Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

wczoraj  07.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

W jakie wyposażenie i w jaki warsztat inwestować?

Pojazd warsztatowy w pełni wyposażony zgodnie z twoimi potrzebami to m.in. najnowsza propozycja Ford Polska i firmy Rhino

Strona 2 z 3


Elastyczny i mobilny, bo z usługami gotowymi do realizacji pod adresem wskazanym przez klienta – to na tym polu da się zauważyć najwięcej inicjatyw odpowiadających na zawsze aktualne potrzeby rynku, bo związane z unieruchomieniem pojazdu na skutek niespodziewanej awarii

Łączność pojazdów zmienia biznes
Do 2030 r. około 50% floty będzie miało podstawową lub zaawansowaną łączność, która obejmuje bezpośrednie przesyłanie strumieniowe danych, przetwarzanie i komunikację z podmiotami zewnętrznymi. Prognozy CLEPA idą dalej w kreśleniu scenariuszy dla zdalnej diagnostyki i usług konserwacji zapobiegawczej. Eksperci są zgodni, że producenci samochodów są w idealnej pozycji, aby skorzystać z tych trendów. Dzięki bezpośredniemu dostępowi do danych nietrudno wyobrazić sobie przyszłość, w której ich samochody będą sygnalizować potrzebę wymiany przed awarią i... proponować wizytę w ASO. To daje producentom OEM przewagę nad niezależnym rynkiem napraw w pozyskiwaniu klientów.
Co w tej nierównej walce pozostaje niezależnemu rynkowi wtórnemu? Prócz przewagi kosztowej trzeba zmierzyć się z faktem, że coraz mniej klientów będzie spontanicznie decydowało, który warsztat odwiedzić, bo tylko np. na podstawie bliskiej lokalizacji. Innymi słowy, na znaczeniu tracić może jedna z największych zalet mobilnego warsztatu, jaką jest znaczna oszczędność czasu, skoro zamiast umawiać się na wizytę, fachowiec przyjeżdża do klienta. Może być przecież tak, że kierowca nie odnotuje alternatywnego wyboru w postaci gotowości niezależnego warsztatu. Na tym polu, równym dostępie do danych, toczy się odwieczny spór. Obojętnie jaki będzie finał tej batalii, technologia bezpieczeństwa zredukuje zapotrzebowanie na części zamienne. Oczekuje się, że zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) zmniejszą w perspektywie roku 2030 liczbę kolizji o 10 do 20% w porównaniu z sytuacją w 2019 r. Pojazdy wyposażone w ADAS mają stanowić wtedy ponad 50% pojazdów eksploatowanych w krajach UE. 

Rosnący popyt na przyuczanie ADAS
Kalibracja zwieńczona sukcesem wymaga inwestycji w urządzenia do kontroli geometrii zawieszenia i napraw powypadkowych pojazdów. Najnowszej generacji oprzyrządowanie tego typu, bo z bezprzewodową komunikacją w systemie Wi-Fi, w pełni ikonograficznym menu oraz automatyczną kompensacją bicia tarczy koła potrafi wydatnie skrócić czas operacji, a to przewaga na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług tego typu. Przykładowo, czas wykonywania pomiarów przyrządem Josam CA 2014 jest o ok. 70% krótszy niż przy użyciu np. laserowo-optycznych. Przyrząd ten zaprojektowano dla samochodów ciężarowych, autobusów, naczep i przyczep oraz samochodów dostawczych. Zastosowanie tylko dwóch elektronicznych głowic pozwala na pomiary wszystkich parametrów geometrii zawieszenia również pojazdów wieloosiowych i autobusów przegubowych.
– W 2024 roku odnotowaliśmy wzmożone zainteresowanie ofertami dotyczącymi przyrządów do pomiarów geometrii ustawienia kół i osi oraz do kalibracji ADAS w pojazdach ciężarowych – mówi Dariusz Czarnociński z Josam Polska Sp. z o.o. – Na polskim rynku oferujemy również przyrząd Josam AM 1874 K do kalibracji czujnika odległości od poprzedzającego pojazdu oraz systemu asystenta pasa ruchu. Urządzenie to współpracuje z komputerowym przyrządem do pomiarów geometrii zawieszenia Josam Cam-aligner.
Systemy i części są coraz bardziej połączone. Wymaga to dodatkowych interfejsów i zwiększa złożoność usług naprawczych. Swoją drogą, innowacje powodują wzrost kosztów takich złożonych elementów – jak obliczyli specjaliści z Boston Consulting Group i CLEPA, przejście na oświetlenie LED powoduje roczne wzrosty cen części o 5 do 10% w segmencie oświetlenia. Jeśli chcieć kalibrować oświetlenie pojazdów, nie obejdzie się bez inwestycji w kolejne wyposażenie. 
Z wielomarkowych i wielośrodowiskowych urządzeń odpowiadających na aktualne potrzeby warsztatów słynie np. firma Texa, od niedawna prezentuje ona rozwiązanie, które przenosi warsztat pojazdów ciężarowych w nowy wymiar napraw – mowa o urządzeniu diagnostycznym eTruck. Przyrząd eLight Zero zatwierdzony został przez międzynarodową jednostkę certyfikującą TÜV Nord. Opracowany z myślą o stacjach kontroli pojazdów sprawdzi się równie dobrze w warsztatach blacharsko-lakierniczych. Współpracuje z interfejsami diagnostycznymi Texa, dzięki którym mechanik może aktywować poszczególne komponenty grupy optycznej reflektora i prawidłowo wyregulować system oświetlenia pojazdu. I co najważniejsze, służy do kalibracji reflektorów, zapewniając pełne pokrycie marek i modeli, bez względu na źródła światła (w technologii: halogen, ksenon, led, laser). 


Wysokie ceny paliwa i opon powodują, że właściciele flot pojazdów coraz częściej dostrzegają znaczenie regularnego i prewencyjnego ustawiania geometrii kół, które prowadzi do redukcji kosztów operacyjnych. Notabene i dla takiego wyposażenia nie jest wymagana instalacja przyrządu na stałe w warsztacie – system można łatwo przemieszczać w różne lokalizacje

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony