Toyota Motor Europe ogłosiła zwiększenie mocy produkcyjnych w polskiej fabryce koncernu o drugą linię produkcyjną silnika TNGA oraz elektrycznych przekładni hybrydowych tworzących razem hybrydowy zespół napędowy 1,5 l.
Niskoemisyjna technologia hybrydowa stanowi wyróżnik Toyoty na rynku europejskim oraz jednocześnie trzon strategii koncernu przechodzenia na napędy w pełni elektryczne. Wysokie zainteresowanie tą technologią w Europie, potwierdzone szybko rosnącą sprzedażą, która obecnie wynosi już ponad 50% całości wolumenu zamówień na modele Toyoty, zaowocowały decyzją o ulokowaniu dwóch kolejnych inwestycji w polskiej fabryce koncernu. Ogłoszone dwa nowe projekty związane są z budową kolejnej linii produkcyjnej elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT 1,5 l oraz współpracujących z nimi silników benzynowych TNGA 1,5 l. Hybrydowe zespoły napędowe 1,5 l z Polski będą montowane m.in. w czwartej generacji Toyoty Yaris, która zadebiutuje na europejskim rynku w 2020 roku. Utworzenie dodatkowych linii planowane jest w wałbrzyskim zakładzie Toyoty, w którym będzie rozbudowywana hala obróbki i montażu silników oraz hala odlewni, a części do produkcji będą pochodzić między innymi z zakładu w Jelczu-Laskowicach. Całość inwestycji ma zostać zakończona do 2022 roku.
Toyota jest jednym z najważniejszych założycieli Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Od kilkunastu lat wyznacza kurs rozwoju gospodarki przemysłowej opartej na wiedzy zarówno w Wałbrzychu, jak i całym regionie wałbrzyskim. Nowe inwestycje Toyoty wyznaczają kierunki nie tylko jeżeli chodzi o produkcję przemysłową najwyższej jakości, ale również wpływają na coraz wyższy poziom edukacji w naszym regionie. Przygotowujemy kadry do pracy w najnowocześniejszej fabryce motoryzacyjnej firmy Toyota w Europie – podsumowuje decyzję Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.
W inwestycjach chodzi nie tylko o zasoby finansowe, ale też o transfer innowacyjnych i nowatorskich technologii po to by dać ludziom szansę na rozwój i nabycie nowych umiejętności. Toyota sukcesywnie rozbudowuje swoją działalność w oparciu o napędy hybrydowe, a polska fabryka stanowi ważne ogniwo na drodze do upowszechniania niskoemisyjnej technologii hybrydowej w Europie – podkreśla Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty
Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł energii – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem. W Polsce Toyota ulokowała drugi poza Japonią ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Ma on dostarczać elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych koncernu produkowanych w Europie.
Projekty TMMP związane z technologią hybrydową
Do tej pory w polskich fabrykach Toyoty wystartowały dwa z czterech zapowiedzianych wcześniej projektów związanych z hybrydową technologią Toyoty. W październiku ubiegłego roku w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1.8, natomiast we wrześniu tego roku w Jelczu-Laskowicach wystartowała produkcja silnika konwencjonalnego 2,0 l TNGA współpracującego z napędami hybrydowymi. W kwietniu przyszłego roku w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja pierwszej z dwóch planowanych linii silnika TNGA o pojemności 1,5 l. Rok później w fabryce w Wałbrzychu uruchomiona zostanie pierwsza z dwóch planowanych linii współpracującej z tym silnikiem elektrycznej przekładni hybrydowej e-CVT, w tym produkcja silników elektrycznych MG1, stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. W ten sposób polskie zakłady Toyoty będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy.
TNGA
Toyota New Global Architecture to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta oznacza wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi jak i układów napędowych do różnych modeli. Jej cechą charakterystyczną jest niżej położony środek ciężkości oraz sztywniejsze nadwozie samochodu, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy. Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, charakteryzujących się automatycznym transportem detalu obrabianego w procesie, a co za tym idzie wyższą wydajnością, modułową konstrukcją linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej oraz lepszą ergonomią pracy i mniejszą uciążliwością dla środowiska.
Komentarze (0)