Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

LOTOS bliżej Południa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyraził zgodę na przejęcie przez LOTOS Paliwa (spółka-córka Grupy LOTOS SA) 12 stacji paliw, zlokalizowanych na południu kraju i należących do Slovnaft Polska SA.

W opinii Urzędu powyższa transakcja może wywrzeć pozytywny wpływ na konkurencję. Wzmocnienie pozycji Grupy LOTOS wobec głównego konkurenta – PKN Orlen, który posiada dominującą pozycję na polskim rynku sprzedaży paliw, należy uznać za korzystne z punktu widzenia polityki antymonopolowej i ochrony interesów konsumentów. Dziś, umacniając swoją pozycję w regionie, Grupa LOTOS otwiera swoje regionalne biuro w Katowicach. Placówka koordynować będzie działania handlowe na terenie województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego. Wszystko to, by jeszcze skuteczniej budować wartość grupy i zwiększać jej udziały rynkowe na południu Polski. Przejęte przez LOTOS Paliwa (LP) stacje Slovnaftu zlokalizowane są na terenie Śląska, Małopolski oraz Lubelszczyzny. Dodatkowo, na bazie podpisanej 28 września ub.r. umowy ze Slovnaft Polska SA, LP zyskały możliwość prowadzenia rozmów na temat włączenia do swojej sieci 10 obiektów franczyzowych słowackiego koncernu. Po przejęciu sieci Slovnaft oraz Esso liczba stacji własnych oraz partnerskich zwiększy się do 76. W 2006 r. proces konsolidacji dwóch zakupionych sieci zakończy się. Wszystkie stacje będą podlegać zmianie wizerunku (rebranding), co ma zagwarantować pełną identyfikację wizualną z marką LOTOS. Blisko co trzeci zatrudniony dziś w Grupie LOTOS (GL) pracownik pracuje na południu kraju. Obecnie jest to ok. 1700 osób i planuje się utworzenie nowych miejsc pracy. Na południu swoje zakłady produkcyjne mają m.in. spółki LOTOS Oil, LOTOS Parafiny i LOTOS Asfalt. Tutaj produkuje LOTOS Czechowice (d. Rafineria Czechowice) i LOTOS Jasło (d. Rafineria Jasło). W Czechowicach i Jaśle, w związku z rosnącymi potrzebami klientów grupy, uruchomiono w ostatnim czasie dwa nowoczesne terminale paliwowe. Zmiana nazw firm na LOTOS Czechowice i LOTOS Jasło jest jednym z elementów zamykających proces restrukturyzacji biznesowej i kapitałowej wokół LOTOS-u na południu Polski.

Strategiczny Śląsk, ważna Małopolska i Podkarpacie
Już dziś Śląsk obok Pomorza jest najważniejszym rynkiem zbytu dla produktów GL. – Wystarczy spojrzeć na gospodarczą mapę Polski, by zauważyć, jaką rolę odgrywa Śląsk – komentuje Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy LOTOS SA. – O atrakcyjności regionu decyduje przede wszystkim miejscowy chłonny rynek zbytu oraz dobra infrastruktura transportowa. Otwarcie biura jest jednym z istotnych elementów dobiegającego już końca procesu konsolidacji poszczególnych aktywności biznesowych, jaka dokonuje się na południu. Tworzymy w tym regionie silne struktury rynkowe, opierające się na połączonych aktywach LOTOS Czechowice i LOTOS Jasło, głównie w zakresie działalności na rynku paliwowym, olejowym, parafinowym i asfaltowym.
<1_.jpg>

Bliżej klienta
- Poprzez utworzenie tego biura chcemy stworzyć warunki umożliwiające jeszcze lepszy kontakt pomiędzy klientem a Grupą LOTOS. To również, czego nie ukrywamy, krok w kierunku ograniczenia liczby pośredników handlowych, tak aby większość transakcji handlowych odbywała się w oparciu o umowy dwustronne zawierane przez producenta i końcowego odbiorcę – podkreśla Jerzy Franek, dyrektor Biura Regionu Południe w Katowicach. Strategia ta nie dotyczy tylko jednego wybranego produktu, lecz całej oferty GL. Warto również zauważyć, że wzmocnienie obecności koncernu na tym terenie połączone jest z dynamicznym rozwojem eksportu i planowanymi inwestycjami związanymi z nowymi produktami. W LOTOS Czechowice, po planowanym na koniec marca br. zaprzestaniu przerobu ropy, ma powstać instalacja do wytwarzania estrów metylowych, wykorzystywanych przy produkcji biopaliw. Natomiast w Jaśle w ramach rozwoju działalności recyklingowej powstanie zakład przerobu opon.
– Decyzje o realizacji tych inwestycji zapadły po gruntownej analizie potrzeb właśnie na południu kraju. Nowo uruchamiane Biuro Regionu Południe będzie zajmować się również monitoringiem i analizowaniem zmian zachodzących w gospodarce regionu, pozycji i zachowań konkurencji itp. Każda zmiana ma bowiem wpływ na zapotrzebowanie na określone produkty – dodaje Jerzy Franek. – Idąc dalej, chcemy intensyfikować współpracę handlową z klientami bezpośrednimi, tworzyć nowe modele współpracy, pozwalające jeszcze korzystniej i skuteczniej promować ofertę handlową produktów Grupy LOTOS.

Mocni na rynku
Śląsk i Małopolska to nie tylko największe, ale i najszybciej rozwijające się rynki konsumpcji paliw płynnych. Bardzo dobrze rozwinięta jest tu infrastruktura łączności, dostępność komunikacyjna oraz zaplecze przemysłowe. Tutaj zbiegają się dwa ważne szlaki transportowe: Berlin – Wrocław – Katowice – Kraków – Lwów oraz Gdańsk – Katowice – Żylina. W zlokalizowanych tam strefach ekonomicznych inwestują najważniejsze i największe światowe koncerny. GL sprzedaje na południu Polski rocznie ponad 986 tys. ton swych produktów, co stanowi blisko 28 proc. ogółem sprzedanych przez firmę produktów naftowych. Taki sam jest procentowy udział regionów południowych w sprzedaży paliw w stosunku do sprzedaży LOTOS-u ogółem. Firma sprzedaje też w południowych regionach kraju 46 proc. ogólnej sprzedaży olejów smarowych, 63 proc. parafin, 30 proc. asfaltów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony