Aplikacja smaru
Gdy kończy się sezon motocyklowy, wielu użytkowników jednośladów szuka odpowiednich produktów, by zabezpieczyć maszyny na zimę. Chemia motocyklowa to bardzo szeroka grupa produktów, obejmująca oleje silnikowe, przekładniowe, płyny do chłodnic, hamulcowe i do zawieszeń oraz smary i inne preparaty do pielęgnacji powierzchni.
Okres jesienno-zimowy to idealny czas na gruntowny serwis motocykla, do czego potrzebne są odpowiednie materiały. Na różnorodność preparatów i poziom ich zaawansowania technologicznego wpływają: skomplikowana konstrukcja, wysokie parametry i wymagania oraz odmienne warunki eksploatacji poszczególnych typów motocykli (sportowych, drogowych, terenowych czy skuterów).
Ostatnio jednoślady objęte zostały normą czystości spalin Euro 4, a więc kolejnym parametrem mającym wpływ na dobór oleju silnikowego. Jeśli olej spełnia normę JASO MA2, może być zastosowany w motocyklu z katalizatorem. W normie tej zostały sprecyzowane parametry pracy mokrego sprzęgła w oleju (współczynniki tarcia), a także określone poziomy zawartości w dodatkach uszlachetniających poszczególnych pierwiastków, żeby nie wpływały na pracę katalizatora.
Do poszczególnych modeli motocykli zawsze stosujemy olej o klasie lepkości wskazanej w instrukcji obsługi. Preferencje producentów wynikają ze stosowanej w ich silnikach technologii. Wynika to z faktu, że olej dobiera się na etapie projektowania silnika, ustalając ciśnienie oleju (które zapewni trwały film smarny) i wydajność pompy, przy zaprojektowanych np. pasowaniach panewek. Przykładowo: w motocyklach Honda (także innych markach japońskich) często spotykaną lepkością jest SAE 10W-30. Najpowszechniejszą klasą lepkości jest jednak SAE 10W-40, natomiast w motocyklach Harley Davidson stosuje się oleje o klasie lepkości SAE 20W-50.
Oleje silnikowe
Wybierając olej z szerokiej oferty rynkowej, warto zastosować nowoczesne produkty Fuchs Silkolene oparte na nowej XP Technology (eXtreme Performance), na której podstawie powstała seria produktów Silkolene Pro 4 XP i Silkolene Comp 4 XP. Zapewnia ona szereg korzyści, takich jak wzrost mocy, zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, a przede wszystkim redukcję zużycia ściernego współpracujących elementów. Zostało to osiągnięte poprzez zmniejszenie tarcia współpracujących elementów. Zredukowano tarcie, a mimo to oleje te spełniają normę JASO MA2 i uzyskały potwierdzający to certyfikat. Nowe pakiety dodatków uszlachetniających zastosowane w połączeniu z bazami olejowymi wykorzystanymi we wcześniejszych produktach Pro 4 i Comp 4 pozwoliły na pogodzenie wykluczających się właściwości, czyli odpowiedniego współczynnika tarcia dla poprawnego działania mokrego sprzęgła i jednocześnie redukcji tarcia i strat mocy. Parametry zostały potwierdzone podczas badań na hamowni, po testach silniki zostały rozmontowane i zaobserwowano mniejsze zużycie ścierne elementów (np. gładzi cylindra, dźwigienek zaworowych) niż w silnikach smarowanych innymi olejami klasy premium.
Płyny do zawieszenia
W płynach stosowanych w zawieszeniach dąży się do uzyskania stabilnych parametrów pracy przedniego widelca i amortyzatorów tylnych. Podczas intensywnej pracy zawieszenia olej w amortyzatorze nagrzewa się i spada jego lepkość. Powoduje to, że zawieszenie jest coraz bardziej miękkie, a w skrajnych przypadkach pojawia się zjawisko zanikania tłumienia. Zmiana parametrów pracy zawieszenia nie jest korzystna dla kierującego motocyklem, więc dąży się do jak najmniejszej wrażliwości płynu amortyzatorowego na wzrost temperatury, co jest zobrazowane wysokim wskaźnikiem lepkości (im wyższy wskaźnik lepkości, tym mniej spada lepkość przy rozgrzewaniu się oleju). Silkolene RSF (RSF – Racing Suspension Fluid), płyny do zawieszeń motocyklowych, mają bardzo wysokie wskaźniki lepkości i celowe staje się stosowanie tabeli przy zamianie ze standardowych Fork Oil na Silkolene RSF. Przykładowo, Silkolene RSF 7.5 w 40°C ma lepkość 35,1 mm2/s, co odpowiada konkurencyjnym olejom Fork Oil 10W (Medium), natomiast ze wzrostem temperatury mniej spada jego lepkość, co obrazuje bardzo wysoki wskaźnik lepkości i lepkość oleju w 100°C. Podobnie Silkolene RSF 10 w 40°C ma lepkość 47,4 mm2/s, co jest wartością zbliżoną do Fork Oil 15W, natomiast wraz ze wzrostem temperatury jego lepkość spada wolniej, co obrazuje wysoki wskaźnik lepkości. Wymiana w widelcu oleju Fork Oil 10W Medium na RSF 10 spowoduje, że zawieszenie będzie nieco „twardsze”. Użytkownicy, dopasowując w praktyce parametry zawieszenia do stylu jazdy, mogą o jedną klasę podnieść lepkość. Silkolene RSF daje możliwość precyzyjnego dopasowania zawieszenia i zachowania parametrów w każdych warunkach eksploatacji (od jazdy terenowej po wyczynową na torze wyścigowym). Poszczególne oleje RSF można ze sobą mieszać, by uzyskać oczekiwaną lepkość.
Poza skutecznym tłumieniem, płyny do widelców przednich mają zmniejszać tarcie pomiędzy tulejkami i rurami widelca, a także zabezpieczać wszystkie elementy przed korozją.
Płyny do chłodnic
Nowoczesne płyny do układów chłodzenia oparte są na OAT (Organic Acid Technology) – technologii dodatków opartych na kwasach organicznych. Oparty na niej jest również Silkolene Mag Cool, gotowy do użycia płyn o przedłużonej trwałości, który może być stosowany w silnikach zbudowanych ze stopów magnezu czy aluminium oraz w konstrukcjach wykonanych z materiałów standardowych. Płyn jest kompatybilny z tworzywami sztucznymi, przewodami. Jest w stanie lepiej zabezpieczać antykorozyjnie zarówno elementy silnika, jak i chłodnice; lepiej przejmuje też ciepło z silnika i oddaje poprzez chłodnicę. Zimą z kolei zapewnia ochronę przed zamarzaniem (aż do -40°C).
Smary do łańcuchów napędowych
Zdecydowana większość motocykli posiada napęd tylnego koła łańcuchem napędowym, który musi być odpowiednio smarowany, by zmniejszyć tarcie i zabezpieczyć elementy układu napędowego przed korozją. Warunki, w jakich pracują łańcuch i zębatki (woda, błoto, temperatury zmienne w szerokim zakresie, wysokie przeciążenia), są ekstremalnie ciężkie, szczególnie w warunkach sportu wyczynowego (wyścigi drogowe, motocrossowe, żużlowe). Właśnie sport był polem doświadczalnym, na którym sprawdził się profesjonalny smar syntetyczny do łańcuchów napędowych Silkolene Pro Chain. Jest on odpowiedni do stosowania zarówno w warunkach drogowych, jak i w terenie. Można go używać do wszystkich rodzajów łańcuchów napędowych, w tym także o-ringowych i x-ringowych. Smarując łańcuch, pamiętajmy, by nanosić smar z umiarem, a nadmiar usunąć szmatką, po czym poczekać, by rozpuszczalnik odparował. Smary łańcuchowe Silkolene zawierają bowiem dużo rozpuszczalników, co pozwala im dobrze wnikać do tulejek i smarować skutecznie sworznie łańcucha, ale po aplikacji musimy dać czas rozpuszczalnikowi, żeby wyparował i by smar nie pobrudził felgi.
Smar i pielęgnacja powierzchni
Wszystkie motocykle, a szczególnie terenowe czy np. quady, narażone są na kurz, błoto i wodę. Smar musi zabezpieczać łożyska główki ramy, łożyska kół i inne mechanizmy. Silkolene Pro RG2 to wielofunkcyjny, syntetyczny smar o wysokiej temperaturze kroplenia. Charakteryzuje się dużą odpornością na wysokie temperatury i wodę. Gwarantuje wypieranie wody i odporność na wymywanie oraz doskonałe zabezpieczenie przed korozją, co czyni go idealnym środkiem smarnym do wykorzystania w rajdach terenowych, a nawet różnego rodzaju sprzęcie wodnym. Dla mechaników istotne jest to, że jest łatwy w aplikacji.
Dla zabezpieczenia powierzchni lakierowanych Fuchs poleca Silkolene Pro-Prep. Produkt ten przywraca kolor elementom plastikowym oraz powierzchniom lakierowanym, ułatwia późniejsze mycie pokrytych nim elementów, a ponadto hamuje przywieranie zanieczyszczeń (zawiera silikon, pozostawia ochronną warstewkę). Często jest wykorzystywany przez zawodników motocrossowych, którzy stosują Silkolene Pro-Prep na błotniki.
Bogdan Ptak
Fuchs Oil
Komentarze (0)