Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Teraz masz wybór!

Obsługa ogumienia

Obsługa ogumienia jest jedną z typowych obsług sezonowych związaną ze zmianą pór roku. Polska leży wprawdzie w dość umiarkowanej strefie klimatycznej, ale ostatnio zdarzają się zarówno mroźne i śnieżne zimy, jak i gorące, suche lata. Pożądane jest “dopasowanie” możliwości ogumienia do typowych dla danej pory roku warunków na drodze, charakteryzowanych przez temperaturę, ilości wody, błota i śniegu.


Opony sezonowe mają odpowiednie własności pozwalające nie tylko na dobre przyleganie do nawierzchni o określonej temperaturze (tzw. twardość gumy), ale również zdolność odprowadzenia nadmiaru wody pojawiającej się pomiędzy bieżnikiem i nawierzchnią. Właściwie skonstruowana opona sezonowa pozwala na bezpieczniejszą jazdę, warto więc dokonać wymiany w odpowiednim okresie. Zagadnienie terminowej wymiany opon nabiera szczególnego znaczenia nie tylko dla użytkowników samochodów, którzy decyzję o wykonaniu obsługi podejmują zgodnie z własnymi indywidualnymi preferencjami, ale przede wszystkim dla warsztatów zajmujących się takim rodzajem obsługi. Sezonowy rodzaj obsługi sprawia, że dochodzi do okresowego spiętrzenia prac w każdym warsztacie, który prowadzi podobny rodzaj usług. Nawet w warsztatach specjalizujących się w obsłudze i naprawie ogumienia nie sposób uniknąć wydłużonej kolejki i odległych terminów. Podobne zjawisko występuje w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), które z racji funkcji wykonują również szereg innych obsług i “nie nastawiają się” na obsługę ogumienia. Warto w tym miejscu zauważyć pojawienie się dwóch charakterystycznych grup użytkowników urządzeń do obsługi ogumienia: warsztaty “niezależne” (specjalizowane) oraz wspomniane już stacje autoryzowane (stacje producentów samochodów). Oferując urządzenie służące do obsługi ogumienia, należy być świadomym preferencji użytkownika i dobrać je tak, aby spełniało indywidualne i często dokładnie określone wymagania.
Spróbujmy prześledzić potrzeby jakie mogą pojawić się w ASO i warsztacie niezależnym tak, aby lepiej uświadomić sobie występujące różnice i podobieństwa. Stacja ASO musi mieć stanowisko do obsługi/naprawy (wymiany) ogumienia. Musi, ponieważ wymagają tego od niej przepisy związane z autoryzacją. Często przepisy te narzucają również markę i typ urządzenia. Stanowisko oponiarskie musi znajdować się w ASO, ponieważ jej klient musi mieć możliwość wykonania pełnego zakresu obsługi i nie korzystać z usług warsztatu konkurującego. Stacja ASO, jak wspomniano, “nie nastawia się” na obsługę ogumienia, chociaż będzie starać się obsłużyć każdego swojego klienta. Zakres wykonywanej obsługi najczęściej będzie się ograniczać do wymiany opon i dokonywania drobnych napraw.



Warsztat oponiarski “żyje z opon”. Warsztat taki jest często firmą rodzinną, niekiedy o wieloletniej tradycji, która charakteryzuje się najczęściej jakością obsługi, krótkim czasem oczekiwania, dogodnymi godzinami pracy i możliwością wykonania napraw w szerokim zakresie. Właściciele warsztatu są często użytkownikami urządzeń (lub jeszcze niedawno nimi byli) i wiedzą dokładnie jakie parametry powinien spełniać ich sprzęt, decydują o jego zakupie. Warsztat oponiarski jest najczęściej znany w swojej okolicy, ma grupę klientów, którzy korzystają od lat z jego usług, polecając go również klientom okazjonalnym. Ze względu na prowadzoną działalność usługową warsztat niezależny będzie starał się utrzymać grono dotychczasowych klientów, rozszerzając je w miarę możliwości. Będzie starał się także zapewnić wykonanie obsługi na nie zmienionym poziomie i dążyć do podwyższenia jakości. W opisywanym warsztacie znajduje się niekiedy wiele urządzeń różnych marek (właściciel/użytkownik zdążył się więc już przekonać, która z nich spełnia jego oczekiwania). Warsztat niezależny jest tym, który przejmuje na siebie cały ciężar “sezonowości” obsługi ogumienia. Każdy klient jest dla niego ważny, każdy powinien być obsłużony szybko i dobrze. Urządzenia oferowane do każdego z wymienionych rodzajów warsztatów będą się od siebie różniły, chociaż funkcjonalnie będą służyły do tego samego. Specyfika wymagań każdego z użytkowników sprawi, że w przypadku ASO potrzebny będzie raczej zestaw urządzeń uniwersalnych, zdolnych do obsługi koła/opony właściwych dla danej marki pojazdu (np. opony typu Runflat stosowane jako wyposażenie niektórych samochodów). Zakup danej marki lub nawet typu urządzeń będzie wynikał z zaleceń producenta samochodu, a użytkownikowi nie pozostanie nic innego jak tylko stosować się do zaleceń producenta. Zdarza się również niekiedy sytuacja, w której pozostawia się całkowitą swobodę w doborze urządzenia i wtedy pojawia się paradoksalna sytuacja, polegająca na dążeniu do osiągnięcia znacznych oszczędności w zakupie sprzętu. W ASO, kupujący narzędzia i ich przyszły użytkownik, to nie jest ta sama osoba. Jeśli pozostawiona jest dowolność, ktoś, kto odpowiada za zakupy, chce zaoszczędzić w przekonaniu, że “liczy się sztuka”. Wystarczy kupić (jakąś) wyważarkę, montażownicę oraz inne wyposażenie, aby zbudować stanowisko do obsługi ogumienia. Dominuje przekonanie, że w ASO i tak “nie zarabia się” na naprawie ogumienia, więc nie warto inwestować w wysokiej klasy sprzęt. Wystarczy, że wyważarka jest (liczy się sztuka – dosłownie i w przenośni, ponieważ rzadkością są stacje, w których występuje więcej niż jedna wyważarka lub montażownica), a klient i tak pewnie pojedzie do specjalistycznego warsztatu. Przekonanie takie jest po części uzasadnione, jednak często zdarzają się sytuacje, w których ASO, nie mając odpowiedniej klasy urządzeń, nie jest w stanie skontrolować i naprawić opon swojego klienta. Nie informując go o tym, opony zawozi się do takiego właśnie warsztatu, w którym wykonuje się odpowiednią diagnozę i naprawę. Formę pośrednią stanowią stacje obsługi tzw. szybkich serwisów, które wykonują dużą liczbę usług polegających jednak przede wszystkim na wymianie opon; w sezonie są znacznie oblężone, a czas oczekiwania przekracza niekiedy 7 dni. W tego typu warsztatach ważna jest szybkość obsługi, stąd wyposażane są w “podwójne zestawy” urządzeń (wyważarka + montażownica, czasem myjka do kół). Efektem pracy takiego stanowiska ma być jak największa liczba wykonanych usług, stąd dążenie do wyposażenia stanowiska w dobrej klasy urządzenia, których nadrzędną cechą użytkową jest wydajność.



W przypadku klasycznego warsztatu oponiarskiego, każde urządzenie staje się narzędziem pracy, które powinno przynosić zysk, być niezawodne, wydajne, oszczędne w użytkowaniu i eksploatacji. Ważna jest również ergonomia pracy, która wynika z szeregu cech trudnych do wyrażenia w sposób liczbowy – to wygoda obsługi, ograniczenie wykonywania zbędnych ruchów, możliwość używania niewielkiej siły do obsługi elementów sterujących. Różnica kilku centymetrów w położeniu dźwigni, pokrętła lub wyłącznika, niewyczuwalna podczas pierwszych kwadransów pracy, staje się przyczyną narastającego zmęczenia po kilku godzinach, poczucia uciążliwości pracy, co może doprowadzić do wypadku lub choroby zawodowej. Dla warsztatu oponiarskiego ważne jest również posługiwanie się urządzeniami, które mogą być przeznaczone (specjalizowane) do obsługi określonego typu kół, np. tylko felg stalowych lub aluminiowych itp. Należy również podkreślić, że klientem warsztatu oponiarskiego mogą być tzw. trudne przypadki: koła o szczególnych parametrach, uszkodzone felgi, uszkodzone opony. Przypadki takie trafią właśnie do warsztatu specjalistycznego w nadziei, że taki warsztat potrafi je naprawić. Podobnie specyficzna będzie obsługa kół samochodów tuningowanych, wymagająca specjalizowanego oprzyrządowania, w które nie będzie wyposażony żaden z omówionych wcześniej warsztatów. Firma Sosnowski świadoma jest specyfiki prac wykonywanych w każdym z przedstawionych obiektów i dlatego właśnie, zgodnie ze swoją dewizą “Teraz masz wybór…”, przedstawia możliwość dokonania wyboru spośród trzech rodzajów zestawów służących do obsługi ogumienia – każdy, oprócz typowych i oczywistych funkcji reprezentuje inny poziom zaawansowania technicznego i pozwala na wykonanie obsługi zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami użytkownika, każdy jest “dopasowany” do określonej specyfiki pracy. Dla uniknięcia ewentualnych domysłów (“który lepszy, który gorszy”) wprowadzono umowne nazwy “poziom”. Możemy więc wybierać mając do dyspozycji poziom A, B i C

Poziom A
Wyważarka Geodyna 985 zapewniająca wirtualny pomiar płaszczyzn korekcyjnych, automatyczne wprowadzanie odległości felga/maszyna, tryb chowania ciężarka za szprychami, automatyczne zatrzymywanie koła po przebiegu, program minimalizacji i optymalizacji wyważania koła, 8 trybów wyważania, 7 dla kół aluminiowych, blokowanie wału głównego w celu łatwego mocowania koła i przytwierdzania ciężarków korekcyjnych, program wyważania dla kół typu PAX, pamięć 4 profili kół, wyświetlacz ciekłokrystaliczny. Wyważarka Monty 1270 z pneumatycznym napędem zespołu do odbijania opony od obręczy, 2-stopniowym siłownikiem odbijającym, ramieniem montażowym odsuwanym na bok; dwa siłowniki rozpierające na stole. Głowica regulowana w pionie i poziomie, 4 uchwyty samocentrujące, odchylane na bok ramię montażowe, zawór ze zwiększonym przepływem powietrza. W zestawie mogą znaleźć się nakładki Alu (opcja). Standardem jest mechaniczne zaciskanie narzędzi montujących, łyżka montażowa, blok przygotowania powietrza z przestawnym reduktorem powietrza, manometrem i olejarką, nakładki ochronne z tworzywa sztucznego na szczęki dociskowe.

Poziom B
Wyważarka Geodyna 4801/4801p, która jest wzbogacona o ramię pomiarowe do wprowadzania parametrów koła i dokładnego określenia położenia przyklejanych ciężarków korekcyjnych, automatyczne ustawienie koła w położeniu korekcyjnym “godzina 12”, program minimalizacji i optymalizacji wyważania koła, pamięć 9 profili kół, 15-calowy monitor kolorowy w standardzie VGA, prowadzenie operatora i podpowiedzi za pomocą menu, program serwisowy i prowadzący w języku polskim, program graficzny. W wersji 4801 p – z uchwytem elektromechanicznym oraz Auto Stop System (automatyczne zatrzymywanie się ramienia wskazującego umiejscowienie ciężarka). Montażownica Monty 3300/3300 GP posiada pneumatycznie odchylaną kolumnę. Ponadto: ramię montażowe odchylane do tyłu (pneumatycznie) po naciśnięciu pedału, pneumatycznie blokowaną głowicę, pistolet do pompowania kół wraz z manometrem, przystawkę Easymont do opon niskoprofilowych (opcja), możliwość obsługi każdej opony typu Pax po zastosowaniu przystawki Easymont Pro/Pax – Adapter. Wersja Monty 3300 GP posiada dodatkowo inflator.

Poziom C
Wyważarka Geodyna 6800/6800p posiada ramię pomiarowe geodata do wprowadzania wszystkich parametrów koła i dokładnego określenia położenia przyklejanych ciężarków korekcyjnych, przejrzyście opracowany pulpit operatorski z wygodnymi przegródkami na ciężarki korekcyjne, stożki centrujące, szczypce do ciężarków i środek do czyszczenia felg, zewnętrzne ramię pomiarowe do automatycznego wprowadzania szerokości obręczy. Wersja 6800 p – z uchwytem elektromechanicznym. Montażownica Monty 3300- 2 speed/ 3300- 2 speed GP jest rozszerzona w stosunku do poziomu B o dwie prędkości obrotowe stołu montażowego ( 7 i 13 obr./min) oraz pompowanie kół poprzez naciśnięcie pedału. Wersja Monty 3300-2 speed GP- inflator.

Teraz masz wybór!

Arkadiusz Kozieł

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony