Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

Narzędzia w warsztacie

Paliwa i oleje

miesiąc temu  16.10.2018, ~ Administrator   

Urządzenia do naprawy systemów Common-Rail
Strona 1 z 4

Silniki Diesla są powszechnie stosowane w samochodach ciężarowych, dostawczych, ciągnikach, maszynach drogowych i budowlanych oraz coraz, przede wszystkim na rynku europejskim, w samochodach osobowych. Odsetek silników z zapłonem samoczynnym w niektórych europejskich krajach w grupie pojazdów osobowych przekroczył kilka lat temu 50 proc. Tymczasem w latach 90. XX wieku wartość ta kształtowała się na poziomie od 10 do 20 proc.

Autor: Romuald Klimkiewicz, Diesel Centrum-Polska Sp. z o.o.

Popularność samochodów osobowych z silnikami Diesla wynika przede wszystkim z nowych podatków związanych z emisją dwutlenku węgla oraz z ulg podatkowych za jeżdżenie samochodami, charakteryzującymi się niską emisją cząstek stałych oraz dwutlenku węgla. Emisje cząstek stałych powodowane przez współczesne silniki Diesla, wyposażone w nowoczesne systemy oczyszczania gazów spalinowych są bardzo niewielkie, zaś emisje dwutlenku węgla o 15–20 proc. niższe niż w przypadku silników benzynowych.

Silniki Diesla są bardziej wydajne niż silniki benzynowe, są więc korzystniejsze zarówno dla środowiska naturalnego, jak i dla kieszeni użytkowników tych pojazdów. Aby osiągnąć wyśrubowane normy czystości spalin EURO 3, EURO 4, a przede wszystkim EURO 5 oraz EURO 6, silnik Diesla przez ostatnie 20 lat przeszedł techniczną rewolucję. W 2010 roku dopuszczalne emisje dwutlenku węgla i tlenków azotu były o 95 proc. niższe niż w 1990 roku. W tym samym okresie emisja tlenku węgla została ograniczona normami o 98 proc. Wszystkie nowo sprzedawane samochody muszą spełniać te normy.

Współczesna aparatura wtryskowa do silników Diesla obejmuje układy wtryskowe:

- System zasilania i wtrysku Common-Rail
-  System zasilania i wtrysku przy pomocy pompowtryskiwaczy UIS/EUI/PDE
- System zasilania i wtrysku pompa-przewód-wtryskiwacz PLD

Systemy te powszechnie zaczęto stosować od drugiej połowy lat 90. XX wieku i zyskały one coraz większe uznanie u wszystkich producentów samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych i autobusów, maszyn budowlanych, maszyn rolniczych oraz silników morskich. Szacuje się, że w 2017 roku w nowo produkowanych pojazdach z silnikiem Diesla udział tych systemów wyniósł 95 proc. Powoduje to zmianę na rynku napraw podzespołów aparatury wtryskowej do silników Diesla. Trzeba pamiętać, że zwiększenie w tych systemach ciśnienia wtrysku do wartości 2100 bar, a nawet (np. w Scanii HPI) do 2500 bar, jest związane ze zwiększeniem obciążeń współpracujących części. Podzespoły tych systemów są wykonane z większą dokładnością dla zapewnienia wysokiej szczelności wymaganej w układzie. Mogą więc szybciej ulec zużyciu lub zniszczeniu w wyniku eksploatacji z użyciem paliw odbiegających od normy EN590, biopaliw, a nawet ze szczątkową ilością wody zawartą w paliwie itp. Szerzej zajmiemy się najlepszym na rynku układem wtryskowym zasilania do silników wysokoprężnych – typu Common-Rail.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony