Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  11.06.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Strona 2 z 3

Charakterystyka wyposażenia obsługowo-naprawczego

Zalecenia funkcjonalne dla producentów urządzeń warsztatowych wydaje SAE w postaci norm. Zazwyczaj przejmują je producenci samochodów i rekomendują autoryzowanym sieciom serwisowym. Dobrowolnie tworzonym normom poddają się również europejscy producenci urządzeń. Oto nowości w stacjach obsługowych do R1234yf, wykonujących odzysk-oczyszczenie-napełnienie:

- zastosowanie komponentów redukujących możliwość iskrzenia (hermetyczne przekaźniki i włączniki, specjalne silniki, wysokiej jakości złączki elektryczne),

- dodatkowy wentylator w obudowie,

- specjalne szybkozłączki serwisowe,

- zbiornik czynnika w kolorze białym z czerwonym paskiem,

- dwustopniowe zabezpieczenie przed napełnieniem nieszczelnego układu:

* wytworzenie podciśnienia i sprawdzenie czy ciśnienie nie wzrasta – czułość 0.3 g/rok,

* napełnienie układu w 10% wymaganej ilości czynnika i monitorowanie ciśnienia. W przeciągu 5 minut ciśnienie nie może obniżyć się więcej niż 10%.

Negatywny wynik jednego z powyższych testów szczelności zatrzymuje cykl obsługowy.

Złącze USB stacji obsługowej.

Dozownik oleju i barwnika.

Zgodne z zaleceniami SAE J2843, stacje obsługowe powinny być wyposażone w wbudowany identyfikator rodzaju czynnika bądź wyposażone w złącze USB, do którego można wysłać sygnał z ręcznego identyfikatora, co pozwoli na rozpoczęcie odzysku. W praktyce wskazuje się, że lepszy będzie próbnik zewnętrzny, gdyż uniknie się zanieczyszczania układu, gdyby przypadkiem instalacja zawierała R134a lub inny gaz. Ponadto posiadanie identyfikatora zewnętrznego jest bardzo istotne z punktu widzenia uniknięcia kosztów powstających przy ewentualnym przeciekach, które można wtedy wykryć i zlokalizować. Ponieważ R1234yf jest obecnie ok. 10 razy droższy od R134a, dobry identyfikator będzie pożytecznym wyposażeniem.

Stacja obsługowa do R1234yf; część sterująca i elektroniczna w oddzielnej obudowie górnej, dodatkowy wentylator.

Stacja do płukania metodą dynamiczną; pozwala na przywrócenie fabrycznej czystości wewnątrz instalacji klimatyzatora.

Dozowniki oleju i barwnika

Sprężarki elektryczne samochodów hybrydowych Hyundai i Kia wymagają olejów PVE (na bazie eteru poliwinylowego), a nie POE (estrowego). Mercedes Europejski oraz BMW zastosowały nowy rodzaj oleju PAG (na bazie polialkiloglikoli). Instalacje R1234yf to zapewne kolejne odmiany olejów PAG. Czy do każdego oleju będzie ten sam rodzaj barwnika kontrastowego – może okazać się, że nie.

Zwiększenie ilości rodzajów oleju i barwników komplikuje konstrukcje urządzeń obsługowych. Przy obsłudze samochodów hybrydowych mówi się o dopuszczalnym maksymalnym zanieczyszczeniu oleju nie większym niż 0,1%. W praktyce warsztatowej godna polecenia jest metoda przechowywania poszczególnych olejów w hermetycznych pojemnikach i stosowanie ich indywidualnych dozowników. Metoda ta polega na uzupełnieniu ilości oleju dopiero po napełnieniu instalacji czynnikiem. Dokładnie tę ilość oleju, która wydostała się z instalacji, dozuje się aplikatorem z szybkozłaczką. Uzyskanie prawie 100% braku domieszek do właściwego oleju jest w tym wypadku nietrudne.

Ilość oleju w instalacji z R1234yf

W nowych instalacjach będzie mniej oleju w sprężarce, mniej będzie także krążyć w układzie czynnika z olejem. Zdarza się, że za dużo oleju zmniejsza chłodzenie. To dlatego, że nadmiernej grubości warstwa oleju pokrywa wewnętrzne powierzchnie parownika i skraplacza, izoluje je i zmniejsza wymianę ciepła. R1234yf jest mniej wydajny w transporcie energii cieplnej niż R134a, więc mniejsze ilości oleju będą mogły przepływać przez system. Wymagania względem ilości i właściwości oleju będą jeszcze bardziej krytyczne. Co to oznacza dla technologii obsługi z nowym R1234yf? Zwiększą się wymagania względem staranności, czystości, wiedzy i stosowania zaleceń indywidualnych producentów. Błędy w wykonaniu usługi mogą objawiać się natychmiastowo i skutkować stratami finansowymi.

Złe, wieloletnie przyzwyczajenia polegające na dodawaniu przy każdej okazji 20 ml oleju (uniwersalnego) oraz kilku ml barwnika będą niedopuszczalne. Instalacja R134a mogła przyjąć kilka, kilkanaście takich operacji, a stopniowe obniżanie sprawności chłodzenia nie pozwalało na kojarzenie pogorszenia stanu technicznego z konkretnym warsztatem samochodowym. Nowe instalacje będą wrażliwsze na błędy obsługowe.

Niezbędne zakupy przed rozpoczęciem pracy z R1234yf

Właściciel serwisu samochodowego powinien posiadać:

1. Stację obsługową wykonującą odzysk i napełnianie, przystosowaną do R1234yf. Stacje dwuczynnikowe R134a/R1234yf sprawdzą się w warsztatach, gdzie usługa napełnienia klimatyzacji będzie sporadyczną. Warsztaty, w których w sezonie wiosennym ustawiają się kolejki samochodów, powinny posiadać dwie oddzielne stacje na R134a i R1234yf, gdyż w tym samych czasie mogą być obsługiwane dwa samochody równocześnie.

2. Identyfikator czynnika chłodniczego. Jest to dość drogie urządzenie, ale nieobowiązkowe. O tym, czy zakupić taką opcję do swojej stacji obsługowej, czy posiadać urządzenie zewnętrzne przenośne, czy też wstrzymać się z zakupem do lepszych czasów, każdy decyduje we własnym zakresie. Zalecenia dla serwisów autoryzowanych mówią, aby kupić.

GALERIA ZDJĘĆ

Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Obsługa nowego czynnika chłodniczego R1234yf

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony