Odpowiednie przygotowanie jednośladu do zimowania zapewni niezawodny rozruch na wiosnę
Przygotowanie motocykla do przechowywania przez okres zimowy obejmuje obszerną listę czynności, które pozwolą zachować doskonały stan jednośladu i cieszyć się pierwszymi przejażdżkami na wiosnę. Jeżeli użytkownik zapomni odpowiednio zabezpieczyć świecę zapłonową, może okazać się, że wybudzenie motocykla z zimowej hibernacji nie będzie możliwe. Wiodący na świecie producent świec zapłonowych – firma NGK Spark Plug – dzieli się wskazówkami pozwalającymi zapewnić niezawodny rozruch na wiosnę.
Po udanym sezonie konieczność odstawienia motocykla na okres zimowy nie zawsze jest łatwym doświadczeniem. Gdy spada temperatura, nadchodzi czas na czynności kontrolne, obsługowe i konserwacyjne, które pozwolą bezpiecznie przeczekać zimę, czyli okres, kiedy jednoślad nie jest używany. Przed nakryciem plandeką najczęściej użytkownik skupia się na kilku podstawowych czynnościach, jak wymiana oleju i jego filtra, demontaż akumulatora i kompleksowe czyszczenie. Bardzo często zapomina natomiast o podstawowej czynności, jaką jest zadbanie o ochronę układu zapłonowego.
– Użytkownik, siadając każdej wiosny na swój jednoślad, oczekuje, że silnik zapali bez problemu – mówi Kai Wilschrei, menedżer serwisów technicznych NGK Spark Plug Europe. – Warto pamiętać, że niezawodne działanie świec zapłonowych zależy od kilku czynników. Dlatego jeżeli przed odstawieniem motocykla na zimę nie zostaną wykonane odpowiednie czynności, silnik może zastrajkować w najmniej oczekiwanym momencie. Konieczne przygotowania są stosunkowo proste, ale mają ogromne znaczenie w momencie, gdy znowu będziemy chcieli wyjechać w trasę.
Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze wskazówki pozwalające zapewnić niezawodny rozruch w następnym sezonie.
1. Wymienić stare paliwo
Po dłuższym postoju motocykla stare paliwo może powodować problemy z rozruchem na zimno, można w łatwy sposób ograniczyć to ryzyko. Podczas ostatniej przejażdżki wystarczy podjechać na najbliższą stację benzynową i napełnić zbiornik świeżym paliwem.
Dlaczego jest to takie ważne? Kai Wilschrei wyjaśnia: – Gdy stare paliwo pozostaje przez dłuższy czas w zbiorniku, jego najbardziej lotne składniki odparowują, tym samym obniżając palność. W efekcie świeca z trudnością zapala mieszankę paliwowo-powietrzną i pojawiają się problemy z rozruchem na zimno. Niekiedy motocykla w ogóle nie można uruchomić.
Pozostawienie starego paliwa, a tylko jego wymiana na świeże, gdy silnik nie będzie chciał zacząć pracować na wiosnę, nie jest najlepszym pomysłem. Stare paliwo może pozostawić na izolatorze świecy problematyczny osad.
– Osady pochodzące ze starego paliwa tworzą warstwę elektroprzewodzącą, która powoduje, że napięcie zapłonu przemieszcza się w kierunku elektrody masowej po izolatorze i korpusie świecy zapłonowej – potwierdza Wilschrei. – Osadów takich praktycznie nie można usunąć, a co więcej nie zawsze są widoczne gołym okiem. Dlatego nawet jeżeli świeca wygląda dobrze, jej wymiana może być jedynym rozwiązaniem, gdy po zimie motocykla nie można uruchomić.
2. Napełnić zbiornik paliwa pod korek
Nie wystarczy nalać tylko trochę świeżego paliwa – bardzo ważne jest, by zbiornik napełnić pod korek. Dzięki temu nie będzie w nim wolnej przestrzeni pozwalającej na odparowanie lotnych składników benzyny.
– Parowaniu paliwa w ciągu zimowych miesięcy można zapobiec, gdy zbiornik jest rzeczywiście pełny – mówi ekspert.
Ponadto pełny zbiornik paliwa zmniejsza ryzyko powstawania korozji, ponieważ na wewnętrznych jego ściankach nie będzie osadzała się skroplona para wodna.
3. Opróżnić komory pływakowe gaźnika
Następnie należy opróżnić komory pływakowe gaźników w celu usunięcia starego paliwa. Warto pamiętać o tym, że paliwo wypłynie, przepłukując komorę pływakową, gdy kranik paliwa jest otwarty lub śruba spustowa jest odkręcona. Spuszczone paliwo należy odpowiednio zabezpieczyć zgodnie z wszystkimi przepisami w zakresie bezpieczeństwa i ochronnych środowiska.
Wydaje się to być zbyt pracochłonne?
– Należy zawsze pamiętać, że odpowiednia troska o sprzęt jest w każdym przypadku tańsza od jego naprawy. Dlatego warto wykonać tych kilka czynności – mówi Wilschrei. – A wtedy przed uruchomieniem silnika wystarczy doładować akumulator i pozostaje tylko cieszyć rozpoczęciem kolejnego sezonu.
Na kanale YouTube dostępny jest przygotowany przez NGK Spark Plug krótki film na temat przygotowania jednośladu do zimowania. Można go odtworzyć przez platformę techniczną www.tekniwiki.com lub bezpośrednio na YouTube.
Przed przygotowaniem jednośladu do zimowania
1. Wykonać trzy czynności zalecane przez NGK w celu ochrony świecy zapłonowej.
2. Wymienić płyny eksploatacyjne i filtry (oleju i powietrza).
3. Wymontować akumulator, uzupełnić cele wodą destylowaną, naładować do pełna (w miarę możliwości ładowarką dostarczającą mały prąd). Akumulator należy przechowywać w suchym miejscu w temperaturze pokojowej.
4. Jeżeli silnik motocykla jest chłodzony cieczą, sprawdzić stan płynu chłodzącego lub wymienić go.
5. Gruntownie oczyścić motocykl, usuwając wszelkie zanieczyszczenia gromadzące wilgoć, a także mogące przedostać się do zbiornika paliwa.
6. Oczyścić i nasmarować łańcuch.
7. Nawoskować elementy lakierowane, chromowane, skórę siedzenia zabezpieczyć odpowiednim środkiem.
8. Jeżeli motocykl nie jest przechowywany na podnóżce centralnej, należy nieznacznie zwiększyć ciśnienie w oponach, co zapobiegnie powstawaniu deformacji. Idealną wartością jest 0,5 bara powyżej zaleceń producenta motocykla. Raz na miesiąc należy obrócić koła tak, by zmienić miejsce styku opon z podłożem.
9. Nakryć motocykl miękkim pokrowcem lub plandeką w celu zabezpieczenia przed wilgocią.
10. Teraz można odpocząć i zacząć planowanie kolejnego sezonu!
Komentarze (0)