Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  29.05.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

ZF coPILOT: zaawansowany system wspomagania kierowcy

Zestaw czujników coPILOT ZF składa się z radaru przedniego, czterech radarów narożnych i łącznie ośmiu kamer. Sercem systemu jest komputer ZF ProAI Gen2. Fot. ZF

Podczas targów Auto Shanghai 2019 koncern ZF zaprezentował system ZF coPILOT – inteligentny, zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS), umożliwiający zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Wyposażone w ten system pojazdy, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uniwersalnego systemu czujników, mogą wykonywać różne zautomatyzowane funkcje kierowania, zwłaszcza na autostradach.

Ponadto ZF coPILOT może być obsługiwany za pomocą poleceń głosowych i został zaprojektowany tak, aby rozpoznawać warunki ruchu drogowego, wyczuwać kierowanie pojazdu i monitorować kierowcę, pomagając w ten sposób zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom przez aktywne sterowanie. Sercem ZF coPILOT jest centralny komputer ZF ProAI i platforma NVIDIA DRIVE. System jest przeznaczony do produkcji seryjnej i będzie dostępny od 2021 roku.

  • Zintegrowane i intuicyjne rozwiązanie dla nowej generacji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy wykorzystujące technologię ZF ProAI i NVIDIA DRIVE
  • Nowe doznania z jazdy półautomatycznej: ZF coPILOT przejmuje różne manewry
  • Zwiększona niezawodność i możliwości w zakresie bezpieczeństwa w samochodach osobowych z półautomatycznym układem kierowania pojazdem
  • Komputer centralny ZF ProAI oferuje potężne możliwości SI, procesor NVIDIA DRIVE Xavier i zestaw oprogramowania poziomu 2+

Zaledwie trzy miesiące po tym, jak firmy ZF i NVIDIA ogłosiły, że ZF ProAI jest pierwszym systemem wykorzystującym oprogramowanie DRIVE firmy NVIDIA, ZF coPILOT zadebiutował na targach Auto Shanghai 2019. Firmy wspólnie zaprezentowały system wspomagania kierowcy na poziomie „Level 2+”, prowadzący do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy w samochodach osobowych.

System ZF coPILOT wyposażony jest w sztuczną inteligencję, uniwersalny zestaw czujników, potężny komputer centralny ZF ProAI oraz platformę NVIDIA DRIVE, oferując w ten sposób funkcje jazdy i bezpieczeństwa, które przewyższają osiągi zwykłego systemu Level 2 do jazdy półautomatycznej. Pozwala nam to osiągnąć lepszą jakość jazdy półautomatycznej – powiedział Torsten Gollewski, szef działu Autonomous Mobility Solutions w ZF.

Pojazd pokazowy ZF coPILOT, który po raz pierwszy został zaprezentowany na targach Auto Shanghai, jasno demonstruje zakres funkcji i związany z nimi komfort i bezpieczeństwo kierowców: pojazd może samodzielnie wykonywać określone manewry związane z prowadzeniem pojazdu, np. wjeżdżanie na autostrady i wyjeżdżanie z nich w odpowiednich warunkach. W celu zaoferowania bardziej relaksującej jazdy po autostradzie ZF coPILOT łączy zaawansowany tempomat z aktywnym wspomaganiem kierowania i asystentem utrzymania pasa ruchu. Ponadto, ZF coPILOT może aktywnie zmieniać pasy ruchu, wymijać i włączać się do ruchu. Ponadto system może w sposób ciągły analizować otoczenie pojazdu, rozpoznawać pieszych, nadjeżdżające pojazdy i skrzyżowania.

ZF coPILOT jest również wyposażony w czujniki i funkcje, które monitorują kierowcę i mogą generować ostrzeżenia w przypadku potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Na przykład, gdy kierowca jest rozproszony, jego uwaga jest zbytnio oddalona od ruchu na drodze lub wykazuje on oznaki senności.

Oprócz inteligentnego prowadzenia po trasie, w tym funkcji „MyRoute” – mapy rozpoznającej powtarzające się trasy – ZF coPILOT jest również wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu, dzięki czemu kierowca może wygodnie włączać, obsługiwać i wyłączać funkcje wspomagania kierowcy za pomocą poleceń głosowych, jeśli chce prowadzić pojazd samodzielnie.

Czujnik ZF w pojeździe pokazowym składa się z radaru przedniego, czterech radarów narożnych i łącznie ośmiu kamer. Dwie kamery są skierowane do przodu i jedna do tyłu, dwie są zintegrowane z lusterkami bocznymi, a jedna monitoruje kierowcę.

Aby ocenić ogromną ilość danych zbieranych w czasie rzeczywistym przez wszechstronny zestaw czujników, konieczna jest wysoka wydajność przetwarzania. Jest to zadanie centralnego komputera ZF ProAI Gen2, który jest sercem systemu ZF coPILOT. Dzięki wysokowydajnym, energooszczędnym obliczeniom procesora NVIDIA DRIVE Xavier, ZF ProAI może zintegrować i w pełni kontrolować wstępnie przeszkolone algorytmy dla wszystkich funkcji wspomagania kierowcy. System jest elastyczny, skalowalny i łatwy do aktualizacji. W razie potrzeby producenci samochodów mogą wprowadzać dodatkowe cechy i funkcje własne lub funkcje opracowane przez ZF.

Z rodziną produktów składającą się z czterech modeli od poziomu 0 do poziomu 5, ZF ProAI obejmuje cały zakres zastosowań motoryzacyjnych. Najlepszy model, ZF ProAI RoboThink, oferuje do 600 trylionów operacji na sekundę (600 teraOPS), co czyni go najpotężniejszym superkomputerem z obsługą sztucznej inteligencji dostępnym obecnie w branży motoryzacyjnej.

Ponieważ wysoce zautomatyzowane kierowanie pojazdem na poziomie 3 SAE nie jest dozwolone w wielu krajach, ZF coPILOT opiera się na półautomatycznej jeździe na poziomie 2 SAE, co wymaga od kierowcy ciągłego monitorowania warunków ruchu drogowego. Jednak udoskonalone technologie poziomu 2+ firmy ZF i NVIDIA zapewniają niezawodną i wygodną pomoc, działając jak „drugi pilot”, który wspiera kierowcę.

Jesteśmy przekonani, że rozszerzony system poziomu 2+, taki jak ZF coPILOT, jest bardzo atrakcyjny dla producentów samochodów. Ze względu na szeroki zakres funkcji, oferuje konsumentom znaczącą wartość dodaną w zakresie bezpieczeństwa i komfortu jazdy – i to w konkurencyjnej cenie - powiedział Torsten Gollewski.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony