Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  13.10.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jeszcze nie autonomiczne, ale ... [FILM]

fot. Piotr Łukaszewicz

Eksperci przewidują, że pierwsze samochody w pełni autonomiczne (gdzie kierowcę zastąpi komputer) pojawią się na drogach publicznych w Polsce w 2025 roku. Ale już dziś pewne elementy automatyzacji pojazdów są dostępne dla kierowców. Wiele z nich można było wypróbować podczas niedawnej konferencji pt. „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego", zorganizowanej przez Instytut Transportu Samochodowego.

Rola warsztatów?

- Poziom autonomizacji bedzie tak daleko idący, że dla mniejszych warsztatów te technologie nie będą dostępne. To oczywiście może być zagrożeniem – mówi w rozmowie z portalem warsztat.pl dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak. Cały wywiad czytaj TUTAJ.

Dziś natomiast przyjrzymy się małej "autonomii" pojazdów, czyli różnym systemom, które wspierają kierowców.  

Zaprezentowali je partnerzy konferencji, do których należeli m.in. Tesla czy Volkswagen. Paweł Murszewski z Volkswagen Group Polska pokazał nam podczas krótkiej przejażdżki w praktyce – jak wygląda np. Emergency Assist, którego najnowsza wersja dostępna jest Arteonie.

- W razie zasłąbnięcia kierowcy system zatrzyma pojazd, włączy światła awaryjne. Najnowsza generacja tego systemu jest rozbudowana o funkcję zjechania na prawy pas jezdni. Te systemy wsparcia kierowcy rozwijają się bardzo szybko. Nowe funkcje wchodzą nawet dwa razy w roku – mówi Paweł Murszewski.

Po braku reakcji na komunikaty komputera dotyczących trzymania kierownicy system rzeczywiście zatrzymał pojazd.

Inne "autonomiczne" elementy prezentowane przez grupę VW na konferencji to m.in. adaptacyjny tempomat (ACC), który uwzględnia ograniczenia prędkości. Dotychczas system ten jedynie utrzymywał odległość od poprzedzającego pojazdu, teraz dostępna jest ulepszona wersja. Warty odnotowania jest też Front Assist z funkcjami awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznawania pieszych – system ostrzega przed kolizją i powoduje automatyczne hamowanie w sytuacji zagrożenia. Trailer Assist natomiast to częściowo automatyczna jazda z przyczepą. System podpowiada jak bardzo cofając auto kręcić kierownicę w lewo, aby skierować przyczepę w prawo – lub odwrotnie.

Na poniższym filmiku prezentujemy działanie w praktyce asystenta parkowania w Volkswagenie (rolą kierowcy jest używanie jedynie pedałów gazu i hamulca oraz zmiana biegów). Inny zaprezentowany system należy do Toyoty. Pre-Collision System wykryje niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym samochodem, wyemituje wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, a jeśli nie podejmiesz działania – sam zacznie hamować.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony