Wydarzenia

Inne

ponad rok temu  11.10.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Pojawiają się już pierwsze upadłości
Strona 1 z 2

Branża motoryzacyjna daje zatrudnienie ponad 6 procentom wszystkich europejskich pracowników. Jednak rosnące ceny prądu, inflacja i wiele innych aspektów kryzysu stwarzają szczególne zagrożenie dla dostawców części samochodowych. Co czeka branżę? I w jaki sposób zakup maszyn używanych pochodzących z upadłych firm może opłacić się w trudnych czasach?

Analitycy platformy aukcyjnej Surplex są pewni, że dalszy rozwój sytuacji zależy od wielu czynników. Choć brzmi to brutalnie, wyprzedaż wyposażenia z firm, które nie dały rady, jest korzystna dla wszystkich stron. Inne firmy mogą w atrakcyjnych cenach kupić maszyny używane będące w dobrym stanie, a postępowanie upadłościowe można przeprowadzić sprawnie i z jak najlepszym efektem.

Choć Chiny już dawno wyprzedziły Europę, przemysł motoryzacyjny ma kluczowe znaczenie dla tutejszego dobrobytu. Zapewnia on zatrudnienie 14 milionom Europejczyków, a ze względu na duże znaczenie polityczne uważany jest za odporny na kryzys. Niemniej jednak zbliża się fala upadłości – zwłaszcza wśród dostawców. W szczególności zagrożone są branże konsumujące duże ilości energii elektrycznej, takie jak przetwórstwo metali. Jeden traci, drugi się bogaci: zakup maszyn należących pierwotnie do niewypłacalnych firm to inwestycja o doskonałej równowadze między kosztami a korzyściami.

Widmo rosnących kosztów energii i inflacji

Za falą upadłości przemawiają niemożliwe do wyliczenia ceny prądu i energii. Jeszcze nie każdy wie, jak duże podwyżki go czekają. W końcu nie wszyscy dostawcy energii elektrycznej i gazu wprowadzili już korekty do swoich umów. Jednak rosnące koszty produkcji można podzielić między klientów końcowych, producentów samochodów i dostawców części.

Producenci samochodów na ten moment odnotowują ogromne przychody, ponieważ w czasie kryzysu postawili na produkcję wysokomarżowych modeli, dzięki czemu mogą przenieść podwyżki cen na swoich klientów. W kwestii renegocjacji kontraktów producenci samochodów są gotowi do rozmów ze swoimi dostawcami. Jednak jeśli inflacja uderzy jeszcze silniej, konsumenci stracą siłę nabywczą. Oczekiwania producentów samochodów co do przyszłych obrotów na rynku USA i Europy dodatkowo – poza inflacją – studzone są zaostrzeniem polityki pieniężnej, która pogarsza warunki finansowania dla kupujących i w jeszcze większym stopniu ogranicza ich zdolność nabywczą.

Dostawcy części motoryzacyjnych

W ankiecie przeprowadzanej przez niemieckie stowarzyszenie VDA dziesięć procent dostawców części samochodowych stwierdziło, że już teraz znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Z kolei jedna trzecia liczy się z utrzymującymi się trudnościami finansowymi w nadchodzących miesiącach. Pierwsi dostawcy zastanawiają się nad wyjściem poza łańcuch dostaw dla branży motoryzacyjnej.

Niezmiennie gaz nie odgrywa kluczowej roli w branży. Jedynie w obszarze lakiernictwa i odlewnictwa brakuje alternatywy dla tego surowca. Inne gałęzie przemysłu mogą sięgnąć po bardziej korzystne formy energii. Transformacja w kierunku energii odnawialnej kwitnie, co po raz wtóry dowodzi, że branża motoryzacyjna jest i będzie pionierem postępu technicznego.

Komu zagraża ta sytuacja?

Aktualnie największym wyzwaniem są gwałtowne podwyżki cen prądu. Spośród dostawców części samochodowych dotyczy to zwłaszcza tych, którzy zajmują się obróbką stali i innych metali. Ponadto potrzebne im surowce podrożały i stały się trudniej dostępne. Producenci stali i metali obecnie ograniczają swoją produkcję i podnoszą ceny do niebotycznych poziomów. Kolejnym aspektem wpływającym na ryzyko niewypłacalności jest rozmiar działalności dostawców części samochodowych. Zwykle mowa tu o przedsiębiorstwach średniej wielkości. A to właśnie małe i średnie firmy są szczególnie zagrożone kryzysem.

Niewypłacalni dostawcy elementów precyzyjnych

Upadłość dotknęła także renomowane przedsiębiorstwo z branży obróbki metali z siedzibą w Badenii-Wirtembergii, będącej obok Bawarii stolicą przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech. Trwa już sprzedaż ponad 1100 maszyn i elementów wyposażenia. W tym procesie syndyk masy upadłościowej i zaangażowane banki będą wspierane przez przemysłowy dom aukcyjny maszyn używanych Surplex. To düsseldorfskie przedsiębiorstwo w ramach sprzedaży masy upadłościowej zapewnia kompleksową obsługę, obejmującą sprzedaż na całym świecie, sprawozdawczość finansową, a także demontaż, transport i procedury celne. Dzięki temu postępowanie upadłościowe przebiega sprawniej i lepiej.

Dla dostawców części samochodowych zamknięcie zakładu oznacza, że bardzo zadbane maszyny można kupić na rynku maszyn używanych. Były one częścią linii produkcyjnej elementów toczonych i frezowanych wytwarzanych w dużych i małych seriach. Stworzono je z myślą o maksymalnej precyzji i wysokiej jakości. Te maszyny wyróżniają się doskonałym wykonaniem, staranną konserwacją i ROI zabezpieczonym przed kryzysem. Systemy obróbki skrawaniem uzupełniane są przez dalsze systemy obróbki dodatkowej i obróbki powierzchniowej oraz odpowiedniej technologii pomiarowej.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony