Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  30.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zanim zdecydujemy się na własną SKP

Wielu inwestorów, przyglądając się funkcjonującym stacjom kontroli pojazdów, dochodzi do wniosku, że jest to inwestycja, która może się zwrócić w niedługim czasie, że prowadzenie SKP nie sprawia wielu problemów...

Przecież wystarczy kupić działkę, wybudować prosty budynek, wyposażyć go i zarabiać pieniądze. Przecież każdy pojazd musi mieć ważne badania, żeby poruszać się po drodze. Przecież raz zakupione urządzenia będą pracowały przez wiele lat, bez konieczności ich wymiany. Przecież klienci będą do nas przyjeżdżać, bo muszą! To tylko kilka tez, które powszechnie funkcjonują wśród potencjalnych inwestorów, którzy nie mają doświadczeń w branży SKP.
Przymierzając się do realizacji pomysłu uruchomienia SKP, inwestor zazwyczaj zaczyna od zakupu działki. W praktyce spotykam się z pytaniem, ile metrów kwadratowych wystarczy na „okręgówkę”, a ile na „podstawową”? Odpowiedź na tak zadane pytanie nie jest prosta. Przy wyborze działki należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
- ułożenie działki w stosunku do dróg dojazdowych (często inwestor chce wybudować stację dla pojazdów ciężarowych w miejscu, gdzie obowiązują ograniczenia w ruchu dla pojazdów o dmc pow. 3,5 t),
- umiejscowienie wjazdu i wyjazdu na działkę,
- wymiary samej działki (wymiary muszą umożliwić zaprojektowanie i wybudowanie budynku stacji wraz z odpowiednią ilością miejsc parkingowych, ze stanowiskiem do badania hałasu pojazdu),
- umiejscowienie budynku na działce – musi ono umożliwiać łatwy wjazd na stanowisko kontrolne i – w przypadku stacji przejazdowych – wyjazd.

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące stacji kontroli pojazdów dopuszczają dwa rodzaje stacji:
- podstawowe stacje kontroli pojazdów,
- okręgowe stacje kontroli pojazdów.


Kolejne etapy budowy stacji kontroli pojazdów na przykładzie Veolia Transport Tczew (budowa i wyposażenie stacji - firma SOSNOWSKI).

Pod względem projektowania i budowy obie różnią się znacząco. Minimalne wymiary stanowiska dla podstawowej stacji to 10 x 4,8 m, a dla stacji okręgowej 21 x 5,2 m. Występują również różnice w wymiarach bram wjazdowych i wyjazdowych, jak również wysokości pomieszczenia.
Obowiązkowe wyposażenie technologiczne również znacznie różni się dla PSKP i OSKP. W przypadku stacji podstawowych możemy przeprowadzać badania na stanowisku z kanałem przeglądowym lub z podnośnikiem całopojazdowym. Najlepiej wybrać dostawcę urządzeń kontrolno-pomiarowych przed rozpoczęciem prac projektowych. Wybór dostawcy ułatwi projektantowi pracę, a projektowanie kanału lub powierzchni pomieszczenia pod konkretne urządzenia pozwoli na uniknięcie dodatkowych kosztów na etapie budowy obiektu. Po dokonaniu wyboru co do rodzaju SKP, po uzyskaniu szeregu uzgodnień i zezwoleń, inwestor może zlecić projekt obiektu. Wielu projektantów ściśle współpracuje z firmami z branży wyposażenia SKP i wraz z nimi przystępuje do projektowania, dostarczając inwestorowi profesjonalny projekt, według którego zrealizowany zostanie funkcjonalny obiekt spełniający zmieniające się wymagania, w którym praca wielu osób będzie przyjemna, a bryła obiektu będzie go wyróżniała spośród innych w danej okolicy.

Projektując SKP, należy pamiętać o:
- instalacji wentylacyjnej w pomieszczeniu,
- instalacji wentylacyjnej kanału przeglądowego (jeżeli taki jest projektowany),
- odwodnieniu stanowiska pomiarowego,
- odwodnieniu kanału (jeżeli taki jest projektowany),
- odpowiedniej liczbie miejsc parkingowych (dla PSKP – 4 miejsca, dla OSKP – 4 miejsca dla pojazdów o dmc do 3,5 t i 2 miejsca dla pojazdów ciężarowych),
- stanowisku do pomiaru hałasu zew. pojazdów (8,5 x 10,5 m dla PSKP, 8,5 x 16,5 m dla OSKP).

Po złożeniu projektu i uzyskaniu pozwolenia na budowę inwestor może zacząć realizację budowy. Rzadko zdarza się znaleźć firmę budowlaną, która już budowała stację diagnostyczną. Specjaliści od prac budowlanych, sieci elektrycznych czy hydraulicy świetnie znają się na realizacji swoich zadań, ale w styczności ze specyficznymi wymaganiami dotyczącymi: budowy kanału, przygotowania fundamentów pod urządzenia, wykonania instalacji elektrycznej umożliwiającej automatyczne włączanie wentylacji pomieszczenia itp., często popełniają błędy. Dlatego również na etapie budowy potrzebny jest stały kontakt z osobami, które świetnie orientują się w zawiłościach sztuki budowania SKP. Doświadczenie takich osób wraz z profesjonalizmem budowlańców pozwoli na sprawną realizację całej inwestycji i zredukuje do zera późniejsze problemy z montażem urządzeń w odpowiednio przygotowanych wnękach. Po zakończeniu budowy można przystąpić do montażu wyposażenia technologicznego SKP. Montażem urządzeń powinna zająć się firma, która posiada przeszkolony personel. Tylko profesjonalna firma daje gwarancję dostawy kompletnego wyposażenia spełniającego wymagania SKP, jest w stanie dostarczyć urządzenia z odpowiednimi certyfikatami, deklaracjami oraz dopuszczeniami, jak również dokumentacją urządzeń, potrzebnymi podczas późniejszej eksploatacji. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie inwestor może przystąpić do odbioru SKP. Należy złożyć do TDT wniosek o przeprowadzenie sprawdzenia wyposażenia i warunków lokalowych dla stacji kontroli pojazdów zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa. Po uzyskaniu pozytywnej opinii TDT inwestor może zacząć rozkręcać biznes – własną stację kontroli pojazdów.

mgr inż. Jacek Woźniak
Dyrektor Techniczny, Sosnowski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony