Motocykle

Motocykle

7 dni temu  09.10.2018, ~ Administrator   

Kompleksowy remont motocykla – regeneracja zawieszeń

Amortyzatory tylne motocykla MZ wymontowane do regeneracji

Strona 1 z 2

Podczas generalnego remontu klasycznego lub zabytkowego motocykla często wykrywamy nadmierne luzy pomiędzy współpracującymi elementami zawieszeń. Wynika to z dużego przebiegu i związanego z tym zużycia, zaniedbań serwisowych lub jest skutkiem działania korozji.

Zawieszenia starszych motocykli różnią się od zawieszeń współczesnych, w których wykorzystuje się najczęściej wahacz wleczony w zawieszeniu tylnym i teleskopy pracujące w układzie odwróconym w zawieszeniu przednim. Zabytkowe jednoślady mają najczęściej sztywno zamocowane tylne koło i przednie koło zawieszone na widelcu trapezowym. Te nieco nowsze mają klasyczny widelec teleskopowy przy przednim kole i znany z motocykli współczesnych wahacz wleczony w zawieszeniu tylnym, z tą różnicą, że wahacze pojazdów klasycznych są podparte najczęściej na dwóch elementach resorująco-tłumiących, zwanych potocznie teleskopami. Nieco rzadziej spotykamy motocykle z suwakowym zawieszeniem tylnego koła.

Naprawa przedniego zawieszenia
Naprawa zużytych teleskopów polega na wymianie rur nośnych (lag) i tulejek prowadzących. Zużyte lub porysowane wewnętrzne powierzchnie goleni to zazwyczaj powód do wymiany całych teleskopów. Niekiedy występują trudności z zakupem części zamiennych do teleskopów starszych motocykli, wówczas jedynym sposobem przywrócenia sprawności przedniego zawieszenia jest przetoczenie zewnętrznych powierzchni zużytych lag i wewnętrznych powierzchni goleni oraz dorobienie nowych tulejek prowadzących o wymiarach odpowiadających nowym średnicom. Niestety, taki sposób regeneracji obniża wytrzymałość teleskopów, dlatego nie jest wskazany przy likwidowaniu dużych luzów.
Likwidowanie luzów w przednim zawieszeniu trapezowym (wielowachaczowym) polega na wymianie zużytych tulejek i szpilek. Najtańsze zawieszenia trapezowe, nieposiadające wymiennych tulejek, wymagają dorobienia nadwymiarowych szpilek i rozwiercenia na odpowiednio większą średnicę otworów, w których pracują. Przy wyrobionych otworach w wahaczach dorobienie nadwymiarowych szpilek będzie konieczne także podczas regeneracji zawieszenia trapezowego, wyposażonego w wymienne tulejki. Tulejki te wykonane są najczęściej z brązu, rzadziej z żeliwa lub mosiądzu.

A co z tylnym zawieszeniem?
Naprawa tylnego zawieszenia wahaczowego sprowadza się do zlikwidowania luzów pomiędzy osią wahacza i samym wahaczem, a także wymiany lub regeneracji elementów resorująco-tłumiących (teleskopów) i współpracujących z nimi tulejek metalowo-gumowych. Wahacz motocyklowy może być łożyskowany w różny sposób, zależnie od tego należy stosować odpowiednią metodę. Wahacze łożyskowane na tulejach wymagają wymiany zużytych tulei i osi wahacza. Wahacze wyposażone w tuleje metalowo-gumowe, wymagają najczęściej wymiany tylko tych tulei, jednak jest to operacja bardzo trudna, gdyż należy rozpocząć ją od wstępnego usunięcia całej gumy z wnętrza tulei. Najlepiej zrobić to, wypalając gumę za pomocą niewielkich porcji benzyny (oczywiście wahacz musi zostać wcześniej wymontowany). Po usunięciu całej gumy trzeba wyjąć wewnętrzną tuleję metalową i delikatnie naciąć tę zewnętrzną, wciśniętą do wnętrza wahacza. Ostatecznie usuwamy zewnętrzną metalową tuleję przez przełamanie jej ścianek do wnętrza otworu osi wahacza. Jeżeli wahacz jest łożyskowany na łożyskach igiełkowych, to w zależności od konstrukcji trzeba wymienić całe łożyska, wyciskając je na prasie i wciskając nowe lub szlifując bieżnie i dobierając nowe nadwymiarowe rolki.
Usunięcie luzów w zawieszeniu suwakowym zacząć trzeba od wymiany kolumn suwaka wraz z dopasowanymi do nich tulejami. Obecnie trudno już kupić części zamienne do suwaków zabytkowych motocykli, dlatego w przypadku ich braku naprawa polega na dotoczeniu nadwymiarowych kolumn i rozwierceniu tulei umieszczonych w suwakach na wymiar pozwalający na swobodną, ale bezluzową współpracę z nadwymiarowymi kolumnami.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Tylne zawieszenie suwakowe w motocyklu M-72 ze zdemontowanymi osłonami
Teleskop przedni motocykla M-72 z przeszlifowaną zewnętrzną powierzchnią lagi
Przeszlifowana powierzchnia sztycy suwaka tylnego, na której nadal widoczne są ubytki korozyjne
„Konusowa” piasta koła jezdnego przerobiona w celu zamontowania łożysk maszynowych

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony