ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

Narzędzia w warsztacie

Paliwa i oleje

2 miesiące temu  06.05.2019, ~ Administrator   

Aparatura wtryskowa silników Diesla

Stanowisko Probiercze EDX611D wyposażone w system Eragon do diagnostyki i nadawania nowych kodów po naprawie wtryskiwaczy CR firm: Bosch IMA/ISA, Delphi C2I/C3I, Denso QR, Siemens-VDO Continental.

Strona 1 z 3

Tak, to już ponad 120 lat kiedy to konstruktor inżynier Rudolf Alexander Diesel zachwycił świat podczas targów w Paryżu nowoczesną konstrukcją silnika o zapłonie samoczynnym. Początkowo silniki Diesla miały zastosowanie w statkach, lokomotywach i pojazdach użytkowych, swoimi gabarytami nie pozwalały na montaż w samochodach osobowych. Dopiero w 1936 roku niedaleko po śmierci Diesla wyprodukowano pierwszy samochód osobowy marki Mercedes-Benz 260D napędzany silnikiem wysokoprężnym.

Od 2014 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązuje nowa norma emisji spalania Euro 6. Galopujący postęp i wymogi podnoszące normy wymuszają na inżynierach, co raz to nowocześniejsze rozwiązania w silnikach oraz osprzęcie. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa w układzie Common-Rail znacząco poprawiło kulturę pracy silnika i zwiększyło oszczędności w spalaniu rzędu 15% w porównaniu do silników z komorą wstępną. 

Wykrywanie usterek w układzie Common-Rail zapewnia samodiagnostyka silnika – komputer nadzoruje pracę podzespołów elektrycznych, czujników, nastawników i ich uszkodzenia zapisuje w pamięci diagnostycznej, którą z kolei można odczytać za pomocą odpowiedniego diagnoskopu. Jeżeli podczas wykrywania usterek zachodzi podejrzenie uszkodzenia podzespołu, to należy go wymontować i sprawdzić, głównie pod kątem własności hydraulicznych na odpowiednim stanowisku badawczym.

Wymontowując wtryskiwacz Common Rail z silnika nie wolno go wyciągać chwytając za połączenia przewodów wysokiego ciśnienia, ale należy korzystać ze specjalistycznych ściągaczy, mocowanych w miejscu łapy dociskowej.

Do badania kompletnego układu wtryskowego wymagane jest użycie stanowiska probierczego (zdjęcie główne), które na podstawie kart prób danego producenta powie nam w jakim stopniu jest uszkodzona badana jednostka. Podczas diagnostyki należy zachować szczególne zasady bezpieczeństwa, ponieważ badanie odbywa się w warunkach przekraczających już niekiedy 2000 bar. Aby móc wychwycić uszkodzenie badany wtryskiwacz jest poddawany próbom wysiłkowym większym niż podczas pracy na silniku. Gdy już postawiliśmy diagnozę, możemy przystąpić do naprawy, w przypadku wtryskiwaczy elektromagnetycznych należy posługiwać się przyrządami pomiarowymi z tolerancją do 0,001 mm, potocznie zwanym „III stopień naprawy”, ponieważ niektóre pomiary jak np. skok kulki wymaga precyzyjnego wyniku, jednym z przykładów jest wtrysk firmy Bosch 0445110190 skok 0,054 +/- 0,003. Tajemnicą prawidłowej naprawy jest zwymiarowanie wszystkich podkładek regulacyjnych znajdujących się w środku. W zależności od typu wtryskiwacza jest ich od dwóch do pięciu i każda z nich reaguje na dawkę wtryskiwanego paliwa w różnym zakresie pracy:

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony