Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  13.05.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Za co odpowiada przednia szyba w aucie? Czyli ADAS, kalibracja, wspomaganie kierowcy...
Strona 1 z 2

Rozwój motoryzacji prowadzi nas do momentu, gdzie za kilka lat będziemy mogli poruszać się samochodami bez czynnego udziału kierowcy. Wiele z tych rozwiązań technicznych jest już dostępnych na rynku. Duża ich część jest ściśle powiązana z przednia szybą. Mowa tutaj o systemach ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), czyli Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowców.

Pytanie:

Automatyczne dostosowanie prędkości pracy wycieraczki do nasilenia opadów deszczu, czy światła, które włączą się automatycznie, to już niemal standard w nowych pojazdach. Za te funkcje odpowiadają sensory deszczu i światła (zmierzchu) montowane na przedniej szybie.. Te funkcje wydają się już tak oczywiste, że ich brak dziwi. Za co jeszcze odpowiada szyba w samochodzie?

Odpowiada: Jarosław Garbacz - Szef techniczny sieci serwisów szyb samochodowych Pilkington Automotive:

Coraz powszechniejsze stają się systemy rozpoznawania znaków drogowych i asystenci pasa ruchu. Za te funkcjonalności odpowiada kamera, która umieszczona jest na przedniej szybie. Idąc dalej, kamery i lidary pomogą nam w innych przypadkach. W zależności od producenta pojazdu będą dostosowywały prędkość w ruchu miejskim czy automatycznie zatrzymają pojazd przed przeszkodą, gdy my nie będziemy skupieni na drodze. Będą także dostosowywały przednie światła tak, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu, automatycznie je zmieniać, z mijania na drogowe i odwrotnie. Kamery IR, czyli systemy wykorzystujące podczerwień, pokażą nam na wyświetlaczu przechodnia lub zwierzę dużo wcześniej, niż sami je zauważymy. Powyższe systemy wymagają idealnego produktu – szyby samochodowej , który jest wykonany zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu. Tolerancje wymiarów są bardzo rygorystyczne i tylko zaawansowana technologia produkcji szyb pozwala na wytworzenie produktu zgodnego z oczekiwaniami producenta samochodu. Nawet najmniejsza odchylenie od normy kształtu, krzywizny szyb, położenia uchwytów dla kamer i sensorów, a nawet jakości szkła użytego do produkcji szyby może spowodować błąd działania systemu ADAS, co może stanowić poważne zagrożenie. Tak jak w każdej branży, tak też w produkcji szyb samochodowych liczy się 100% jakość.

Jakie mogą być przyczyny źle działającego systemu po wymianie szyby?

Szyba „kalibrowalna”, którą po wymianie można poprawnie skalibrować, musi być wyprodukowana zgodnie z normą OEM – czyli normą producenta samochodu. Niezależnie od tego, czy ma logo producenta samochodu, czy tylko logo producenta szyb. Producenci tzw. zamienników zazwyczaj kopiują już wyprodukowaną oryginalną szybę i nie znają jej dokładnych parametrów, zgodnych z normą wyposażenia oryginalnego.

Co to jest właściwie kalibracja?

Kalibracja to nic innego jak ponowne „nauczenie kamery” patrzenia na drogę przez wymienioną szybę. Kalibracje mogą być dynamiczne – czyli takie, gdzie kamera uczy się patrząc na drogę w czasie ruchu pojazdu, lub statyczna – czyli wykonywana w profesjonalnym warsztacie. Proces ten polega na ustawieniu względem kamery obrazu wzorcowego, a następnie przy pomocy komputera, ponowne przyuczenia kamery.

W niektórych przypadkach wymagana jest kalibracją łączona, czyli najpierw wykonywana jest w warsztacie, a następnie na drodze. W Polsce wszystkie serwisy auto szyby Pilkington wyposażone są w odpowiedni sprzęt, którym możemy kalibrować kamery odpowiedzialne za prawidłowe systemy ADAS w naszych samochodach.

Jakie są prognozy dalszego rozwoju systemów wspomagania kierowców?

Odpowiada: Jacek Boćkowski – Szef sprzedaży detalicznej w Pilkington Automotive:

Wszystko zmierza w kierunku coraz większej autonomiczności naszych samochodów. Moim zdaniem, droga do pełnej autonomii pojazdu, gdzie wbijamy tylko cel podróży i zajmujemy się czymś innym, jest jeszcze bardzo daleka. Takie pojazdy są cały czas testowane, częściej nawet przez firmy spoza branży motoryzacyjnej, jak np. Google. Wzbudza to duże zainteresowanie, a czasem nawet euforię. Ilość informacji, tej zapisanej i tej pobieranej z obserwacji otoczenia, którą trzeba przetworzyć w czasie rzeczywistym jest ogromna. Uważam, że „trawienie” tych informacji i podejmowanie właściwych decyzji, przekracza zdolności obliczeniowe komputerów pracujących na procesorach czyli tak naprawdę, na mikro tranzystorach. Potrzebna jest tu zmiana jakościowa w sposobie działania komputerów. Prawdziwa rewolucja jest dopiero przed nami.

Jakich zmian regulacji prawnych możemy spodziewać się w zakresie systemów bezpieczeństwa w samochodach?

Komisje Europejska, Parlament Europejski i przedstawiciele państw członkowskich poparli zmianę unijnego prawa w zakresie wyposażenia nowych samochodów. Zakłada się, że od maja 2022 r. każde auto będące nowym modelem czy generacją, będzie wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Od maja 2024 r. ma to być obligatoryjne dla wszystkich sprzedawanych nowych samochodów.

Nie jest to jeszcze prawo i wymaga dalszego procesu legislacji, zarówno w UE, jak i w państwach członkowskich. Takich zmian, może z pewnymi modyfikacjami, należy się jednak spodziewać. Według planowanych przepisów, pojazdy, niezależnie od wersji wyposażeniowej, będą musiały posiadać system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy, system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera), instalację umożliwiającą łatwy montaż blokady alkoholowej, oraz czarną skrzynkę.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony