Fot. Piotr Łukaszewicz
W samochodach z systemem ADAS, czyli Zaawansowanymi Systemami Wspomagania Kierowców, obowiązkową usługą warsztatu po wymianie przedniej szyby bądź powypadkowej naprawie auta powinna być kalibracja radarów i kamer. To one są odpowiedzialne m.in. za automatyczne uruchomienie awaryjnego hamowania w przypadku zbliżania się do przeszkody.
Eksperci Biura Ekspertyz Technicznych i Szkoleń Betis z Radomia, którzy na zlecenie m.in. policji badają przyczyny wypadków, wyliczyli, że co najmniej 2% przebadanych przez nich zdarzeń było spowodowanych niesprawnością techniczną samochodów, natomiast 17% wszystkich pojazdów uczestniczących w kolizjach było niesprawnych techniczne.Tymczasem według oficjalnych danych Komendy Głównej Policji, zaledwie 0,12% wypadków jest spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdu. Czy doszłoby do wypadku, gdyby auta były sprawne? Były przypadki, gdzie nieskalibrowane radary w samochodzie nie uruchomiły awaryjnego hamowania pojazdu. Potwierdzono dwa takie wypadki. W pierwszym zginęły trzy osoby, w drugim dwie. Gdyby radary były skalibrowane, być może samochód zacząłby hamować wcześniej. Być może ...
Nowa rola szyby samochodowej
Wczoraj w Warszawie odbyło się, zorganizowane przez NordGlass, seminarium poświęcone nowym technologiom stosowanym w szybach samochodowych.
Tym, o czym dyskutowano najwięcej, była właśnie potrzeba kalibracji kamer i czujników. Na konferencji usłyszeliśmy, że w samochodach po kolizjach i wymianie szyb kalibracji wymaga 99,5% czujników!
Komentarze (0)