Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Regulacja reflektorów

Wszystko jest kwestią ustawienia

Tylko prawidłowo wyregulowane reflektory zapewniają optymalne oświetlenie.

Wiele samochodów ma nieprawidłowo ustawione oświetlenie, choć są wyposażone w bardzo dobre lampy. Przyczyna najczęściej leży w niewłaściwym, zbyt niskim ustawieniu reflektorów. Niektóre warsztaty usiłują wyprzedzać fakty i z ostrożności ustawiają granicę światła i cienia zbyt nisko. W ten sposób oświetlenie drogi jest gorsze, a zasięg widzenia kierowcy zostaje wyraźnie zredukowany.
- Przy prawidłowym ustawieniu granica światła i cienia wypada dokładnie na wymaganej linii w urządzeniu do ustawiania reflektorów – mówi Carsten Aring, odpowiedzialny za oświetlenie w Centrum Technicznym Helli. Jak wyjaśnia, nowoczesne reflektory już nie potrzebują “rezerwy” w postaci nieco niższego pozycjonowania. Takie środki zapobiegawcze były normą przed wprowadzeniem regulacji poziomowania lamp, by po załadowaniu bagażnika samochód nie oślepiał innych użytkowników drogi. Dziś praktycznie we wszystkich samochodach można dopasować poziomowanie lamp do stanu załadowania. W reflektorach ksenonowych odbywa się to nawet samoczynnie.

Aring apeluje do warsztatów, by na drodze dokładnej regulacji ustawienia lamp wspierały możliwości i rzeczywistą wydajność świetlną nowoczesnych aut. Często niewłaściwe jest też nastawienie pionowe. Często asymetryczna część światła mijania nie oświetla zgodnie z przepisami prawego pasa, a pobocze. Nawet jeśli granica światła i cienia jest właściwa, widoczność zostaje drastycznie ograniczona. Z kolei przesunięcie na lewo, w stronę środka jezdni, powoduje oślepianie innych. Częstą przyczyną niewłaściwej regulacji reflektorów jest nieprawidłowe ustawienie urządzenia do regulacji lamp. Pomocą są poziomice i inne środki wsparcia, jakie zintegrowano w aparatach Helli. I tak np., w modelu SEG IV DLX laserowy znacznik ustala dokładne pozycjonowanie urządzenia wobec żarówki lub znacznika na szybie. Inne istotne czynniki służące optymalnemu rozkładowi światła to płaskie podłoże zarówno pod samochodem, jak i urządzeniem do ustawiania lamp, prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach i niezaładowany bagażnik. Oczywiście, regulator poziomowania manualnego nastawnika musi być na zerze.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony