jest to właściwie standard, bo postęp jest coraz szybszy i jedyną rozsądną reakcją jest próba nadążania za nim. Firma GlobalPro dokłada wszelkich starań, aby utrzymać zajmowaną pozycję jednego z najlepszych urządzeń na rynku i wprowadza nowe wersje oprogramowania średnio co dwa miesiące, zwiększając znacznie za każdym razem liczbę obsługiwanych systemów elektroniki samochodowej.

Narastający postęp technologiczny skutkuje instalowaniem w samochodach coraz większej liczby podzespołów, które po wymianie wymagają adaptacji (wyuczenia) odpowiednich parametrów. W przeciwnym razie podzespół taki nie będzie działał lub będzie działał wadliwie. W systemach sterowania silników spalinowych takimi elementami są:
- przepływomierze masowe,
- silniki krokowe,
- przepustnice,
- urządzenia biegu jałowego,
- elektroniczne zawory EGR.

Przykładowo, po zainstalowaniu nowego elektronicznego zaworu EGR, może się zdarzyć, że nowa część nie działa, a skaner diagnostyczny (grupa VW) wykrywa następujące błędy:
- P0400 Usterka recyrkulacji spalin EGR,
- P0401 Za mały przepływ EGR,
- P0402 Za duży przepływ EGR,
- P0404 Zawór EGR w pozycji otwartej.

Zawór ten należy po jego wymianie dopasować do sterownika silnika, używając odpowiedniej funkcji testera. Inny przykład konieczności adaptacji pochodzi z układu kierowniczego pojazdu. Jest to potrzeba adaptacji czujnika położenia koła kierownicy (ustawienie pozycji do jazdy na wprost) w samochodach wyposażonych w systemy ESP. Czujnik ten informuje sterownik stabilizacji toru jazdy, że kąt skrętu kierownicy jest równy 0. Ustalenie pozycji zerowej jest niezbędne przy każdej operacji związanej z regulacją ustawienia kół w pojeździe oraz przy wymianie czujnika.
Jest wiele nowych systemów, które wymagają adaptacji.

Nie są jeszcze dzisiaj powszechne, ale z pewnością szybko staną się standardowym wyposażeniem pojazdów samochodowych. Należą do nich m.in.:
- radar adaptacyjny tempomatu,
- czujnik rozpoznawania pasa ruchu,
- układy wspomagania parkowania.

Następnym przykładem niezwykle przydatnych funkcji, których liczba ciągle wzrasta, są prozaiczne ustawienia okresów serwisowych, tzn. wymian oleju, klocków hamulcowych, filtrów, płynów itp. Ich ustawienie coraz częściej jest możliwe tylko przy użyciu skanera diagnostycznego. Czynności związane z regeneracją lub wymianą filtra cząstek stałych, kodowanie (adaptacja) wtryskiwaczy silników spalinowych to dzisiaj konieczność w warsztacie samochodowym. Ich wykonanie bez testera jest niemożliwe. Śledzenie nowych funkcji, które pojawiają się w oprogramowaniu firmy GlobalPro, publikowanych systematycznie na stronie internetowej dystrybutora - firmy EKOLAB, pomoże nam w podjęciu decyzji o dokonaniu aktualizacji.

Zadajmy sobie pytanie: czy używanie testera z nieaktualnym oprogramowaniem nie pozbawia nas możliwości oferowania naszym klientom szerszej gamy usług? Czy z powodu ograniczonych (bo nieaktualnych) możliwości warsztat nie traci reputacji? Niektórzy właściciele testerów ze starszym oprogramowaniem szukają kosztownego rozwiązania w zakupie zupełnie innego skanera, gdyż porównują możliwości swojego starego oprogramowania z innym, aktualnym. Jest to rozumowanie błędne, gdyż najtańszym sposobem zwiększenia możliwości diagnostycznych jest aktualizacja posiadanego urządzenia.

Nowe możliwości skanera pozwalają na zmierzenie się z nowymi problemami, które na pewno do nas dotrą, a rozwiązanie ich z pewnością umocni pozycję warsztatu. Aktualizacja oprogramowania ułatwia nam życie poprzez wzrost jakości wykonywanych usług serwisowych.

mgr inż. Tomasz Kluz EKOLAB

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony