Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

60 lat ITS
W lipcu br. Instytut Transportu Samochodowego (ITS) obchodził jubileusz 60-lecia swojej działalności. Jubilat zorganizował huczne obchody, na które zostaliśmy zaproszeni i my. Sześć dekad owocnego funkcjonowania i, jak się wydaje, dobra forma dowodzą, jak ważne miejsce w strukturach badawczych nad systemami transportu zajmuje Instytut.

17622 Liczni goście wypełnili salę konferencyjną niemal po brzegi. right Spojrzenie wstecz i w przód
W lipcu 1952 roku powstał Instytut Transportu Samochodowego, który do 31 stycznia roku 1959 działał pod nazwą własną. Pierwszą, tymczasową siedzibą ITS było Biuro Konstrukcyjne Naprawy Samochodów, mieszczące się przy ul. Mińskiej 25 w Warszawie. W latach 1952-1953 Instytut funkcjonował tam w charakterze sublokatora, sąsiadując i dzieląc pomieszczenia z legendarną Warszawską Fabryką Motocykli (WFM). W roku 1954 siedziba została przeniesiona do baraków przy ówczesnej ulicy Stalingradzkiej 40 (obecnie Jagiellońska). Od lutego 1959 ITS funkcjonował jako Ośrodek Badawczy Instytutu Samochodowego, a w roku 1965 nastąpiła reaktywacja nazwy Instytut Transportu Samochodowego. W roku 1970 przy ulicy Jagiellońskiej rozpoczęto budowę gmachu Instytutu. Były dyrektor, Marian Madeyski, który sprawował swoją funkcję w latach 1961-1977, jako trzeci zarządca Instytutu doprowadził w 1970 roku do utworzenia dwóch oddziałów terenowych – we Wrocławiu i Szczecinie. Jego nazwisko ściśle wiąże się z rozwojem polskiej myśli transportu samochodowego. Od 2005 roku dyrektorem ITS jest dr inż. Andrzej Wojciechowski. Mimo że od momentu powstania mija 60 lat, działania Instytutu w jego statutowej formie pozostają niemalże niezmienione. Dobra forma Instytutu jest zasługą trzech pokoleń pracowników, współpracowników i włodarzy.
Celem działalności ITS jest ograniczenie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego oraz ochrona środowiska przed negatywnym wpływem rozwoju motoryzacji.
- Instytut jest jedyną w kraju jednostką od lat kompleksowo realizującą prace związane z transportem samochodowym, w tym badania dotyczące bezpieczeństwa i psychologii uczestników ruchu drogowego, ochrony środowiska, minimalizacji negatywnych skutków rozwoju motoryzacji, innowacyjnych rozwiązań środków transportu, organizacji transportu i optymalizacji jego kosztów – podkreśla Andrzej Wojciechowski, dyrektor ITS. Instytut zatrudnia ponad stu specjalistów, w tym liczne grono ekspertów cenionych w organizacjach międzynarodowych. Działalność międzynarodowa (naukowa, wdrożeniowa i usługowa) ITS-u ma charakter interdyscyplinarny.
- Status zatrudnienia w latach 2007-2011 został zachowany – mówi Andrzej Wojciechowski. - Pracownicy naukowo-badawczy i techniczni aktywnie uczestniczą w pracach krajowych i międzynarodowych. Posiadamy cztery laboratoria wyposażone w nowoczesne urządzenia i aparaturę badawczą, niejednokrotnie unikatową w tej części Europy, co pozwala na prowadzenie badań na najwyższym poziomie. W najbliższych planach Instytutu jest zmodernizowanie budynku, a przede wszystkim dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeszcze w grudniu tego roku nastąpi otwarcie stacji kontroli pojazdów, która ma być jedną z najnowocześniejszych w kraju, choćby dzięki całkowitemu zautomatyzowaniu.


Jubileusz i obchody
Ceremonię obchodów 60-lecia Instytutu Transportu Samochodowego rozpoczęto odsłonięciem tablicy pamiątkowej poświęconej prof. dr. Marianowi Madeyskiemu oraz nadaniem jego imienia sali konferencyjnej Instytutu. Oprócz wręczania nagród, wyróżnień i krótkiego przedstawienia bogatej historii Instytutu dla licznie zaproszonych gości przygotowano szereg atrakcji. Mogliśmy zobaczyć wiele ciekawych samochodów, zarówno historycznych, jak i najnowszych konstrukcji, także tych egzotycznych. Na gości czekały takie perełki, jak: Lotus Elise i Evora, Nissan GT-R, Volkswagen Golf o mocy ponad 600 KM,, Tata Nano, ciężarowy DAF oraz samochody elektryczne. Nie zabrakło kultowych modeli z historii polskiej motoryzacji, jak choćby Fiat 126p czy Nysa. Goście mieli również możliwość odbycia przejażdżki samochodami elektrycznymi takich marek, jak Renault, Peugeot czy chiński Zilent. Chętni mogli sprawdzić się w tzw. „teście słonia”, w którym przekonali się, jak rośnie masa ich ciała podczas kolizji przy trzech różnych prędkościach (25, 40 i 55 km/h). To proste urządzenie idealnie obrazuje, jak ważne są pasy bezpieczeństwa w naszych samochodach i co dzieje się z rosnącą masą bezwładną w trakcie kolizji z innym pojazdem. Instytut w ostatnich latach zakupił także samochodowe symulatory dachowania i zderzeń czołowych, które w celach edukacyjnych prezentowane są na wielu imprezach masowych, gdzie cieszą się ogromnym zainteresowaniem. My również mieliśmy już kiedyś okazję testować te urządzenia i rzeczywiście – robią wrażenie.
- Bezcenna wiedza, bogate doświadczenie, unikalne opracowania i publikacje, a także patenty oraz wynalazki z zakresu szeroko rozumianego transportu drogowego – wylicza Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS. - Tak można podsumować sześć dekad działalności Instytutu Transportu Samochodowego.

Artur Ostaszewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony