Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

4 miesiące temu  15.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Plac warsztatowy. Jaką nawierzchnią go pokryć?

Kostka brukowa to najpopularniejszy materiał drogowy na placach warsztatowych

Strona 2 z 2

Betonowa płyta?
Może wylać beton na całej powierzchni placu? To także jest ciekawa opcja. Do zalet tej nawierzchni można zaliczyć doskonałe dopasowanie do placu, małą liczbę szczelin, dużą gładkość przy jednocześnie dużej przyczepności czy szybki czas wykonania.
Jednak znalezienie firmy wyspecjalizowanej w jakościowych nawierzchniach z betonu to zadanie trudniejsze, niż się wydaje. W Polsce rzadko buduje się drogi z betonu. Nie mamy takich tradycji w tej dziedzinie jak np. USA. Decydując się na nawierzchnię z betonu, musimy pamiętać, że jej charakterystyka wymaga zastosowania takich samych technologii na naszym placu jak przy budowie… betonowej autostrady. Nie wystarczy wylać beton. Konieczne jest jego zagęszczenie, zatarcie, wykonanie dylatacji, sezonowanie i pielęgnacja. Jak uzyskać odpowiednie spadki na świeżym betonie? Wiedzą to tylko wysokiej klasy fachowcy. Betonowy plac – jeżeli powstał metodami amatorskimi lub półprofesjonalnymi – szybko się zemści. Pęknięcia, ruszanie się płyt, odbarwienia, których nie można usunąć, woda niespływająca do odpływów – to najczęstsze skutki braku doświadczenia wykonawcy.

Może „pójść po bandzie?”
Oczywiście można sobie odpuścić wszystkie te nawierzchnie i wysypać plac kruszywem. Wiele serwisów zaczyna działalność od takich „nawierzchni”, a z czasem inwestują w lepsze rozwiązania. Jednak czy na taki surowy plac przyjedzie klientka w szpilkach? Albo klient w luksusowym samochodzie? Czy kamienie i brud nie przeniosą się do warsztatu lub auta? Czy łatwo go odśnieżyć? Czy nie będzie kałuż? Czy nie pojawią się chwasty? Czy nie trzeba będzie z czasem uzupełnić zmielonego pod kołami kruszywa? Na wszystkie te pytania odpowiedź jest jedna: nie. Dlatego pomimo wad wszystkich opisanych trwałych nawierzchni zawsze będą one górowały nad placem wysypanym kruszywem czy frezem asfaltowym. Do inwestora pozostaje decyzja, którą z nich wybrać.

Grzegorz Teperek
Fot. materiały firm: Optimas, Wirtgen, MAN, JCB, Renault Trucks, AutoMester, Volvo
Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu

GALERIA ZDJĘĆ

Naprawy nawierzchni asfaltowych to zadanie dla wyspecjalizowanych firm, nie są więc tanie
Z betonu można „ukręcić” fantazyjne krawężniki i trwałe nawierzchnie. Jednak w Polsce to nadal rzadka technologia
Warsztaty zaczynające działalność w istniejących od dawna lokalizacjach często borykają się ze starymi nawierzchniami betonowymi. Od razu widać, gdzie powstała ta placówka
Nowe serwisy często zaczynają od placu pokrytego kruszywem. To dobre rozwiązanie na start, ale jak widać na zdjęciu, lepsze są nawierzchnie trwałe – choćby częściowe
Asfaltowy plac wygląda atrakcyjnie i łatwo o niego zadbać
Nawierzchnia z asfaltu jest tania, gdy pokrywamy dużą powierzchnię
Wrogiem kostki brukowej jest roślinność, która wymaga zdecydowanych działań. Inaczej nawierzchnia zostanie szybko zniszczona przez chwasty

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony