VW e-UP. Fot. Piotr Łukaszewicz
Serwisowanie pojazdów z napędem elektrycznym wymaga szczególnej ostrożności. To praca przy wysokich napięciach. Przestrzeganie odpowiednich procedur bezpieczeństwa to absolutna podstawa. Nowe wymogi dotyczą infrastruktury serwisowej, w tym potrzebę dysponowania specjalistycznymi narzędziami do bezpiecznej pracy z wysokonapięciowymi systemami elektrycznymi, jak również konieczność stałego szkolenia personelu w zakresie najnowszych technologii EV. Tylko wykwalifikowany mechanik, który posiada uprawnienia do 1 kV wydane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), jest upoważniony do obsługi układu napędowego samochodu elektrycznego.
Podsumowanie: Kluczowe różnice w serwisowaniu samochodów elektrycznych i spalinowych
Kluczowa różnica w serwisowaniu samochodów elektrycznych i spalinowych wynika z konstrukcji napędów tych pojazdów: EV opierają się na silnikach elektrycznych zasilanych przez baterie, co eliminuje potrzebę serwisowania wielu tradycyjnych komponentów znajdujących się w ICE, takich jak układ wydechowy, skrzynia biegów, lub system paliwowy. W związku z tym serwis elektryków koncentruje się głównie na diagnostyce i konserwacji systemów elektrycznych, w tym zarządzania baterią i silnikiem elektrycznym, a także aktualizacjach oprogramowania, które mogą znacznie poprawić wydajność i funkcjonalność pojazdu. Z kolei, pojazdy spalinowe wymagają regularnych wymian oleju, filtrów, konserwacji układu paliwowego i wydechowego, oraz serwisowania skomplikowanych układów mechanicznych, co wymaga od serwisantów dogłębnej wiedzy o silnikach wewnętrznego spalania i ich komponentach.
Komentarze (1)