Motocykle

Części i regeneracja

Motocykle

Części eksploatacyjne

5 miesięcy temu  21.04.2020, ~ Administrator   

Awaria hamulca motocyklowego po wymianie klocków

Sześciotłoczkowy zacisk hamulcowy symetryczny z wymontowanym jednym klockiem hamulcowym. Widoczne duże zabrudzenia tłoczków, mimo że zacisk ma dopiero 4000 km przebiegu

Strona 1 z 3

Niekiedy zdarza się, że zupełnie sprawnie działający hamulec tarczowy zaczyna odmawiać posłuszeństwa po wymianie zużytych klocków hamulcowych. Początkowo grzeje się lub piszczy, a wkrótce zaczyna się blokować. Łatwo w ten sposób zniszczyć tarczę hamulcową, a nawet przegrzać zacisk i uszkodzić jego uszczelnienia. Jak powstaje to zjawisko i jak temu przeciwdziałać?

Winę ponosi tu brak czyszczenia i serwisu zacisku hamulcowego podczas wymiany klocków. Mechanik chce najczęściej szybko i tanio wykonać usługę, dlatego zamiast wyczyścić i nasmarować zacisk, zwracając uwagę na stan tłoczków i uszczelnień, ogranicza się do wciśnięcia tłoczków i zamontowania nowych klocków w brudnym zacisku. Przyczyną późniejszego przegrzewania i blokowania hamulców mogą być pordzewiałe tłoczki hamulcowe, uszkodzone osłonki tłoczków, zatarte prowadnice zacisku, a nawet stary płyn hamulcowy. 

Budowa motocyklowego hamulca tarczowego
Chcąc dokładnie wytłumaczyć wszystkie przyczyny awarii, trzeba zacząć od przypomnienia budowy motocyklowego hamulca tarczowego. Hamulce tarczowe składają się z tarczy przymocowanej do piasty koła motocyklowego oraz zacisku z klockami hamulcowymi zamontowanego przeważnie do goleni zawieszenia przedniego lub do ramienia wahacza w zawieszeniu tylnym. Sterowanie hamulcem tarczowym odbywa się za pomocą dźwigni współpracującej z pompą hamulcową i układem hydraulicznym. Największymi zaletami hamulców tarczowych są: wysoka skuteczność hamowania, odporność na przegrzanie eksploatacyjne, łatwe odprowadzanie ciepła i mała masa układu. Ich wielką zaletą jest także zdolność do szybkiego samooczyszczania. Wystarczy jeden obrót tarczy hamulcowej, aby krawędzie klocków oczyściły powierzchnię tarczy z brudu i wody. 

Symetryczne i niesymetryczne zaciski hamulcowe – wady i zalety
Zaciski motocyklowych hamulców tarczowych dzielimy na symetryczne i niesymetryczne, nazywane też pływającymi.
Największą wadą zacisków niesymetrycznych jest marnowanie części siły nacisku na dźwignię pompy hamulcowej, na przesuwanie zacisku względem jarzma mocującego. Jest to konieczne dla równomiernego hamowania obydwoma klockami hamulcowymi. Opory przesuwu zacisku po sworzniach prowadzących wzrastają wraz ze wzrostem siły hamowania, a w przypadku zatarcia tulejek zacisku efektywność działania hamulca znacznie spada, gdyż hamowanie odbywa się tylko jednym klockiem, a tarcza hamulcowa ugina się pod naciskiem klocka w ramach swojej elastyczności. Po zakończeniu hamowania zatarte tulejki sworzni prowadzących zacisk spowodują, że nie cofnie się on do położenia wyjściowego, ale pozostanie przesunięty w sposób wymuszający ciągłe tarcie klocka opartego o obudowę zacisku. W najlepszym wypadku doprowadzi to do rozgrzewania się tarczy hamulcowej podczas jazdy i wzrostu oporów toczenia motocykla. Może przyczynić się jednak do takiego rozgrzania płynu hamulcowego wewnątrz zacisku, że rozszerzy się on, wypychając drugi klocek, i siła hamowania wzrośnie aż do zatrzymania pojazdu. Wszystko to spowodowane jest specyficzną konstrukcją zacisku niesymetrycznego, w którym tłoczek lub tłoczki hamulcowe działają tylko po jednej stronie tarczy hamulcowej, a więc w konstrukcjach klasycznych – tylko na jeden klocek hamulcowy. Ten klocek porusza się względem obudowy zacisku hamulcowego. Drugi klocek hamulcowy jest oparty o obudowę zacisku i względem tej obudowy pozostaje stale nieruchomy.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Nierównomiernie wysunięte tłoczki w symetrycznym zacisku sześciotłoczkowym, po naciśnięciu na dźwignię hamulcową. Takie zjawisko wskazuje na początek zacierania się tłoczków
Jarzmo zacisku niesymetrycznego z widocznym sworzniem prowadzącym
Częściowo zdemontowany niesymetryczny zacisk hamulcowy
Sworzeń prowadzący osadzony w niesymetrycznym zacisku dwutłoczkowym motocykla Honda CBF500
Częściowo rozmontowany dwutłoczkowy zacisk hamulcowy niesymetryczny ze zdjętymi klockami hamulcowymi i częściowo wysuniętymi sworzniami prowadzącymi
Dwutłoczkowy zacisk niesymetryczny zdjęty ze sworzni prowadzących osadzonych w jarzmie
Bardzo zaniedbany jednotłoczkowy niesymetryczny zacisk hamulcowy z tłoczkiem zatartym na skutek korozji

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony