Motocykle

Układ hamulcowy

ponad rok temu  28.07.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Serwis zacisków hamulcowych w motocyklach - najczęstsze błędy
Strona 2 z 2

Przed ostatecznym zmontowaniem zacisku sprawdzamy, czy nowe klocki hamulcowe nie blokują się. Często bywa tak, że tańsze klocki wykonane są nie dość starannie i zahaczają o prowadnice lub obudowę zacisku. Jeżeli klocek ruchomy nie będzie cofał się prawidłowo, to powstanie ciągłe tarcie podczas jazdy i może dojść do zablokowania zacisku lub przegrzania tarczy hamulcowej. Trzeba wówczas lekko skorygować pilnikiem boczne powierzchnie klocków.

Podczas naprawy zacisku niesymetrycznego, po zdemontowaniu zacisku, wymontowujemy tłoczki z cylinderków. Sprawdzamy powierzchnie robocze tłoczków. Wymieniamy gumki osłonowe i uszczelniające, a także tłoczki, jeżeli ich powierzchnie robocze są uszkodzone lub skorodowane. Nawet gdy zauważymy niewielkie wzdłużne rysy na powierzchni tłoczka, to bezpieczniej go wymienić, zamiast ryzykować nieszczelność zacisku i wypływ płynu hamulcowego na powierzchnię klocka. Podobnie jak miało to miejsce w zaciskach hamulcowych symetrycznych, nierówne siły tarcia tłoczków wpływają na prawidłowość pracy zacisku. Wżery wewnątrz cylinderka hamulcowego nie mają wpływu na działanie zacisku, chyba że występują w rowku gumki uszczelniającej lub wżer jest tak głęboki, że zachodzi obawa rozszczelnienia cylinderka.

Pozostałe czynności serwisowe

Zawsze po naprawie zacisku należy wymienić płyn hamulcowy w całym układzie hamulcowym. Sama wymiana płynu hamulcowego nie wymaga oczywiście rozszczelnienia zacisku. Wystarczy zalewać świeży płyn do zbiornika pompy i odciągać stary płyn przez odpowietrznik zacisku. Czynność tę kontynuujemy do czasu pojawienia się świeżego, czystego płynu w rurce odpowietrznika. Podczas odpowietrzania zacisku mogą wystąpić trudności z całkowitym usunięciem powietrza znajdującego się wewnątrz cylinderka hamulcowego. Należy pamiętać, że zaciski hamulcowe są często standardowe, produkowane przez zewnętrznych wytwórców i adaptowane do działania w układzie hamulcowym konkretnego motocykla. Nie zawsze udaje się tak umieścić zacisk, aby zawór odpowietrzający znajdował się dokładnie w najwyższym punkcie cylinderka. W niektórych wypadkach dla właściwego odpowietrzenia zacisku trzeba pochylić motocykl, a nawet nieznacznie zmienić położenie zacisku po odkręceniu jednej z dwóch śrub mocujących jarzmo. Należy pamiętać, że po zsunięciu klocków z tarczy hamulcowej trzeba zablokować ich ruch za pomocą klinów, zanim rozpocznie się proces odpowietrzania. Podczas serwisowania zacisków należy też zwrócić uwagę na to, by starannie usuwać nadmiar smaru z tłoczków hamulcowych i ze sworzni prowadzących zacisk niesymetryczny. Smar pozostawiony na zewnątrz zacisku może łatwo pobrudzić tarczę lub klocki hamulcowe, a to bardzo osłabi skuteczność hamowania.

Rafał Dmowski

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony