Regeneracja

Regeneracja

ponad rok temu  20.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Usterki układu hamulcowego

Firma Lauber prowadzi proces fabrycznej regeneracji zacisków hamulcowych do samochodów osobowych

Firma Lauber prowadzi proces fabrycznej regeneracji zacisków hamulcowych do samochodów osobowych z hydraulicznymi układami hamulcowymi oraz do aut wyposażonych w elektryczne hamulce postojowe. Oferta dostępnych od ręki fabrycznie regenerowanych zacisków jest stale poszerzana. Wszystkie produkty dostępne są w sieci sprzedaży Inter Cars.

Jak działają hamulce tarczowe?
Zasada działania hamulców tarczowych jest bardzo prosta. Tarcza stanowi element czynny, ponieważ obraca się wraz z kołem. Przymocowana jest do piasty koła na sztywno. Elementem biernym są klocki hamulcowe znajdujące się w zacisku. Zacisk z klockami przymocowany jest na stałe do zwrotnicy koła. Klocki są elementem ciernym, znajdują się po obu stronach tarczy i mogą poruszać się w kierunku prostopadłym do niej. Naciskając pedał hamulca, powodujemy wysuwanie się tłoczka hamulcowego, który dopycha klocki do tarczy. W wyniku tarcia elementów energia kinetyczna samochodu zamieniana jest na energię cieplną.

Jak przebiega proces regeneracji zacisków?
Regeneracji obejmującej czyszczenie, usuwanie korozji i cynkowanie galwaniczne podlegają zarówno zaciski z korpusami żeliwnymi, jak i aluminiowymi. Realizacja tych procesów nie jest możliwa bez profesjonalnych urządzeń. Po wstępnym wyczyszczeniu kompletnego rdzenia zostaje on rozłożony na elementy składowe i dokładnie umyty w specjalnych myjniach ultradźwiękowych oraz ręcznych. Kolejnym etapem jest usuwanie korozji, które odbywa się w śrutownicy muldowej, gdzie śrut chromowo-niklowy uderza z dużą prędkością w powierzchnię odlewu, usuwając wszelkie zanieczyszczenia. Wygładza i odnawia przy tym wierzchnią warstwę zacisku, nakładając jednocześnie antykorozyjną powłokę. To najważniejszy etap procesu. Dodatkowo żeliwna obudowa zacisku poddawana jest procesowi cynkowania galwanicznego. Po weryfikacji technicznej podzespołów te uszkodzone wymieniane są na nowe. Standardowo dotyczy to zestawu uszczelnień, tłoczka i sworznia gwintowanego. Następnie zacisk trafia na stanowisko wstępnego montażu. Tu wymieniane są łożyska, wygładzany jest cylinder tłoka i poprawiany gwint odpowietrznika. Po tym zabiegu zacisk jest gotowy do montażu końcowego i testu kontroli jakości.

Najczęstsze usterki układu hamulcowego
Zaciski hamulcowe i inne elementy układu poza normalnym zużyciem często ulegają awariom. Część z nich jest odczuwalna podczas jazdy, natomiast niektóre uszkodzenia mogą nie być wyczuwalne od razu.
Drgania kierownicy i pulsowanie pedału hamulca są szczególnie odczuwalne przy hamowaniu z większych prędkości. Może to być spowodowane biciem osiowym tarcz hamulcowych.
Do deformacji tarczy może dojść przykładowo, gdy po gwałtownym hamowaniu wjedziemy w kałużę, ochlapując tarczę wodą. Woda padająca na nagrzaną tarczę hamulcową powoduje jej nierównomierne stygnięcie, co w rezultacie może powodować zmianę struktury materiału tarczy, a w konsekwencji wpłynąć na jej deformację.
Do powodów powstawania bicia tarcz można także zaliczyć zbyt duży luz na łożysku, niewyważenie koła, nieprawidłową pracę zacisku lub nieprawidłowy montaż.
Istotne jest również dokręcenie koła zgodnie ze sztuką, ponieważ to właśnie za pośrednictwem śrub koła tarcza hamulcowa przymocowana jest do piasty. Prawidłowe dokręcenie zapewnia jedynie klucz dynamometryczny. Jeśli przy dokręcaniu koła nie zostanie zachowana właściwa kolejność lub moment dokręcania śrub koła jest za duży, może dojść do odkształcenia płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła. Jest to częstą przyczyną powstawania drgań wyczuwalnych bezpośrednio po montażu, po naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy. W skrajnym przypadku może nastąpić pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej.
Najczęściej pęka ona w wyniku przegrzania. Podczas gwałtownego hamowania z dużej prędkości lub długotrwałego używania hamulców przy stromych zjazdach w strefie współpracy tarczy z klockami hamulcowymi występują wysokie temperatury, natomiast w miejscach, w których tarcza hamulcowa nie współpracuje z klockami hamulcowymi, temperatury są znacznie niższe. Występujący na części roboczej tarczy hamulcowej niebieskawy nalot (warstwa utlenionego materiału tarczy) to dowód, że tarcza hamulcowa została przegrzana.
Zużyte klocki znacząco pogarszają skuteczność układu hamulcowego. Całkowite starcie materiału ciernego klocków może spowodować zniszczenie powierzchni roboczej tarczy hamulcowej podczas hamowania.
Wielokrotne gwałtowne hamowanie może również doprowadzić do przegrzania klocka hamulcowego. Prowadzi to do częściowego wypalenia substancji wiążącej materiał cierny klocka – żywic fenolowych. Przegrzanie może wywołać również uszkodzony zacisk. Taki klocek może być blokowany w prowadnicach, szybciej się zużywa i często powoduje powstawanie uciążliwych pisków występujących przy delikatnym hamowaniu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony