Zautomatyzowana i autonomiczna jazda to ważne technologie, które w przyszłości pomogą uczynić ruch drogowy bezpieczniejszym, wydajniejszym i wygodniejszym. W zależności od zastosowania, rynek wymaga różnych rozwiązań: obecnie największy potencjał dla samochodów osobowych stanowią funkcje systemu inteligentnej pomocy na poziomie Level 2+. Natomiast w pełni zautomatyzowane systemy Level 4 (i wyższe) zostaną prawdopodobnie wprowadzone w pojazdach użytkowych i miejskim transporcie pasażerskim. Świadczą o tym nowe zamówienia, które ZF otrzymało od producentów samochodów osobowych i pojazdów użytkowych.
ZF to wartościowy partner w projektach rozwoju zautomatyzowanej i autonomicznej jazdy, w szerokim zakresie zastosowań. Wolf-Henning Scheider, CEO ZF wyjaśnił tę kwestię podczas targów CES 2020 w Las VEgas: „ZF oferuje obecnie kompletne systemy w różnych wariantach cenowych i na zróżnicowanych poziomach zaawansowania. Co ważne, ZF aktywnie działa we wszystkich obszarach zastosowania tej technologii, zarówno w samochodach osobowych, pojazdach ciężarowych, jak i przemyśle."
Aby spełnić rosnące wymagania, koncern dodatkowo rozszerzył swoją szeroką ofertę technologiczną. „Dzięki ZF coASSIST po raz pierwszy tworzymy system Level 2+ z funkcjami bezpieczeństwa i komfortu znanymi z klasy premium, które teraz mogą być dostępne w niższych segmentach pojazdów" - powiedział Scheider.
Pierwsze znaczące zamówienie na ZF coASSIST
ZF otrzymał znaczące zamówienie od renomowanego azjatyckiego producenta samochodów na dostarczenie systemu wyjściowego coASSIST Level 2+ dla samochodów osobowych pod koniec 2020 roku. Zakres umowy obejmuje rozwój systemu i oprogramowania, a także dostarczenie przez ZF technologii czujników i centralnej elektronicznej jednostki sterującej. Połączenie zaawansowanego zestawu czujników, w tym kamer i radarów, z centralną jednostką sterującą, umożliwi dostęp do takich funkcji jak adaptacyjny tempomat, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent zmiany pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu i jazdy w korku.
„W przypadku samochodów osobowych obserwujemy największy potencjał Level 2+ w zakresie wdrażania automatycznych funkcji jazdy i udostępniania ich wszystkim kierowcom" - wyjaśnił Scheider. Funkcje pomocnicze łączone są przez dodatkową jednostkę sterującą, tworząc holistyczny inteligentny system wspomagania kierowcy. Zwiększony zakres funkcji sieciowych zapewnia kierowcy większe bezpieczeństwo i komfort niż w przypadku izolowanych systemów wspomagania kierowcy bez dostępu do sieci. Wyższy poziom autonomiczności samochodów osobowych niesie również wyzwania w postaci zmniejszenia wysokich kosztów systemów, a także dookreślenia regulacji prawnych w tym zakresie. ZF coASSIST będzie dostępny w cenie niższej niż 1000 USD. Oprócz coASSIST, ZF oferuje inne, bardziej zaawansowane systemy Level 2+: ZF coDRIVE i ZF coPILOT.
W pełni zautomatyzowany środek transportu
W przypadku pojazdów ciężarowych już teraz obserwujemy wysokie zapotrzebowanie na systemy Level 4 i wyższe, które umożliwiają autonomiczną jazdę", mówi Scheider. Chociaż wykorzystanie całkowicie zautomatyzowanych samochodów osobowych w transporcie publicznym nadal zależy od obowiązujących przepisów, to pojazdy użytkowe mogą już działać w wysoce zautomatyzowanych trybach na zamkniętych obszarach lub określonych pasach. Ponadto, transport bezzałogowy w magazynach lub w miejskim transporcie pasażerskim generuje potencjał oszczędności, który prowadzi do szybkiej amortyzacji kosztów systemu.
Wykorzystując funkcje superkomputera ZF ProAI, ZF opracowuje obecnie elektroniczną jednostkę sterującą (ECU) dla systemu Level 4 na zlecenie międzynarodowego producenta pojazdów użytkowych. Wprowadzenie na rynek planowane jest na przełomie 2024/2025 roku.
ZF staje się dostawcą rozwiązań programistycznych dla mobilności
ZF koncentruje się również na szybszym i bardziej kompleksowym tworzeniu oprogramowania: ZF wraz z Microsoft planuje dostosować szybkość i jakość swoich procesów, metod i rozwiązań w inżynierii oprogramowania do poziomu dużych koncernów informatycznych. Ta zmiana umożliwi ZF bardziej efektywne wykorzystanie zasobów globalnych i lepsze reagowanie na potrzeby klientów. Współpracując z Microsoftem, ZF wykorzystuje usługi w chmurze Azure i narzędzia programistyczne, a także doświadczenie firmy Microsoft w tworzeniu oprogramowania w metodologii agile. W przyszłości koncern ZF zapewni branży motoryzacyjnej rozwiązania oparte na oprogramowaniu.
„Branża mobilności wciąż przechodzi poważne zmiany. Z tego powodu ZF musi nadal zmieniać, rozwijać i stymulować tę transformację. Musimy przekonać naszych klientów oferowanymi innowacjami, stanowiącymi wartość dodaną dla klientów końcowych. W przyszłości będzie to coraz częściej obejmować oprogramowanie i usługi", powiedział Wolf-Henning Scheider.
Komentarze (0)