Motocykle

Części eksploatacyjne

ponad rok temu  21.04.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Awaria hamulca motocyklowego po wymianie klocków

Sześciotłoczkowy zacisk hamulcowy symetryczny z wymontowanym jednym klockiem hamulcowym. Widoczne duże zabrudzenia tłoczków, mimo że zacisk ma dopiero 4000 km przebiegu

Strona 2 z 2

Jak zapobiec blokowaniu się zacisku?
Jak nie dopuścić do występowania takiego niekorzystnego zjawiska? Otóż należy często przeprowadzać czyszczenie zacisków połączone ze smarowaniem roboczej powierzchni tłoczków hamulcowych. Należy to robić także pomiędzy wymianami klocków. Konieczna jest również szybka wymiana uszkodzonych gumek osłaniających tłoczek, gdyż zapobiegają one przedostawaniu się wody i brudu na zewnętrzne ścianki tłoczka.
Zwiększone opory toczenia motocykla spowodowane nieprawidłową pracą zacisków hamulcowych są pierwszym symptomem rychłego blokowania zacisków. Zjawisko to występuje niekiedy już po przebiegu 3-3,5 tysiąca kilometrów od ostatniego serwisu hamulców. Nie należy zwlekać, lecz natychmiast przystąpić do czyszczenia zacisków.

Pamiętajmy, że w hydraulicznie sterowanych układach hamulcowych pracuje płyn hamulcowy, który należy wymieniać co 2 lata. Zawartość wody w płynie hamulcowym powoduje zwiększenie elastyczności dźwigni hamulca. Przy wzroście temperatury zacisku woda zawarta w płynie hamulcowym może zamienić się w parę i znacznie zwiększyć ciśnienie wewnątrz układu, co spowoduje samoczynny wzrost siły hamowania. To wszystko sprawia, że nie należy zwlekać z wymianą płynu i przeprowadzać ją zawsze przy wymianie klocków hamulcowych, nie rzadziej niż co 2 lata, lub wtedy gdy zawartość wody w płynie hamulcowym przekroczy 2%.
Jeżeli układ hamulcowy jest bardzo stary i stare są także elastyczne przewody hamulcowe, to może następować zjawisko degradacji wewnętrznych ścianek przewodów pod wpływem wody i płynu hamulcowego. Wykruszony materiał ścianek tworzy w najwęższych miejscach przewodu (miejsca zakucia końcówek przewodów lub załamania) coś na kształt zaworu hydraulicznego jednostronnego działania. Wykruszony materiał przewodu zbity w najwęższym punkcie podczas hamowania przepuści płyn pod dużym ciśnieniem wytworzonym przez pompę hamulcową, ale będzie przeszkodą dla płynu powracającego pod ciśnieniem atmosferycznym po zakończeniu hamowania. Spowoduje to długotrwałe tarcie klocków o tarczę hamulcową po zakończeniu hamowania. Wiadomo teraz, dlaczego należy wymieniać elastyczne przewody hamulcowe co 5-7 lat, nawet gdy nie widać na nich objawów starzenia gumy. 

Rafał Dmowski

GALERIA ZDJĘĆ

Nierównomiernie wysunięte tłoczki w symetrycznym zacisku sześciotłoczkowym, po naciśnięciu na dźwignię hamulcową. Takie zjawisko wskazuje na początek zacierania się tłoczków
Jarzmo zacisku niesymetrycznego z widocznym sworzniem prowadzącym
Częściowo zdemontowany niesymetryczny zacisk hamulcowy
Sworzeń prowadzący osadzony w niesymetrycznym zacisku dwutłoczkowym motocykla Honda CBF500
Częściowo rozmontowany dwutłoczkowy zacisk hamulcowy niesymetryczny ze zdjętymi klockami hamulcowymi i częściowo wysuniętymi sworzniami prowadzącymi
Dwutłoczkowy zacisk niesymetryczny zdjęty ze sworzni prowadzących osadzonych w jarzmie
Bardzo zaniedbany jednotłoczkowy niesymetryczny zacisk hamulcowy z tłoczkiem zatartym na skutek korozji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony