Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Układy klimatyzacji (7)

Niezbędny sprzęt do obsługi układów klimatyzacji (3)

Obecnie w celu prowadzenia obsługi układów klimatyzacji w sposób w pełni profesjonalny koniecznością jest posiadanie urządzenia nazywanego potocznie stacją serwisową układów klimatyzacji.

W ofercie rynkowej dostępnych jest wiele różnych rozwiązań konstrukcyjnych tego typu urządzeń, różniących się między sobą budową, przeznaczeniem i rodzajem wykonywanych funkcji dodatkowych, niemniej wszystkie dostępne opcje urządzeń można podzielić na dwie zasadnicze grupy:
- stacje serwisowe obsługowe,
- stacje serwisowe regenerujące.
Znacznie prostszym, a zarazem i znacznie tańszym rozwiązaniem jest stacja serwisowa obsługowa. Jej zadaniem jest odessanie zużytego czynnika chłodzącego oraz napełnienie układu świeżym czynnikiem, a także wymiana oleju sprężarkowego. Droższym, a zarazem bardziej skomplikowanym rozwiązaniem jest stacja serwisowa regenerująca. Umożliwia ona wykonanie wszystkich czynności, jak w przypadku stacji obsługowej oraz ponadto obróbkę usuniętego czynnika (oczyszczenie z wody, oleju, zanieczyszczeń mechanicznych). Jest to bardzo istotna funkcja, ponieważ tak przerobiony czynnik nadaje się do ponownego użycia.

Stacja serwisowo-obslugowa MRF-303.

Serwisowa stacja obsługowa jest wyposażona w pompę podciśnieniową sprężarki i zestaw manometrów odczytujących ciśnienie ssania i tłoczenia. Przy pracy taką stacją korzysta się zarówno z zewnętrznych zbiorników na czynnik świeży, jak i zużyty oraz zbiornika oleju sprężarkowego z systemem dozującym. Tego typu stacje serwisowe posiadają przeważnie zestaw filtrów odwadniających, odkwaszających, odolejających oraz mechanicznych.

Budowa stacji serwisowo-obsługowej MRF-303.
1. Ręczny zawór próżni, 2. Zawór wysokiego ciśnienia, 3. Zawór niskiego ciśnienia, 4. Zawór napełniania, 5. Manometr niskiego ciśnienia, 6. Manometr wysokiego ciśnienia, 7. Wysuwany uchwyt do transportu, 8. Uchwyt, 9. Włącznik główny, 10. Gniazdo bezpieczników, 11. Wtyk zasilania


Budow stacji serwisowej regenerującej MRF-301.
1. Sprężarka, 2. Pompa próżniowa, 3. Skraplacz, 4. Zbiornik na zużyty olej, 5. Filtr osuszacz, 6. Zbiornik z czynnikiem chłodzącym, 7. Zbiornik na nowy olej, 8. Separator/oddzielacz, 9. Moduł kontrolujący sprężarkę, 10. Płytka i obwód modułu sterującego, 11. Czujnik wagi.


Przykładem stacji serwisowej-obsługowej jest urządzenie MRF-303, której producentem jest firma LAUNCH.
MRF-303 jest podręcznym urządzeniem przeznaczonym do wymiany czynnika chłodzącego R12 lub R134, zapewniającym prędkość przepływu czynnika chłodniczego w wysokości 5m3/h. Ma stosunkowo niewielkie wymiary (420x210x430mm), co powoduje, że jest bardzo praktyczne w użyciu. Bardziej skomplikowanym urządzeniem, ale dającym zarazem znacznie wyższy komfort pracy jest stacja serwisowa-regenerująca. Odciąga z pojazdu czynnik z jednoczesnym automatycznym procesem separacji oleju. Po procesie oddzielenia oleju czynnik chłodniczy zostaje poddany regeneracji polegającej na usunięciu z niego zanieczyszczeń oraz wilgoci. Tak oczyszczony czynnik trafia do zbiornika, skąd następuje ponowne napełnienie czynnikiem układu klimatyzacji. Jednak przed procesem napełnienia urządzenie rozpoczyna operację sprawdzenia szczelności układu klimatyzacji. Stacja serwisowa uruchamia pompę próżniową i wytwarza w układzie wysokie podciśnienie. Następnie układ przez określony czas jest monitorowany przez urządzenie pod kątem spadku podciśnienia. Dzięki wykorzystaniu dodatkowej funkcji w przypadku wykrycia nieszczelności układu urządzenie przerywa pracę bez przejścia do funkcji napełnienia układu czynnikiem. W przypadku pozytywnego wyniku testu szczelności urządzenie napełnia układ zregenerowanym czynnikiem chłodniczym, co sygnalizowane jest sygnałem dźwiękowym. Przykładem stacji serwisowej regenerującej jest urządzenie MRF-301, której producentem jest firma LAUNCH. Ta stacja serwisowa jest urządzeniem wielofunkcyjnym i bardzo praktycznym. Umożliwia napełnianie układów klimatyzacji czynnikiem R-12 i R-134 a, opróżnianie oraz odzyskiwanie (recykling) czynnika R-134a. Konstrukcja zapewnia poprawność przeprowadzenia obsługi układu klimatyzacji bez możliwości zanieczyszczenia czynnika.

Stacja serwisowa regenerująca MRF-301.

Funkcje pomiarów elektronicznych umożliwiają dokładne odmierzanie zadanej objętości czynnika przy napełnianiu instalacji oraz wyświetlanie objętości odzyskanego czynnika. Urządzenie automatycznie przerywa proces napełnienia po osiągnięciu zadanej objętości oraz automatyczne oddziela powietrze, wodę i olej przy opróżnianiu. Umożliwia testowanie układu klimatyzacji pod kątem ewentualnych wycieków oraz wymianę oleju w sprężarce.
Tego typu stacja serwisowa regenerująca umożliwia przeprowadzanie następujących funkcji obsługowych:
- odzyskiwanie czynnika R134a ? służy do odzyskiwania pozostałości czynnika chłodzącego z instalacji układu klimatyzacji;
- oczyszczanie czynnika R134a ? cykl procesów mający na celu oczyszczenie i uzdatnienie czynnika do standardu R134a poprzez separację gazów i oleju, osuszanie i filtrowanie;
- wywoływanie próżni ? tworzy podciśnienie wewnątrz instalacji, jednocześnie usuwając pozostałości wilgoci w systemie;
- test szczelności ? po wywołaniu próżni należy odczekać 2-3 min. Jeżeli ciśnienie wewnątrz instalacji nie ulegnie znacznej zmianie oznacza to, że instalacja jest szczelna;
- napełnianie instalacji czynnikiem R134a i R12 ? umożliwia wprowadzenie do instalacji wymaganej ilości czynnika chłodzącego R134a i R12;
- pomiar objętości czynnika chłodzącego odzyskiwanego i wprowadzanego z dokładnością do 10g;
- wymianę oleju ? służy do wymiany oleju w sprężarce i instalacji układu klimatyzacji przedłużając jej żywotność.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony