ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Diagnostyka

Części i regeneracja

Diagnostyka

9 dni temu  13.05.2019, ~ Administrator   

Za co odpowiada przednia szyba w aucie? Czyli ADAS, kalibracja, wspomaganie kierowcy...
Strona 1 z 3

Rozwój motoryzacji prowadzi nas do momentu, gdzie za kilka lat będziemy mogli poruszać się samochodami bez czynnego udziału kierowcy. Wiele z tych rozwiązań technicznych jest już dostępnych na rynku. Duża ich część jest ściśle powiązana z przednia szybą. Mowa tutaj o systemach ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), czyli Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowców.

Pytanie:

Automatyczne dostosowanie prędkości pracy wycieraczki do nasilenia opadów deszczu, czy światła, które włączą się automatycznie, to już niemal standard w nowych pojazdach. Za te funkcje odpowiadają sensory deszczu i światła (zmierzchu) montowane na przedniej szybie.. Te funkcje wydają się już tak oczywiste, że ich brak dziwi. Za co jeszcze odpowiada szyba w samochodzie?

Odpowiada: Jarosław Garbacz - Szef techniczny sieci serwisów szyb samochodowych Pilkington Automotive:

Coraz powszechniejsze stają się systemy rozpoznawania znaków drogowych i asystenci pasa ruchu. Za te funkcjonalności odpowiada kamera, która umieszczona jest na przedniej szybie. Idąc dalej, kamery i lidary pomogą nam w innych przypadkach. W zależności od producenta pojazdu będą dostosowywały prędkość w ruchu miejskim czy automatycznie zatrzymają pojazd przed przeszkodą, gdy my nie będziemy skupieni na drodze. Będą także dostosowywały przednie światła tak, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu, automatycznie je zmieniać, z mijania na drogowe i odwrotnie. Kamery IR, czyli systemy wykorzystujące podczerwień, pokażą nam na wyświetlaczu przechodnia lub zwierzę dużo wcześniej, niż sami je zauważymy. Powyższe systemy wymagają idealnego produktu – szyby samochodowej , który jest wykonany zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu. Tolerancje wymiarów są bardzo rygorystyczne i tylko zaawansowana technologia produkcji szyb pozwala na wytworzenie produktu zgodnego z oczekiwaniami producenta samochodu. Nawet najmniejsza odchylenie od normy kształtu, krzywizny szyb, położenia uchwytów dla kamer i sensorów, a nawet jakości szkła użytego do produkcji szyby może spowodować błąd działania systemu ADAS, co może stanowić poważne zagrożenie. Tak jak w każdej branży, tak też w produkcji szyb samochodowych liczy się 100% jakość.

Jakie mogą być przyczyny źle działającego systemu po wymianie szyby?

Szyba „kalibrowalna”, którą po wymianie można poprawnie skalibrować, musi być wyprodukowana zgodnie z normą OEM – czyli normą producenta samochodu. Niezależnie od tego, czy ma logo producenta samochodu, czy tylko logo producenta szyb. Producenci tzw. zamienników zazwyczaj kopiują już wyprodukowaną oryginalną szybę i nie znają jej dokładnych parametrów, zgodnych z normą wyposażenia oryginalnego.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony