Regeneracja

Części i regeneracja

Paliwa i oleje

Regeneracja

26 dni temu  04.05.2020, ~ Administrator   

Olej w filtrze powietrza youngtimerów - jak temu zaradzić?

Miejsce, w którym przewód odmy doprowadzony jest do kolektora dolotowego i łączy się z nim za pomocą plastikowego króćca

Strona 1 z 2

Kłęby niebieskiego lub szarego dymu przy rozruchu silnika i przy silniejszym dodawaniu gazu mogą pojawiać się wtedy, gdy do filtra powietrza silnika czterosuwowego przedostaje się olej.

Do filtra powietrza może napływać olej z układu odpowietrzenia skrzynki korbowej w sytuacji, gdy z silnikiem lub jego osprzętem nie wszystko jest w porządku. Układ odpowietrzania skrzynki korbowej (odma), występujący w najprostszych jednocylindrowych silnikach czterosuwowych, nie dopuszcza do powstania szkodliwego nadciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu ssania i suwu pracy. Jeżeli jest to układ odpowietrzania pracujący dwukierunkowo, to zapobiega także powstawaniu podciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu sprężania i suwu wydechu.

W silnikach wielocylindrowych podciśnienie wywoływane przez tłok poruszający się do GMP równoważone jest przez nadciśnienie wywoływane przez tłok poruszający się do DMP. Wyjątek stanowią dwucylindrowe silniki rzędowe o tłokach współbieżnych (taki silnik stosowano w fiacie 126) i większość silników z tłokami pracującymi przeciwbieżnie (silniki samochodów VW Garbus). Niezależnie od typu silnika, jego praca powoduje przedostawanie się niewielkiej ilości sprężonej mieszanki i gazów spalinowych do skrzynki korbowej, gdyż uszczelnienie tłoków w cylindrach nigdy nie jest stuprocentowe. Nadciśnienie ze skrzynki korbowej dostaje się do filtra powietrza lub do rury dolotowej przez układ odpowietrzania. Powietrze to zawsze zawiera drobiny rozpylonego oleju silnikowego.
Aby nie dopuścić do przedostawania się oleju ze skrzynki korbowej do filtra powietrza, powietrze przepływające przez odmę kierowane jest do odolejacza, nazywanego niekiedy odstojnikiem. Rolą odolejacza jest wychwycenie drobin oleju z przepływającego powietrza i skierowanie go z powrotem do skrzynki korbowej. W silnikach starszych typów najczęściej występują odolejacze odśrodkowe lub labiryntowe. Awaria odolejacza zawsze powoduje przedostawanie się nadmiaru oleju do filtra powietrza. Jest to najłatwiejsza do usunięcia przyczyna obecności oleju w filtrze powietrza lub rurze dolotowej. Naprawa lub wymiana odolejacza spowoduje wówczas rozwiązanie problemu z dymiącym silnikiem.

Starsze silniki często cierpią na dolegliwości związane z odkładaniem się w ich wnętrzach dużych ilości nagaru. Niekiedy potrafi on zablokować rurkę, przez którą olej spływa z odolejacza z powrotem do miski olejowej. Taka dolegliwość trapiła często silniki samochodów marek Fiat 1500 i 125p ze znacznymi przebiegami. Olej wypełniał wówczas wnętrze odolejacza i był w dużych ilościach wyrzucany do filtra powietrza.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 40

  • 12
    ZADOWOLONY
  • 6
    ZASKOCZONY
  • 7
    POINFORMOWANY
  • 6
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 2
    WKURZONY
  • 5
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony