Wydarzenia

Warto wiedzieć

11 miesięcy temu  28.07.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 7 minut

Światła OLED drugiej generacji
Strona 2 z 2

Druga generacja cyfrowych tylnych świateł OLED w szczegółach

Dzięki nowej generacji cyfrowych diod OLED w tylnych światłach Audi Q6 e-tron, Audi znacznie rozszerza zakres funkcji i swobodę projektowania, a przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo na drodze. Po raz pierwszy cyfrowe tylne światła OLED mogą teraz komunikować się

z bezpośrednim otoczeniem (komunikacja car-to-X). Liczba segmentów na cyfrowy panel OLED wzrosła w porównaniu z pierwszą generacją z sześciu do sześćdziesięciu. W tylnych światłach Audi Q6 e-tron zastosowano sześć paneli OLED z 360 segmentami. Nowa architektura elektroniki E3, umożliwia sterowanie znacznie zwiększoną liczbą segmentów za pomocą modułu oprogramowania w jednym z komputerów w domenie. Stały wzrost liczby segmentów na cyfrowy panel OLED umożliwi w przyszłości przekształcenie tylnej części samochodu w wyświetlacz, który jeszcze bardziej poprawi komunikację między samochodami i bezpieczeństwo na drodze.

Innowacyjna cyfrowa technologia OLED stwarza warunki dla całkowicie nowej konstrukcji tylnych świateł, dając jedyną w swoim rodzaju jednorodność i bardzo wysoki kontrast. Ma też inne zalety: powierzchniowe źródła światła nie wymagają dodatkowych odbłyśników, światłowodów ani optyki, dzięki czemu są bardzo wydajne.

Wszystkie te właściwości pozwalają inżynierom i projektantom Audi przełamywać granice projektowe między dwu- i trójwymiarowością. Innymi słowy, marka z czterema pierścieniami w logo tworzy trójwymiarowe kształty na dwuwymiarowych powierzchniach. Oprócz zintegrowanego, wyrazistego pasa świetlnego LED z tyłu, trójwymiarowe szkło z powodzeniem oddziela sygnaturę tylnego światła od innych funkcji oświetleniowych.

Innowacje również w przedniej części samochodu

Kolejna generacja cyfrowych świateł do jazdy w dzień i modułów świetlnych jest teraz wizualnie oddzielona, co zapewnia większą przejrzystość projektu. Designerzy zaprojektowali poszczególne diody LED tego kolejnego stopnia ewolucji cyfrowych świateł do jazdy w dzień (w sumie jest ich 70), jako przezroczyste, trójwymiarowe obiekty. Przednia część cyfrowych świateł do jazdy w dzień ma precyzyjną pryzmatyczną strukturę, a otacza je metalizowane, trójwymiarowe wykończenie, przyciągając uwagę do „cyfrowych oczu” samochodu.

Sygnalizacja zbliżeniowa, funkcja znana z innych modeli Audi, została rozszerzona w nowym Q6 e-tron o światło komunikacyjne. Zintegrowane z cyfrowymi tylnymi światłami OLED, ostrzega innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach, wyświetlając w krytycznych sytuacjach drogowych specjalną statyczną sygnaturę tylnych świateł ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi oraz zwykłą grafikę tylnych świateł. W ten sposób system wspomagania kierowcy pomaga nie tylko użytkownikom modeli Audi, ale też wszystkim innym użytkownikom dróg.

Podobnie jak w przypadku zaawansowanego systemu informacji o ruchu drogowym w A8, który ostrzega użytkowników dróg o wypadkach lub zagrożeniach za pośrednictwem zdigitalizowanych reflektorów, światło komunikacyjne wykorzystuje dane pozyskiwane z tzw. roju pojazdów. Ponadto cyfrowe światła tylne OLED drugiej generacji aktywują światło komunikacyjne z symbolami ostrzegawczymi w okolicznościach nagłego zdarzenia drogowego, przy aktywacji RECAS (sygnału ostrzegającego o kolizji z tyłu), w przypadku włączenia świateł awaryjnych, świateł hamowania awaryjnego oraz nawiązania połączeń alarmowych (eCall) i połączeń pomocy drogowej (bCall).

Światło komunikacyjne nadaje również dodatkowego wymiaru funkcji ostrzegania o opuszczeniu pojazdu. Wcześniej informowało ono pasażerów tylko podczas wysiadania z samochodu, na przykład o zbliżaniu się innego samochodu lub roweru. Teraz, specjalnie dostosowana sygnatura świetlna w tylnym świetle ostrzega również rowerzystów lub kierowców zbliżających się od tyłu. W ten sposób Audi Q6 e-tron rozszerza swoją koncepcję bezpieczeństwa na innych użytkowników dróg.

Światło komunikacyjne wykorzystuje też specyficzną sygnaturę świetlną z przodu i z tyłu, by wskazywać status systemu asystenta parkowania, gdy samochód jest w trybie automatycznego parkowania. Dzięki temu, użytkownicy dróg znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie samochodu wiedzą, czy można się do niego bezpiecznie zbliżyć.

Klienci mogą aktywować swoje osobiste sygnatury świetlne

Na życzenie, reflektory Matrix LED mogą zostać wyposażone w funkcję tłumienia odblasków i maskowania obiektów. By jeszcze bardziej spersonalizować swoje Audi Q6 e-tron, klienci, aktywując „funkcje na żądanie”, mogą zarezerwować pakiet cyfrowych sygnatur świetlnych dla reflektorów LED plus/Matrix LED i cyfrowych tylnych świateł OLED już po zakupie, w trakcie eksploatacji samochodu. Mogą zakupić te funkcje na stałe lub na czas określony. Ta elastyczność pozwala klientom Audi spersonalizować własne Audi Q6 e-tron z maksymalnie ośmioma cyfrowymi sygnaturami świetlnymi (tylko w połączeniu z cyfrowymi tylnymi światłami OLED i reflektorami LED plus/Matrix LED) i dopasować je do osobistych preferencji. Użytkownicy mogą też dokupić asystenta świateł drogowych i pakiet Matrix.

Fot. Grupa Audi

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony