Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  15.12.2016, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 4 minuty

Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Strona 1 z 2

8 grudnia br. w gmachu Ministerstwa Rozwoju odbył się jedenasty już Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego zorganizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Konferencje organizowane przez SDCM to ważne daty w kalendarzu wszystkich osób związanych z branżą motoryzacyjną, są one bowiem okazją do podsumowania aktualnej sytuacji na rynku, a także do prognozowania koniunktury w najbliższym czasie. W tym roku wzięło w nim udział blisko 350 osób – przedstawicieli rodzimego rynku, polskich i europejskich organizacji branżowych, a także wielu najważniejszych instytucji państwowych. 

Do tej pory podczas Konferencji SDCM największy nacisk kładziono na tematy związane z niezależnym segmentem rynku motoryzacyjnego. Tegoroczny Kongres był jednak wyjątkowy, ponieważ odbył się po raz pierwszy, od kiedy SDCM przystąpiło do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) reprezentującego interesy producentów działających zarówno na rynku IAM, jak również OE. Rozwój SDCM przełożył się na program Kongresu, który został wzbogacony między innymi o tematy dotyczące funkcjonowania fabryk motoryzacyjnych w Polsce, a także koncepcję Przemysłu 4.0.

Jakie problemy mają fabryki części motoryzacyjnych w Polsce?

Uczestnicy Kongresu mieli okazję wysłuchać debaty przedstawicieli fabryk części motoryzacyjnych działających w Polsce. W dyskusji uczestniczyli panowie Tomasz Miśniakiewicz (Prezes Delphi Poland), Tomasz Grabias (Wiceprezes Zarządu Mann+Hummel Poland) oraz Marek Potoczny (Dyrektor  Projektów Przemysłowych w firmie Valeo).

Głos w dyskusji zabrali także przedstawiciele fabryk części, którzy zasiedli na miejscach dla publiczności. Wzięli oni udział w interaktywnym głosowaniu nad istotnymi dla rynku motoryzacyjnego kwestiami. W ten sposób poznaliśmy ciekawe opinie dotyczące funkcjonowania tego segmentu rynku. 

Rozmawiano między innymi o głównych problemach oraz zagrożeniach, które utrudniają rozwój fabryk części w Polsce. Jak się okazuje, najwięcej osób obawia się niejasnych i niestabilnych przepisów prawno-podatkowych oraz braku wykwalifikowanego personelu do pracy w fabrykach.

Eksperci zwrócili uwagę na problemy związane z pozyskiwaniem wsparcia publicznego na rozwój przedsiębiorstwa, w szczególności zbyt długi czas od momentu powstania pomysłu na innowacje do chwili przyznania publicznych środków na jego realizację. W opinii ekspertów powoduje to, że większość z projektów nie jest realizowanych - ulegają one przedawnieniu lub są realizowane z własnych środków firmy - często przez jej zagraniczne oddziały. Istnieje bowiem wewnętrzna konkurencja pomiędzy fabrykami producentów na całym świecie, zatem okres pozyskania wsparcia na innowacje w Polsce często sprawia, że projekt realizowany jest w fabryce w innym kraju, który sprawniej przyznał publiczną dotację. 

Dyskusji przysłuchiwali się przedstawiciele wielu Ministerstw, dzięki czemu możemy mieć nadzieję, że poznając bezpośrednie opinie przedstawicieli fabryk, będą wiedzieli jakie kroki podjąć, by przyznawanie wsparcia publicznego było bardziej skuteczne.

Stanowisko to koresponduje z apelem Cezarego Kaźmierczaka (Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców - ZPP), by uczestnicząc „w gospodarczych mistrzostwach świata” rząd lepiej rozumiał faktyczne potrzeby biznesu, czego wyrazem powinny być przepisy sprzyjające rozwijaniu w pełni konkurencyjnego rynku motoryzacyjnego opartego na zasadach wolnorynkowych. 

Swoje stanowisko w kwestii potrzeb zmian uwzględniających punkt widzenia branży motoryzacyjnej dotyczący funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów, jak i wsparcia dla wolnej konkurencji wyraził także przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – Minister Jerzy Szmit. 

Podczas Kongresu wystąpił także przedstawiciel organizacji CLEPA, pan Frank Schlehuber, przedstawiając europejski punkt widzenia producentów części motoryzacyjnych, odnosząc się m.in. do prawa wolnego wyboru konsumentów, wskazał on, że kwestie bezpieczeństwa i ochrony nie mogą prowadzić do niesprawiedliwych ograniczeń w dostępie do danych.

O kluczowych wyzwaniach dla niezależnego rynku mówiła Dyrektor Generalna europejskiej organizacji FIGIEFA - Sylvia Gotzen. Wspomniała ona o rygorach homologacji części zamiennych, główny nacisk kładąc jednak na ogromne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego ryzyko wynikające z faktu, że producenci samochodów chcą zamknąć dostęp do danych niezbędnych do serwisowania nowo powstających modeli samochodów. 

„Troską niezależnych uczestników rynku powinien być swobodny dostęp do systemów diagnostyki pokładowej (OBD) i kompleksowej informacji technicznej (RMI). Dlatego apelują do polskiego rządu – wesprzyjcie swobodę napraw! Uczyńcie przykład dobrych rozwiązań legislacyjnych, wszak każdy konsument, winien mieć swobodę wyboru – komu powierzy serwisowanie i naprawę swego dobra” – podkreślała Dyrektor Gotzen.

Podziękowała ona także, za znaczący wkład SDCM w obronę interesów przedstawicieli producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych. 

GALERIA ZDJĘĆ

Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych znowu zaskakują!

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony