Ruchoma tarcza multiwariatora „palcowego” z częściowo wysuniętymi „palcami”
Fabrycznie nie montuje się lekkich rolek, ciężarków lub „palców”, ale jeżeli zwiększymy obroty osiągane przez silnik za sprawą zabiegów tuningowych, to warto je wykorzystać tak, aby silnik pracował najczęściej w przedziale pomiędzy obrotami mocy maksymalnej i maksymalnego momentu obrotowego. Niestety właściwy ciężar trudno dobrać, można to zrobić jedynie metodą prób i błędów, czyli montując zestawy rolek, ciężarków lub „palców” o różnej masie i wykonując jazdy próbne. Masa rolek, ciężarków lub „palców” musi być dobrana do siły sprężyny koła pasowego biernego, a ta z kolei zależy od masy obciążającej skuter, czyli w wypadku skutera sportowego – od masy kierowcy. Oczywiście zamontowanie zbyt lekkich ciężarków sprawi, że skuter nie będzie osiągał maksymalnej prędkości, gdyż koło pasowe połączone z multiwariatorem nie osiągnie maksymalnej średnicy. Z kolei jeżeli ciężarki będą zbyt ciężkie, to koło pasowe połączone z multiwariatorem osiągnie swoją maksymalną średnicę, zanim silnik osiągnie obroty zbliżone do obrotów mocy maksymalnej, a wówczas skuter także nie osiągnie maksymalnej prędkości, gdyż silnik zostanie zduszony zbyt wysokim przełożeniem.
Wady i zalety różnych typów muliwariatorów
Największą wadą multiwariatorów rolkowych jest duża siła tarcia występująca pomiędzy rolkami i ich bieżniami. Tarcie powoduje dość szybkie zużywanie ich powierzchni, a takie rolki mają tendencję do blokowania się w bieżniach i powodują oporne działanie multiwariatora. Jego praca nie przebiega już tak płynnie. Te wady nie występują w multiwariatorach dźwigniowych, gdzie tarcie występuje głównie na osiach dźwigni. Multiwariatory dźwigniowe zazwyczaj są nieco cięższe, a ich konstrukcja jest bardziej skomplikowana, ale wykazują dużą trwałość i odporność na zanieczyszczenia. Multiwariatory „palcowe” nie są odporne na zanieczyszczenia, ale są lżejsze od konstrukcji dźwigniowych i trwalsze od multiwariatorów rolkowych.
Rafał Dmowski
Komentarze (0)