Wyposażenie warsztatu

Budowa warsztatu od A do Z

ponad rok temu  05.03.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Unoszenie pojazdów – wykonuj prace warsztatowe optymalnie

2-kolumnowe okazują się przede wszystkim relatywnie tanie, stąd ich popularność. Gdy podnośniki są schowane w podłodze, żadna kolumna nie blokuje ruchu

Strona 2 z 2

Dozorowi technicznemu nie podlegają też dźwigniki z ręcznym napędem podnoszenia. W związku z tym nie ma obowiązku zgłaszania wypadków związanych z użytkowaniem tego rodzaju urządzeń. Przypomnijmy: podnośniki wprowadzane na rynek europejski muszą deklarować się certyfikatami CE, każdy z nich musi posiadać zabezpieczenie wielostopniowe. Dodajmy, że urządzenia tego typu powinny posiadać deklarację zgodności – obowiązuje tu tzw. dyrektywa maszynowa 2006/42/EC. 

– To o tyle istotne, że w sprzedaży znajdziemy bardzo tanie, azjatyckiej produkcji podnośniki dwukolumnowe, które np. mają dźwignie odbezpieczenia zapadek bezpieczeństwa na obu kolumnach, co obecnie nie spełnia Norm Europejskich, więc klient przy rejestracji takiego podnośnika w UDT może mieć kłopoty z dostarczeniem wszystkich niezbędnych dokumentów – uczula Sławomir Kulbida. – Diabeł tkwi w szczegółach. Wpływ na ciągłą bezproblemową pracę mają detale, które na pierwszy rzut oka są niewidoczne dla kupującego. W przypadku tańszych podnośników regułą jest konstrukcja zaworu z tylko jednym uszczelniaczem, podczas gdy tłok siłownika dwukolumnowego ATH skrywa aż trzy uszczelki – jedna zapobiega dostawaniu się brudu do środka, a dwie uszczelniają pracę siłownika. W chińskich razi też brak specjalnej prowadnicy na kabel elektryczny. Niby szczegół, ale bez tej prowadnicy kabel owija się wokół siłownika, może ulec ściśnięciu lub zmiażdżeniu.

Obowiązki posiadacza
Dobry produkt, odpowiednio dobrany, okresowo konserwowany, gwarantuje bezpieczeństwo i niezawodność. Dla większości dźwigników producenci zalecają przegląd kluczowych elementów (np. stanu lin) każdego dnia. Dla hydraulicznych – raz na 3 lata rekomendowana bywa wymiana oleju hydraulicznego, a raz na 6 lat – węży hydraulicznych. 

Szczegółowy plan konserwacji znajdziemy oczywiście w książce serwisowej. Katalog obowiązków użytkowników zazwyczaj jest bardzo precyzyjnie określony. Przykładowo, naciąg lin synchronizujących ruch ramion należy sprawdzać codziennie, a raz na kwartał ich stan (m.in. dyskwalifikuje zużycie, które przekracza 10% średnicy liny nowej). Podnośnik powinien być regularnie czyszczony. Wszelkie uszkodzenia lub wadliwe działanie spowodowane nieprzestrzeganiem instrukcji obsługi, nieprzestrzeganiem prac konserwatorskich, złym źródłem zasilania (pole wirujące, napięcie znamionowe itp.) lub niewłaściwym użytkowaniem (ponad udźwig, zmiany techniczne) podważają umowę gwarancyjną. Kontrolę podnośnika przeprowadza się w obecności właściciela urządzenia lub osoby uprawnionej i przeszkolonej do obsługi zgodnie z wymogami i zaleceniami UDT. W razie zauważenia jakichkolwiek zmian związanych z nieprawidłowością pracy podnośnika należy przerwać pracę urządzenia i niezwłocznie poinformować o usterce konserwatora.

Rafał Dobrowolski
Fot. Materiały firm:ATH-Heinl, 
Nussbaum, Sosnowski Sp. z o.o. Sp. k.

GALERIA ZDJĘĆ

Hala napraw z podnośnikami podposadzkowymi Herrmann Unilift 2.35Plus
Rośnie zainteresowanie podnośnikami hydraulicznymi, kosztem śrubowych, a to z uwagi na szybkość podnoszenia/opuszczania i koszty serwisu. Najszybsze modele deklarują się regulacją między skrajnymi położeniami ramion w czasie 30 s, a najcichsze generują hałas poniżej 64 dB(A)

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ andrzej 1 ponad rok temu co za glupoty z tymi zapadkami gdy by bylo tak jak piszecie to polowa podnosnikow w warsztatach w PL nie maialaby prawa pracować!!! Moj ma 2 zapadki i jakos ma udt i kontrole bez problemu przechodzi. takie azjatyckie podnosniki co krytykujecie mozna miec za polowe ceny,. jakim cudem warsztat w ktorym klient chce tylko taniej i taniej ma miec finanse na podnosnik za kilkadziesiat tysiecy? no jak?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony