Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Opony sportowe
To warto wiedzieć!

Identyfikacja opony
- Oznaczenia rozmiaru widoczne na ściance bocznej określają nominalne wymiary opony, średnicę obręczy, szerokość i w niektórych przypadkach strukturę opony. W praktyce możemy się spotkać z dwoma odmiennymi systemami oznaczania rozmiaru – mówi Anna Szwajkowska, Marketing Specialist Pirelli Polska.

Przykłady:
I. 195/65 R 15
W przypadku opony, której parametry zostały opisane w powyższy sposób:
195 oznacza nominalną szerokość przekroju opony wyrażoną w milimetrach
(na rys. C), 65 to stosunek między nominalną wysokością przekroju (h) i nominalną szerokością przekroju (C, h/C), R to oznaczenie opony o konstrukcji radialnej, zaś 15 to nic innego, jak średnica obręczy (D).
II. 225/600 – 16
Opis opony o charakterystyce 225/600 – 16 określa: 225 jako nominalną szerokość bieżnika wyrażoną w milimetrach (A), 600 to nominalna średnica ogólna wyrażona w milimetrach (B), natomiast 16 oznacza średnicę obręczy (D).

Kierunkowość opon
Strzałka na ściance bocznej opony wskazuje kierunek rotacji opony, szczególnie w przypadku osi napędowych bardzo ważne jest, aby strzałka wskazywała kierunek obrotu. Jeśli opony będą również asymetryczne, musimy rozróżnić oponę do zakładania po lewej i prawej stronie. Wskazania te umieszczone będą również na ściance bocznej. Przy zakładaniu opon rajdowych na nawierzchnie żwirowe dopuszcza się montaż w kierunku odwrotnym, niż wskazuje strzałka. Ważnym czynnikiem, którego nie możemy zbagatelizować w tym przypadku jest jednak respektowanie zewnętrznej i wewnętrznej strony bieżnika.

Rys. 1. Podstawowe parametry opony sportowej.

Optymalne ciśnienie różnych opon
Ciśnienie w oponach rajdowych należy mierzyć, gdy opony są gorące, czyli zaraz po jeździe. Optymalne ciśnienie zależy przede wszystkim od rozkładu obciążenia na oponach, dodatkowo może się różnić zależnie od typu opony, ale w każdym przypadku ciśnienie musi być takie samo na jednej osi, zgodnie z ciśnieniami ogólnymi opisanymi niżej.
<02v.jpg>
<03v.jpg>
Rys. 2 i 3. Symbole kierunku obrotu opony umieszczone na ściance bocznej.

Oznaczenia opon rajdowych
Różne bieżniki przeznaczone do różnych rodzajów eksploatacji posiadają symbol złożony z litery i następnie dwóch cyfr: litera określa typ bieżnika; pierwsza cyfra oznacza zastosowanie opony; druga cyfra to wersja opony (0 określa wersję pierwszą – czym większa liczba, tym więcej usprawnień).
<01v.jpg>
Rys. 5. Oznaczenie bieżnika opony sportowej.

Dętki
Bardzo ważną informacją jest to, iż opony rajdowe są bezdętkowe, a więc montowanie w nich dętek jest niedopuszczalne.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony