Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Genewska wiosna 2006
Odbywający się corocznie międzynarodowy salon samochodowy w Genewie jest wiosennym zastrzykiem nowości dla europejskiego rynku motoryzacyjnego. W tym roku wiosennej aury w Genewie jeszcze nie było, natomiast widoczna była liczna grupa całkowicie nowych lub zmodernizowanych modeli samochodów osobowych wszelkich rodzajów.

Jedną z najważniejszych nowości był zgrabny Peugeot 207, będący ostatnim modelem tej firmy zamykającym kilkuletni okres wprowadzania na rynek nowych modeli z serii 07. Podobnie jak konkurenci z tego sektora rynkowego, mały Peugeot wyraźnie urósł w stosunku do swego poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się aż do 2540 mm (co oznacza przyrost o 93 mm i zrównanie się pod tym względem z Fiatem Brava), natomiast długość wzrosła do 4030 mm, czyli aż o 195 mm. Również pozostałe wymiary główne uległy powiększeniu; szerokość o 68 mm, a wysokość o 46 mm. Zabiegi te spowodowały istotny wzrost przestrzeni pasażerskiej oraz bagażnika. Podstawowa pojemność bagażnika mieści 270 dm3, a po złożeniu siedzeń tylnych wynosi 1195 dm3. Kształty bryły nadwozia nawiązują do udanego modelu 206, ale niektóre szczegóły jak przednie lampy czy duży wlot powietrza kojarzą się z większymi modelami, a zwłaszcza z luksusowym 407. Struktura nadwozia jest sztywniejsza, a wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i komfortu zostało wzbogacone. Dostępne będą między innymi poduszki kurtynowe i dwustrefowa automatyczna klimatyzacja. Początkowo oferowane będą dwubryłowe nadwozia typu hatch-back w wersji trój- i pięciodrzwiowej. Nieco później dołączą do nich nadwozia kombi i coupe-kabriolet. Na początek przygotowano sześć wersji silnikowych, trzy benzynowe i trzy turbodoładowane diesle. Ich pojemność skokowa mieści się w granicach 1,4–1,6 dm3, a ich maksymalne moce w zakresie od 51 do 81 kW.
<2006 Alfa Romeo 159 Spider-3.jpg>
Alfa Romeo 159 Spider

Fiat Panda Multieco

Angielska nazwa nowej Skody – Roomster wskazuje na obszerność wnętrza i jest to prawda. Pod względem konstrukcyjnym model ten korzysta zarówno z elementów Fabii, jak i Octavii. Opracowano dla niego nową płytę podłogową o rozstawie osi 2617 mm. Wielofunkcyjne nadwozie o dwubryłowej sylwetce ma obłe kształty i silnie pochyloną szybę przednią. Jego charakterystyczną cechą są boczne okna o wyraźnie zróżnicowanej wysokości. Długość całkowita pojazdu nieznacznie przekracza 4,2 m, natomiast wysokość wynosi 1607 mm. Ogromnym atutem tego modelu jest możliwość łatwego przekształcania wnętrza i jego dostosowania do bieżących potrzeb użytkownika. Drugi rząd siedzeń składa się z trzech foteli, które indywidualnie można przesuwać, składać i wyjmować. Od początku sprzedaży dostępnych będzie sześć wersji silnikowych modelu Roomster. Trzy z nich to silniki benzynowe, które mają pojemność skokową 1,2, 1,4 i 1,6 dm3 i rozwijają moc maksymalną wynoszącą odpowiednio 47, 63 i 77 kW. Pozostałe jednostki napędowe to turbodoładowane silniki diesla o pojemności 1,4 (w dwóch wersjach) i 1,9 dm3, a ich moce wynoszą 51, 59 i 77 kW.
<2006 Fiat Sedici-3.jpg>
Fiat Sedici

Nissan Pivo

Dodge Caliber to pierwszy model kompaktowy pochodzący z USA i przeznaczony głównie dla Europy. Szacowna marka Dodge nie była od dawna oficjalnie reprezentowana na europejskim rynku samochodowym, a model Caliber z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatch-back można uznać za nietypowego “amerykanina”. Pojazd ten trafi na polski rynek już w czerwcu i podejmie konkurencyjną walkę z klasycznymi reprezentantami tego sektora jak Opel Astra czy Volkswagen Golf. Agresywnie zaprojektowana sylwetka ma solidny wygląd i budzi zaufanie. Pod względem wymiarów Caliber będzie liderem w tym sektorze rynkowym, gdyż przy rozstawie osi 2635 mm jego długość wynosi 4415 mm, a szerokość to aż 1745 mm. Takie wymiary zapewniają wygodne wnętrze i sporą pojemność bagażnika. Do wyboru będą cztery silniki, w tym jeden turbodiesel. Silniki benzynowe to jednostki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1,8, 2,0 i 2,4 dm3, a ich maksymalna moc wynosi odpowiednio 103, 110 i 125 kW. Doładowany silnik diesla ma pojemność 2,0 dm3 i dysponuje maksymalną mocą 100 kW. W przygotowaniu znajduje się także wersja SRT4, w której turbodoładowany silnik o pojemności 2,4 dm3 osiąga moc 224 kW.
<2005 Volvo C70 II-11.jpg>
Volvo C70

W grupie małych pojazdów uterenowionych, określanych nazwą crossover, debiutowały Fiat Sedici i Suzuki SX-4. Są to bliźniacze pojazdy powstające na Węgrzech, w fabryce należącej do Suzuki Motor. Kompaktowe wymiary (długość wynosi nieco ponad 4,1 m) w połączeniu mocnymi silnikami i z dołączalnym napędem tylnej osi powodują, że dzielnie sobie radzą w trudnych warunkach drogowych. Do wyboru będą silnik benzynowy o pojemności 1,6 dm3 (Suzuki) oraz turbodoładowany silnik diesla o pojemności 1,9 dm3 (Fiat).

Opel Astra

Wiosną zwiększa się zainteresowanie kabrioletami, co było widać na stoiskach kilku firm. Swoje debiuty miały takie modele, jak: Mitsubishi Colt CZC, Opel Astra Twin Top, Ford Focus Coupe-Cabriolet oraz Volvo C 70 drugiej generacji. Wszystkie te pojazdy wyposażono w metalowe składane dachy, dzięki czemu w kilkadziesiąt sekund można kabriolet przekształcić w zgrabne coupe (lub odwrotnie). Do tej grupy można przypisać także studium firmy projektowej Bertone o nazwie Suagna. Pojazd ten wyróżnia się futurystycznymi kształtami całego nadwozia i niezwykle oryginalnymi lampami. Okazuje się, że dzięki zastosowaniu techniki diodowej, lampy te zapewniają właściwe parametry oświetlenia drogi. Ten rodzaj oświetlenia stosowano również w wielu innych pojazdach.
Sportowe roadstery zawsze budzą wiele emocji. Swoje premiery miały tu niezwykle atrakcyjne modele Alfa Romeo Spider i Opel GT. Ten drugi bazuje na amerykańskim modelu Saturn Sky i ma napęd na koła tylne.

Concept - EZ MIEV

W krajach europejskich stopniowo wzrasta zainteresowanie tańszymi paliwami gazowymi. W Genewie debiutowały też kolejne modele zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Można tu wymienić modele Volkswagena Caddy EcoFuel i studialny Concept A oraz prototyp Fiata Pandy Multieco. Pierwszy z tych pojazdów będzie niebawem produkowany seryjnie w Poznaniu. Jego silnik o zapłonie iskrowym ma pojemność 2,0 dm3 i przy zasilaniu gazowym rozwija moc 80 kW, natomiast przy spalaniu benzyny 85 kW. Butle z gazem umieszczone zostały pod tylną częścią podłogi i zawierają 26 kg gazu, co wystarcza na pokonanie dystansu około 450 km. Pozostałe pojazdy stanowią zapowiedź dalszych prac rozwojowych tych producentów. Konstruktorzy samochodu Panda Multieco starali się jak najbardziej obniżyć koszty eksploatacji pojazdu. Poza instalacją gazową zastosowano układ “start – stop”, samoczynnie wyłączający silnik przy dłuższych zatrzymaniach (na skrzyżowaniach czy w ulicznych korkach) i włączający go po naciśnięciu pedału gazu oraz zrobotyzowaną skrzynię przekładniową. Emisję dwutlenku węgla zredukowano w tym modelu o 32 proc., a łączne koszty eksploatacji obniżono o 40 proc. Na szczególną uwagę zasługują dwa studialne “maluchy” pochodzące z Japonii: Mitsubishi EZ-MIEV i Nissan Pivo. Oba te pojazdy szokują nietypowym wyglądem, a ich eksploatacja nie wpłynie na pogorszenie stanu środowiska naturalnego, gdyż zastosowano w nich napęd elektryczny. Samochód firmy Mitsubishi o nazwie Concept-EZ MIEV prezentowano jako przyszłościowy wielofunkcyjny pojazd miejski. Skrót MIEV (Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle) określa specyficzne rozwiązanie silnika elektrycznego o zwartej budowie, mieszczącego się w obręczy koła. Przyjęta w tym modelu koncepcja układu napędowego z czterema silnikami elektrycznymi (o mocy 20 kW każdy) umieszczonymi w kołach pozwoliła wyeliminować tradycyjny zespół napędowy i w ten sposób powiększyć wymiary wnętrza. Nadwozie ma formę jednobryłowej kapsuły o długości całkowitej wynoszącej 3700 mm oraz znacznej szerokości 1800 mm i wysokości 1750 mm. Przyjęty został stosunkowo duży rozstaw osi wynoszący 2750 mm, co spowodowało, że koła o średnicy 20” znalazły się w narożach pojazdu. Zrezygnowano ze środkowych słupków nadwozia i z obu stron zastosowano wygodne, dwuskrzydłowe drzwi boczne. Wnętrze z niemal płaską podłogą przeznaczone zostało dla pięciu osób z możliwością jego różnorodnego wykorzystania. Istnieje tu wiele kombinacji ustawienia siedzeń (łącznie z miejscami do leżenia). Przy przewozie dwóch osób we wnętrzu pojazdu można zmieścić również rower. Wykorzystanie wnętrza ułatwia zastosowanie systemu elektrycznego sterowania typu “steer by wire” znanego z lotnictwa. Pod podłogą pojazdu umieszczono baterię akumulatorów litowo-jonowych. Zapas zgromadzonej energii wystarczy do przejechania 120 km w warunkach ruchu miejskiego. Napęd może być przekazywany na dwa lub cztery koła.

Dodge Caliber

Nissan Pivo to interesujące studium pojazdu miejskiego o bardzo nietypowej koncepcji. Mimo niewielkiej długości, wynoszącej zaledwie 2700 mm, pojazd gwarantuje komfortową przestrzeń dla trzech osób. Centralna część nadwozia ma formę zbliżoną do kuli i została obrotowo osadzona na czterokołowym “podwoziu” mieszczącym wszystkie mechanizmy. Takie rozwiązanie wymusiło wprowadzenie elektrycznego sterowania podstawowymi funkcjami, jak: przyspieszanie, kierowanie czy hamowanie, a więc także systemu typu “drive by wire”. Miejsce kierowcy w kabinie umieszczono centralnie, nieco przed dwoma siedzeniami dla pasażerów. Mimo to szerokość samochodu nie przekracza 1600 mm. Przyjęte rozwiązanie obrotowej kabiny (stąd nazwa, gdyż słowo pivot to po angielsku obrót) umożliwia wykonanie manewru “zawracania” tylko poprzez obrót kabiny o 180o względem podwozia. Elektrycznie otwierane drzwi boczne o dużych wymiarach zapewniają komfortowy dostęp do wnętrza. Zastosowano system pełnego monitoringu widoczności o nazwie Nissan’s Around View. Kamery współpracujące z monitorami umieszczonymi pod szybą przednią i na słupkach przednich eliminują praktycznie jakiekolwiek martwe pola. Manewry skrętu ułatwia system kierowania wszystkich kół pojazdu.

Volkswagen Caddy

Po wizycie na salonie genewskim pozostaje wrażenie, że jest na co czekać, patrząc zarówno z pozycji nabywcy nowego samochodu, jak i zawodowca interesującego się nowoczesną techniką.

Andrzej Zieliński

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony