Istotnym składnikiem wydatków będących kosztami prowadzenia praktycznie każdego warsztatu samochodowego są nakłady finansowe ponoszone w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy poprzez utrzymywanie należytych temperatur panujących wewnątrz obiektu w sezonie zimowym.
W związku ze specyficznymi warunkami pracy, wynikającymi z konieczności częstego otwierania bram wjazdowych przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu pojazdów na stanowiska obsługowe, następuje ciągła wymiana powietrza z wnętrza obiektu z otoczeniem, w znacznym zakresie obniżająca temperaturę wewnątrz warsztatu przy ujemnych temperaturach otoczenia w sezonie zimowym, co powoduje generowanie istotnych kosztów na ogrzewanie pomieszczeń warsztatowych.
W celu zapewnienia odpowiedniej temperatury pracy wewnątrz obiektu warsztatowego konieczne jest więc zagwarantowanie skutecznego i wydajnego, a zarazem właściwego z ekonomicznego punktu widzenia sposobu ogrzewania.
Wady centralnego ogrzewania wodnego
Większość istniejących na naszym rynku motoryzacyjnym warsztatów jest do dnia dzisiejszego ogrzewana systemem centralnego ogrzewania wodnego. System ten, poza znacznymi kosztami inwestycji, jest stosunkowo drogi w eksploatacji. Wynika to w tym konkretnym przypadku przede wszystkim ze specyficznych warunków prowadzenia warsztatu, polegających na konieczności ogrzewania tego typu obiektów w okresie zimowym również w porze nocnej, aby zapobiec zamarznięciu wody w instalacji i uszkodzeniu całego systemu grzewczego.
Jakie są alternatywy?
Dzięki postępowi technicznemu w zakresie ciepłownictwa i ogrzewania obiektów powstały, przede wszystkim z korzyścią właśnie dla właścicieli warsztatów samochodowych, nowe, alternatywne dla tradycyjnych, wodnych systemów sposoby ogrzewania. Właśnie dzięki nim w tego typu obiektach, w których panują specyficzne warunki związane ze znaczną wymianą ciepła z otoczeniem, nowe możliwości ogrzewania znajdują coraz szersze zastosowanie.
Jednym z coraz powszechniej stosowanych rozwiązań – zwłaszcza w warsztatach samochodowych – jest wykorzystanie powietrza jako czynnika do bezpośredniego przekazywania energii cieplnej. Znaczną zaletą tej metody ogrzewania jest z całą pewnością mała bezwładność, gwarantująca sprawność systemu grzewczego na poziomie nawet 80-90%. Dodatkową zaletą tego typu sposobu ogrzewania jest możliwość zastosowania wymuszonego ruchu powietrza, zapewniającego przyspieszenie procesu wyrównania się średniej temperatury wewnątrz ogrzewanego obiektu po nagłym wychłodzeniu. Odpowiednią temperaturę uzyskuje się w bardzo szybkim czasie poprzez skierowanie strumienia ciepłego powietrza w nagrzewane miejsce. Przy tym sposobie ogrzewania warsztatu nie ma konieczności utrzymywania stałej temperatury wewnątrz obiektu w sposób ciągły. W tym przypadku system funkcjonuje wyłącznie w godzinach pracy warsztatu.
Systemy ogrzewania nadmuchowego warsztatu mogą być zasilane olejem opałowym, napędowym, gazem, prądem oraz przepracowanymi olejami (silnikowymi, przekładniowymi, hydraulicznymi). Oferowane obecnie na rynku urządzenia grzewcze tego typu spełniają rygorystyczne normy dotyczące emisji szkodliwych substancji do atmosfery podczas spalania paliwa. Możliwość spalania w nich przepracowanych olejów, będących bezpłatnym, a zarazem bardzo kłopotliwym odpadem, powoduje, że są to urządzenia wytwarzające energię cieplną najkorzystniej z ekonomicznego punktu widzenia.
Urządzenia grzewcze wykorzystujące spalanie paliwa mogą być stosowane jako nagrzewnice miejscowe, zintegrowane z dmuchawą lub być częścią centralnego systemu ogrzewania powietrznego. W każdym z nich stosowany jest specjalny piec, coraz częściej wielopaliwowy. Zmiany parametrów spalania odbywają się automatycznie w zależności od zastosowanego paliwa.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)