W niedzielę zakończyła się 34. edycja Shell Eco-marathon, który po raz trzeci odbył się w ramach festiwalu innowacji energetycznych „Make the Future Live” w Londynie. W tym roku wzięło w nim udział ponad 140 zespołów z całej Europy. Wśród nich znalazło się aż 7 polskich drużyn. W zawodach zwycięża bolid, który na 1 litrze paliwa pokona najdłuższą odległość.
W miniony weekend do Londynu przyjechało ponad 140 zespołów z całej Europy, aby na wymagającym torze o 970 metrach długości sprawdzić, któremu z nich przez ostatnie miesiące udało się zbudować najbardziej efektywny i ekologiczny pojazd. Młodzi konstruktorzy współzawodniczyli w dwóch podstawowych kategoriach – UrbanConcept oraz Prototype. Pojazdy reprezentujące pierwszą z wymienionych, aby wziąć udział w konkursie, muszą spełniać wymogi auta miejskiego. W drugiej startują futurystyczne bolidy, których głównym celem jest osiągnięcia maksymalnej wydajności energetycznej.
Tegoroczne sukcesy polskich drużyn
W tegorocznym Shell Eco-marathon wzięło udział aż 7 polskich zespołów. Wszystkim udało się przejść przez obowiązkowy przegląd techniczny. Pięć bolidów wystartowało w kategorii Prototype, a dwa pojazdy reprezentowały kategorię UrbanConcept.
Kategoria Prototype
-
15/30 miejsce, Politechnika Łódzka, Iron Warriors, wynik: 620km/l benzyny
-
19/30 miejsce, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Rotor, wynik: 498km/l etanolu
-
4/8 miejsce, Politechnika Gdańska, Hydrogen CarPG, wynik: 400 km/m3 wodoru
-
5/8 miejsce, Politechnika Lubelska, Hydrogreen Pollub, wynik: 350 km/m3 wodoru
Kategoria UrbanConcept:
-
4/5 miejsce. Politechnika Śląska, Smart Power Urban, wynik 117 km/m3 wodoru
Podczas tegorocznego Shell Eco-marathon Politechnikę Warszawską reprezentowały aż dwa pojazdy. Nowy bolid Orion zbudowany przez zespół SKAP wystartował w kategorii UrbanConcept, zaś drużyna SKAP 2 wrócił do Londynu z Kropelką zasilaną etanolem. Warszawskie drużyny nie miały jednak szczęścia, ponieważ nie udało się im ukończyć żadnego z przejazdów.
Zawody były dla nas bardzo udane – dzięki znakomitej pracy zespołowej osiągnęliśmy wszystkie założone cele. Ciężka praca i zaangażowanie pozwoliły nam uzyskać 6. wynik w naszej klasie. Nasz bolid przejechał 350 km/m3 wodoru, co można przeliczyć na 930 km/l benzyny. W Londynie zostawiliśmy dużo potu i krwi, ale było warto, ponieważ atmosfera życzliwej i zaciętej rywalizacji nam wszystko wynagrodziła! Ten tydzień był dla zespołu wielkim przeżyciem. Zostaliśmy docenieni przez organizatorów za kapitalną i bezpieczną jazdę kierowcy oraz za znakomite przygotowanie pojazdu. Był to nasz debiut, ale już nie możemy się doczekać przyszłego roku, ponownego udziału w zawodach i możliwości poprawienia swojego wyniku – komentuje Tytus Tulwin, reprezentant zespołu Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej.
Pierwsze miejsce po raz kolejny zdobył francuski zespół Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie, który w tegorocznej edycji przejechał aż 2324 km/l pojazdem zasilanym benzyną. Nie udało im się pobić dotychczasowego europejskiego rekordu z 2010 roku, w którym francuska drużyna przejechała 3771 km/l benzyny. Najlepszy wynik w kategorii UrbanConcept osiągnęła drużyna DTU Roadrunners z Duńskiego Uniwersytetu Technicznego. Udało się jej pokonać 374 km.
Komentarze (1)