Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nowa świeca zapłonowa NGK w roli czujnika dla samochodów BMW serii M5

Firma NGK Spark Plug, czołowy na rynku producent świec zapłonowych, przedstawia projekt najnowszej świecy LKR8AP spełniającej jednocześnie rolę czujnika, przeznaczonej specjalnie dla samochodów BMW serii M5 z silnikiem V10.
Wysokoobrotowa jednostka napędowa V10 (8,250 obr./min.), kryjąca się pod maską nowego BMW serii M5 (373 kW/507 KM, 5 litrów poj. skokowej, 10 cylindrów) stanowi konsekwencję skutecznie realizowanej koncepcji silników sportowych, czego dowodem jest pnąca się stromo w górę krzywa mocy na wykresie pracy. Wysoki stopień sprężania wynoszący 12:01 powoduje, że obok wszystkich podzespołów silnika również świeca zapłonowa musi wytrzymywać ekstremalne warunki eksploatacyjne.
Modułem centralnym odpowiedzialnym za dane z zakresu mocy i spalania silnika V10 jest sterownik silnika MS S65. Szczególną właściwością tego urządzenia jest zastosowanie technologii prądu jonowego do rozpoznawania stukania silnika, wypadania zapłonów i przerw w spalaniu. Dzięki temu nowa świeca wchodząc w skład całego złożonego układu sterowania pełni rolę czujnika. Świeca obok układu zapłonowego połączona jest z niewielkim modułem kontrolnym, “satelitą prądu jonowego“, mierzącą prąd jonowy pomiędzy elektrodami. Natężenie prądu zależy od stopnia jonizacji w obrębie komory spalania. Układ sterowania na podstawie odpowiedniej analizy określa spalanie stukowe i przerwy w spalaniu, umożliwiając dzięki temu układowi zarządzania pracą silnika dokonywanie na bieżąco korekt pracy wybranych cylindrów. Występowaniu stukania zapobiega np. cofnięcie punktu czasu zapłonu. Nowy układ sterowania oznacza dla kierowcy nowej serii M5 mniejsze zużycie paliwa przy wyższym momencie obrotowym i lepszej wydajności mocy. Świeca zapłonowa LKR8AP posiada dwie elektrody boczne i jedną elektrodę środkową z przyspawanym laserowo platynowym pierścieniem. Powiększone kanały chłodzenia zapewniają optymalne chłodzenie dzięki zmianie wymiarów świecy i wydłużeniu gwintu (26,5mm) przy średnicy 12 mm i średnicy sześciokątnej końcówki 16 mm. Trwałość przewidziana dla świecy została obliczona na 60 000 km.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony