Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  30.12.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

30 lat BASF w Polsce

Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska

2022 był dla BASF Polska rokiem wyjątkowym. Firma świętowała 30 lat obecności na polskim rynku! 24 listopada 2022 roku w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana z tej okazji.

Spółka powstała w 1992 r., chociaż, kiedy poszperać w dokumentach, okazuje się, że już w latach 50. XX w. odnotowano współpracę handlową między centralą BASF a łódzkimi zakładami bawełnianymi. Jednak tak oficjalnie wszystko zaczęło się właśnie w latach 90. Podobnie jak dynamicznie zmieniała się Polska gospodarka, tak i firma rosła, poszerzała zakres działalności, nabierała znaczenia na rynku.
W 1992 r. zaczynało kilkanaście osób, pracowały wówczas jedynie zespół handlowy i administracja. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno pierwszy zakład produkcyjny – fabrykę premiksów. Wtedy w firmie pracowało już 100 osób. Wkrótce został powołany zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. utworzono spółkę BASF Coatings Services w Janikowie. 2 lata później uruchomiony został zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później ruszyła produkcja chemii budowlanej.
Jednak najbardziej spektakularnym krokiem w historii BASF w Polsce było otwarcie Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw. W 2019 r. zatrudnialiśmy już 700 osób. Obecnie jest to niemal 750 pracowników.

BASF Polska to nie tylko działalność produkcyjna i handlowa. Od wielu lat firma prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.

Współpraca, innowacje, rozwój
Podczas spotkania dyrektorka zarządzająca BASF Polska Katarzyna Byczkowska zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się branże bliskie BASF, takie jak rolnicza, zdrowie i higiena człowieka, motoryzacja i transport czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach, jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja, w których także pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2, na które BASF ma w swoim portfolio wiele innowacyjnych odpowiedzi, w kolejnej części spotkania opowiedzieli o nich eksperci z działów BASF Polska.
– Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju – mówiła Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska. – Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią niezależnie od wyzwań, które stawia sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa. 
Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions, opowiedział o wybranych produktach, które wspierają rolników w uprawach. Revysol® pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva® z kolei wspomaga zwalczanie chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 umożliwia biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie. 
Z kolei Tatiana Wróblewska, dyrektor działu Personal Care, opowiedziała o innowacyjnych rozwiązaniach w obszarze higieny i zdrowia, m.in. o filtrach UV chroniących skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi.
Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, sales manager w BASF Polska. Zaprezentował m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance.
W branży automotive istotne są także katalizatory samochodowe produkowane w zakładzie BASF znajdującym się w Środzie Śląskiej, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń powietrza. O nich opowiedział dyrektor zakładu Jan Eberhardt.
W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107, który jest wykorzystywany np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: „Give a rubber a second chance").
Katarzyna Jedynak, szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży, zaprezentowała gościom rozwiązania BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Przedstawiła m.in. szczegóły projektu ChemCycling™, czyli chemicznego recyklingu, pozwalającego na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio, z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania wykorzystywana w rolnictwie.

Społeczna odpowiedzialność biznesu
BASF Polska to nie tylko działalność produkcyjna i handlowa. Od wielu lat firma prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
W 2011 r. BASF Polska została partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach firma działa na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. Współpracuje ponadto z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot – zarządzanie biznesem technologicznym. Firma kooperuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską oraz uczelniami rolniczymi.
Za tegoroczny duży sukces można uznać także konkurs „Drive Innovation – Przyszłość Transportu”, zorganizowany z myślą o studentach kierunków i uczelni technicznych. Projekty, które zostały do niego zgłoszone, spotkały się z ogromnym zainteresowaniem ze strony jury. 
BASF Polska wspiera także społeczności lokalne w miejscach działania swojego biznesu. Począwszy od pomocy finansowej czy produktowej, np. w pandemii Covid-19, kończąc na działalności charytatywnej, np. przy wsparciu osób z Ukrainy po wybuchu wojny w tym kraju.
W październiku 2022 r. ukazała się trzecia odsłona kampanii „Chemia jest Kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę zawodowej karier, jak i tych starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach.
Z okazji 30 lat BASF Polska na zlecenie firmy zostały przygotowane także wyjątkowe obrazy. Marta Zawadzka, artystka, inspirowana innowacjami BASF przygotowała 8 wyjątkowych dzieł w neonowych, energetyzujących barwach. 6 z nich nawiązuje do produktów firmy, jeden został przygotowany w tematyce 30-lecia, a ostatni nawiązuje do kampanii społecznej BASF Polska: „Chemia jest Kobietą”. Część obrazów została zlicytowana na aukcji, z której środki zostaną przekazane na fundacje charytatywne.

GALERIA ZDJĘĆ

Katarzyna Jedynak, dyrektorka działu Chemii Przemysłowej BASF Polska
Sławomir Górski, dyrektor działu Performance Materials BASF Polska
Jan Eberhardt, dyrektor Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych BASF w Środzie Śląskiej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony