Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  06.12.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Od wielu lat w prasie motoryzacyjnej pojawia się temat opłat za badania techniczne na stacjach kontroli pojazdów. Całe środowisko badań technicznych w akcie desperacji postanowiło zamanifestować, że już dłużej na waloryzację czekać nie może i dlatego 18 listopada 2021 r. zorganizowało demonstrację w Warszawie. Poniżej publikujemy dane finansowe z ostatnich lat związane z prowadzeniem SKP na tle całej gospodarki, opracowane przez zarząd STM-u.

Waloryzacja opłat za badania techniczne
Sytuacja przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów jest coraz gorsza. Wysokość opłat za badania techniczne nie zmieniła się od 2004 r., czyli od 17 lat jest na tym samym poziomie. Nigdy nie była waloryzowana. Branża od wielu lat próbuje zwrócić uwagę na ten problem. Póki co bezskutecznie. Za określanie wysokości opłat za badania techniczne odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw transportu, który nie podjął tematu.
Według danych Ministerstwa Finansów wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (będący miarą inflacji) w 2020 r., w porównaniu do roku 2004, wyniósł 137,8 (2004 = 100). Oznacza to wzrost cen konsumpcyjnych w tym okresie o 37,8%. Inflacja liczona narastająco, z uwzględnieniem zmiany stawki podatku VAT w 2021 r., w porównaniu do 2004 r. wzrosła o 44%. Stawki za badania techniczne są określone w kwotach brutto. Przedsiębiorca musi jeszcze odprowadzić podatek VAT do budżetu państwa, a jego przychód stanowi kwota netto. Zmiana stawki VAT pomniejsza te przychody o 1% już od 10 lat.
Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2004 r. wynosiło 824 zł brutto, a w 2021 wynosi 2800 zł. Oznacza to wzrost o ponad 340%. W 2004 r. za pensję minimalną można było zapłacić za 8 badań okresowych samochodu osobowego, w 2021 r. – za 28 badań. Już wiadomo, że od 2022 r. pensja minimalna wzrośnie do 3010 zł, co oznacza, że wystarczy na 30 badań.
Ministerstwo Finansów wskazuje również, że na podstawie danych GUS można obliczyć, że w 2020 r. w porównaniu do 2004 r. (2004 = 100) wskaźnik przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia nominalnego brutto w gospodarce narodowej wyniósł 227,3, a wskaźnik przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia realnego brutto w gospodarce narodowej wyniósł 167,5. Oznacza to wzrost przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w tym okresie o 127,3% w ujęciu nominalnym i 67,5% w ujęciu realnym. W tym okresie przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 220%.
W okresie ostatnich 17 lat nastąpił wzrost kosztów prowadzenia tej działalności, na który składają się m.in. wynagrodzenie pracowników, koszty podatków, energii, zużycia urządzeń i wiele innych. W międzyczasie zlikwidowano badanie techniczne pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Zważywszy, że co roku sprowadza się do Polski około miliona pojazdów używanych, stanowiło to znaczące uszczuplenie dochodów sektora SKP.
Opłaty za badania techniczne w Polsce są jednymi z niższych w Europie. Badanie techniczne samochodu osobowego w RP kosztuje 98 zł, czyli ok. 21 euro. W Belgii to koszt 60 euro/270 zł, w Niemczech pomiędzy 100 a 120 euro/450 a 540 zł, w Holandii pomiędzy 35 a 60 euro/160 a 270 zł, w Hiszpanii średnio za samochód benzynowy 35 euro/160 zł oraz za diesla 42 euro/190 zł, a we Francji 78 euro/351 zł za samochód zasilany benzyną lub olejem napędowym, 88 euro/396 zł za zasilany gazem oraz 80 euro/360 zł za hybrydę.

Sekretariat STM
2021 jest rokiem zmian kadrowych i nie tylko. W STM nadszedł czas dużej zmiany. Na zasłużoną emeryturę po 20 latach współpracy z STM odchodzi Pani Jolanta Niburska. Wszyscy, którzy kontaktowali się lub współdziałali z STM i mieli kontakt telefoniczny lub e-mailowy z Panią Jolą, zawsze spotkali się z wyjątkowo profesjonalną obsługą, z bezproblemowym i szybkim załatwieniem sprawy. Zawsze miła, zawsze uczynna, a jednocześnie dla większości znana tylko z rozmów telefonicznych i wiadomości e-mailowych. Nikt z członków stowarzyszenia i współpracujących z nami osób nie miał zastrzeżeń do współpracy z Panią Jolą, choć od czasu do czasu tematy były niełatwe, niosące ze sobą potencjalne źródło konfliktu.
Pani Jolu, dziękujemy, że przez tyle lat była Pani do dyspozycji członków STM. Dziękujemy za 20 lat wyjątkowego oddania. Wpisała się Pani w historię STM-u złotymi literami. 
Życzymy wszystkiego co najlepsze, odpoczynku na zasłużonej emeryturze. Proszę pamiętać, że wszyscy członkowie STM nie zmieniają numerów telefonów i zawsze służą pomocą.

Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony