Wydarzenia

Warto wiedzieć

ponad rok temu  14.04.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 7 minut

IABM o nowej rzeczywistość branży automotive
Strona 1 z 2

5-6 kwietnia w Sosnowcu podczas piątej edycji International Automotive Business Meeting spotkali się eksperci, politycy, przedstawiciele instytucji i najważniejszych firm z sektora, by porozmawiać o przyszłości branży motoryzacyjnej.

Tegoroczna edycja skupiła się na trzech głównych tematach jakimi są: wyzwania związane z e-mobilnością, możliwości dotyczące zastosowania wodoru jako paliwa dla pojazdów ekologicznych oraz zielona inteligentna mobilność w miastach po pandemii Covid-19.

- Po przerwie związanej z pandemią, udało nam się po raz kolejny wraz Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Klastrem Silesia Automotive & Advanced Manufacturing zorganizować IABM. Spotkaliśmy się w zupełnie nowych okolicznościach, w obliczu trudnych czasów. Dziś, w nieustannie zmieniających się warunkach, wyzwania stojące przed branżą są jeszcze większe, o czym przez dwa dni dyskutowało grono wybitnych ekspertów - powiedział Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce (CCIIP).

IABM składa się z części merytorycznej i networkingowej, są to: konferencja i panele dyskusyjne, Aperitvo Italiano oraz Gala Party, wystawy i prezentacje partnerów oraz spotkania B2B i Speed Business Mixer. Wszystkie te elementy sprawiają, że zapoczątkowane przez Izbę Włoską wydarzenie jest wyjątkowym i skutecznym narzędziem w tworzeniu nowych idei, dzieleniu się doświadczeniem, budowaniu i nawiązywaniu relacji biznesowych.

- W tym roku spotykamy się, żeby porozmawiać o trudnych tematach. Rosnące ceny stali, ropy naftowej, to wszystko powoduje, że nasi inwestorzy są w nowej, wymagającej sytuacji. Jako strefa ekonomiczna jesteśmy gotowi, by pomagać i rozwiązywać bieżące problemy – mówił Mateusz Rykała, Wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

To były dwa dynamiczne dni intensywnych spotkań, rozmów, wniosków i postulatów - w nowym świecie i w nowej rzeczywistości.

- Musimy zastanowić się, dokąd zmierza przemysł motoryzacyjny i jaka będzie rola Polski w tym sektorze. Zauważyć możemy nacisk na zwiększenie udziału dostawców działających w Polsce w budowę nowych pojazdów elektrycznych. Obserwujemy, że dużo firm się do tego przygotowuje technologicznie i organizacyjnie, co oznacza też nowe kompetencje wśród pracowników i nowe działania ku konsolidacji firm dostawczych - dodaje Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

Co słychać w sektorze automotive?

Motoryzacja ostatnio przechodzi bardzo interesujący, ale i ciężki okres. Wszystko zaczęło się od pandemii, kiedy fabryki musiały zawiesić produkcję, potem nadeszły kłopoty z dostawami półprzewodników, a teraz wojna w Ukrainie spowodowała przerwanie łańcuchów wartości i dostaw bardzo ważnych komponentów. Niewątpliwie branżę automotive czeka wiele wyzwań, w tym takich, z jakimi nigdy wcześniej nie miała do czynienia. Mimo to, eksperci z optymizmem patrzą w przyszłość.

- Wszyscy liczą na to, że przemysł motoryzacyjny w końcu wróci na wysokie obroty wsparty przez mega trendy w mobilności i motoryzacji, czyli samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne i to wszystko, co będzie oferowało nam zrównoważoną środowiskowo mobilność w Europie i na świecie – zaznaczył Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan.

Podczas konferencji, którą poprowadził wraz z Jakubem Farysiem, Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, dyskutowano o motoryzacji jutra.

- Nasza branża jest w przełomowym momencie. Wchodzimy w erę nowych mobilności, przyjaznych środowisku napędów ekologicznych. Z drugiej strony chyba nigdy w historii nie mieliśmy tylu poważnych problemów. Mimo to, chcemy skupiać się na tym, żeby iść do przodu, bo nie ma innego wyjścia, nie ma odwrotu od walki o to, żeby klimat był lepszy, od przejścia na napędy niskoemisyjne. Już dziś warto powiedzieć, że z miesiąca na miesiąc w Polsce spada ilość nowych rejestracji samochodów z silnikiem diesla i jest ona na poziomie 10%. To pokazuje, jak bardzo klienci chcą kupować nowe samochody z innymi napędami – podkreślał Faryś.

Drugi dzień nastawiony był na budowanie relacji biznesowych. W wydarzeniu wzięło udział około 200 firm z sektora automotive. Speed Busines Mixer poprowadziła Anna Monika Stępień, Head of CCIIP Study Centre:

- Spotkania networkingowe podczas IABM organizowane przez Włoską Izbę Handlowo-Przemysłową w Polsce to niezwykle cenna tradycja, która pomaga zbudować i zacieśnić kontakty w branży. W tym roku odbyły się setki spotkań między firmami biorącymi udział w tej piątej edycji IABM – podsumowała.

Zagłębie motoryzacji

- Górny Śląsk i Zagłębie są istotnymi ośrodkami dla branży motoryzacyjnej w Polsce. Automotive to siła napędowa dla gospodarki naszego regionu. Naszym celem jest rozwijać się w nowych kierunkach. Przyszłością jest szeroko pojęta elektromobilność – nie tylko w transporcie publicznym, ale również indywidualnym. Jako GZM utworzyliśmy grupę zakupową aut elektrycznych, w której uczestniczą partnerzy z całej Polski. Wkrótce ogłosimy przetarg na zakup lub leasing różnego rodzaju pojazdów - zapowiedział Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony